Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paras

Kirjoitettu 29.04.18
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Paras
Kirjan kirjoittaja: Erik Bertrand Larssen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Erik Bertrandin kirjan nimeltä Paras.  Erik on henkinen valmentaja, jolla on paljon mietteitä siitä, kuinka olla paras versio omasta itsestäsi.

Meillä kaikilla on omia unelmia ja tavoitteita, joko suurempia tai pienempiä. Tärkeää on astua omasta pikku kopperostaan ulos ja miettiä, mitä haluaa elämässään tehdä.  ”Suuretkin mahdollisuudet ovat mahdollisia, jos vain niihin uskoo, pitää tavoitteen mielessä ja pyrkii niihin joka päivä.” Erik Bertrand toteaa.

Jotta unelmiin päästään on tehtävä päätöksiä. Päätöksissä on voimaa. Kun päätös on tehty, valinnat muuttuvat paljon helpommiksi ja tavoite pysyy kirkkaana mielessä. Tärkeää on kysyä itseltään: Mitä minä tarvitsen toteuttaakseni haaveeni ja päästäkseni tavoitteisiini?

Valitettavasti kuitenkin tämä tapahtuu usein vasta vanhuusiällä. Kun ihmisellä on 80 vuotta mittarissa hänellä on kokemuksia hurjasti, hän tuntee itsensä ja tietää paikkansa maailmassa. Nuori jantteri kuitenkin elää nykyhetkessä ja pitää elämää helposti itsestäänselvyytenä. Miten vanhusten ajattelumallia voitaisiin saada myös nuorille? Itse uskon, että Tiimiakatemialla uskalias yrittäminen, kaiken kokeilu ja uteliaisuus vievät pitkälle. Moni valmistunut onkin sanonut, että löysi oman juttunsa ja oppi itsestään valtavasti uusia puolia. Meidän on laitettava eläkeläisen saappaat jalkaan ja kuviteltava millaisia muistoja ja kokemuksia haluaisimme muistella kiikkustuolissa. Jotta voimme saavuttaa jotain näistä meidän on tehtävä työ nyt. Oltava utelias kuin pikkulapsi, vapaa ja kunnianhimoinen kuin nuori sekä itsevarma kuin eläkeläinen ruokaostoksilla. Tärkeää on tuntea itsensä mahdollisimman hyvin. Tajuttava, että sinä pystyt mihin vain, ja jos jotain haluaa, se on tehtävä itse.

Suurin taistelu elämässä käydään arkipäivässä; pienet merkityksettömältä tuntuvat asiat erottavat loppujen lopuksi jyvät akanoista. Arjen rutiinit ja tavat vievät asioita eteenpäin. Me ihmiset olemme tapaeläimiä, ja kaikki vieras tuntuu hankalalta. Tapojen muuttaminen vaatii sisua ja sinnikkyyttä. Monet huippusuorituksiin yltäneet ihmiset ovat joutuneet tekemään kompromisseja ja luopumaan asioista. “Jos jokin asia ei toimi, muuta se.”

Erik Bertrand muistuttaa, että kukaan ei saisi verrata itseään muihin, vain ja ainoastaan itseensä. Vertaa omia suorituksia toisiinsa ja mieti, miten voit tehdä asiat vielä paremmin. Miten olet se paras versio itsestäsi?

Meidän kaikkien tulisi miettiä elämäämme useammin kuin uutena vuotena kellon lyödessä 12. Usein olemme kiireisiä, eikä tällaiselle ajattelulle ole aikaa. Asiat ehkä käyvät mielessä, mutta eläminen niiden mukaan on haastavampaa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että näillä ajatuksilla ei ole merkitystä. Miksi tehdä joka vuosi uudenvuoden lupaus paremmasta elämästä, kun sitä ei mietitä enää seuraavan päivän jälkeen? Tarvitaan konkreettisia asioita. Miten elämän muutos näkyy kalenterissasi, ja mitä olet valmis tekemään sen eteen. Uusi näkökulma elämään tehoaa vain, jos se käy mielessä tarpeeksi usein. Kaikista menestyksekkäimmät ihmiset ovat ihmisiä, jotka miettivät elämäänsä usein.

Miksi emme kuitenkaan tee asioita mistä unelmoimme tai olemme asettaneet tavoitteet itsellemme?

Yhtenä syynä on pelko. Pelko siitä, että jotain tapahtuu, tuottaa pettymyksen läheisilleen tai itselleen. Pelko on kuitenkin vain puhdas kuvitelma. Sama asia, kun naperona nukkumaan mennessä täytyi vilkaista sängyn alle, jos siellä lymyilee se Muumilaakson noita. Kun kumartuu katsomaan, näkee ettei siellä mitään ole. Jos kuitenkin jättää katsomatta saa koko yön pelätä, jos se hyökkää. Tässä vaiheessa on hyvä kysyä itseltään, mikä on pahinta mikä tässä tilanteessa voi tapahtua? Itseluottamus on suurilta osin sitä, mitä puhut itsellesi. Puhu itsellesi paljon, ja tsemppaavasti. ”Sinä pystyt tähän.”

Luo itsellesi tavoite, hyvä sellainen. Kun tavoite on hyvä, jo pelkästään sen miettiminen lisää motivaatiota. On hyvä muistaa Les Brownin sanonta: ”Pyri kuuhun. Jos osut harhaan putoat keskelle tähtiä.” Aina ei päädy sinne missä tavoite on. Mutta se matka tavoitteeseen voi tuoda asioita, joita et olisi osannut odottaa.

Ihmisen aivot ovat kuin ajatuskone. Yhden päivän aikana ihmisen aivoissa kulkee kymmeniä tuhansia ajatuksia. Joskus emme edes tajua, mitä ajattelemme. Sanoilla taas on välitön merkitys. Miten puhut itsellesi? Oletko positiivinen vai negatiivinen? Jos sanot ääneen, että sinua väsyttää, voit samalla antaa periksi. Aamulla treeneihin tullessa älä sano tiimiläisille, että vitsit kun väsyttää. Sanat ovat vahvoja ja ne jäävät mieleen väistämättä. Kun sanot olevasi väsynyt, väsymys tuntuu entistä enemmän. Sama asia, kun lapselle sanoo: ” Älä sotke.” Nämä sanat jäävät lapsen mieleen ja lapsihan todellakin sotkee sielunsa kyllyydestä.

Puhutko itsellesi negatiivisesti? Esimerkiksi: Miksi minä en koskaan onnistu? Negatiivinen kysymys tukee vastausta. Itselle sekä muille täytyisikin puhua mahdollisimman positiivisesti välttäen negatiivisia ilmauksia. Eli aamutreeneissä sano ääneen, kuinka tästä päivästä tulee hyvä ja saat asioita eteenpäin. Sano, kuinka olet hyvällä fiiliksellä ja iloinen ollessasi treeneissä. Helposti väsyneenä ei tule ajatelleeksi sen kummemmin, mitä sanoo. Kuitenkin ne aamutreenien sanat saattavat määrittää koko päivän fiiliksen. Kun sanoissa on voimaa, on hyvä miettiä, mitä kannattaa sanoa ääneen ja mitä ei. Se mitä sanot, vaikuttaa myös muihin. Jos sanot treeneissä olevasi väsynyt, tämä väsymys tarttuu myös muille. Jos olet positiivinen sanoillasi, jopa se tiimin äkäpussi saattaa hymyillä.

Kaiken visualisointi etukäteen on tärkeää. Esimerkiksi maajoukkuehiihtäjä kuvittelee radan kokonaan läpi ennen oikeita kisoja. Ikään kuin mielikuvaharjoittelua. Visualisoinnissa aktivoituvat samat lihakset kuin oikeassa tilanteessa. Ajattele kaikkia aisteja, mitä näät, kuulet, maistat tai haistat. Tätä voi hyödyntää myös liiketoiminnassa. Kun olet menossa tärkeään palaveriin, tee visualisointia tilanteesta. Miltä kokoushuone näyttää, millaisia muut henkilöt ovat, mitä sanot ja millaisella fiiliksellä olet tilanteessa. Toivota hermostuneisuus tervetulleeksi. Lopulta kun olet oikeassa tilanteessa, sinua ei jännitä niin paljoa ja olet itsevarmempi, kun olet ollut tilanteessa jo aikaisemmin. Visualisointi olisi tärkeää tehdä noin 10-15 kertaa 15 minuutin ajan, jotta on vahvoilla. Jännitys on normaali asia ja kaikki kokevat sitä. Tärkeää on miettiä miten sen jännityksen saa käännytettyä energiaksi.

Kaikessa tekemisessämme positiivisuus, uteliaisuus ja itsevarmuus vievät meitä pitkälle. Erikin kirja todella innostaa ja motivoi kirjan lukijaa. Uskon, että kaikki haluavat olla se paras versio omasta itsestään. Jotkut vain tekevät enemmän ja jotkut vähemmän sen asian eteen. Itse olen aina ollut jokseenkin itsevarma uraohjus, tiedän että voin saavuttaa mitä vain jos vaan haluan. On totta, että joinakin päivinä se vain unohtuu. Arjen perus rutiinit ja työt täyttävät päiväsi niin, että et edes ajattele asiaa. Aion tulevaisuudessa merkata ylös tavoitteeni, jopa ne pienetkin asiat arjessa. Esimerkiksi tsemppilauseilla olevat post it laput ovensuussa tai Pharrel Williamsin Happy biisin kuunteleminen aamulla samalla kun syö aamupalaa, jotta saan sen oikean moodin päälle. Kuvittelen itseni eläkepäivillä omassa huvilassani Bahamalla. Mitä minä tarvitsen, jotta olen siellä tyytyväisenä 50 vuoden päästä? Get your ass up and get to work! Arvostan itseäni enemmän ja suuntaan uraohjukseni tarkemmin sinne, missä unelmani ovat. Pidän mielessä, ettei se Muumilaakson noita minua sieltä sängyn alta syö vaikka kuinka pelkäisin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!