Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pari pöllittyä ideaa

Kirjoitettu 17.03.16
Esseen kirjoittaja: Eetu Huosianmaa
Kirjapisteet: 4
Kirja: Pölli tästä 1 ja 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Parantaisen Pölli Tästä- kirjojen sisältö on hyvin pitkälti erilaista sissimarkkinointia ja tuotteistamisen temppuja täynnä, jotka puetaan käytännön esimerkkeihin ja tekoihin. Omassa päässä näistä ja tämän hetkisistä, sekä tulevista projekteista on muodostunut päässäni erilaisia ideoita, joita ajattelin jakaa tänne. Kaikki ideat ovat jokseenkin pöllittyjä, lainattuja jostain suoraan sellaisenaan ja liitetty omaan bisnekseen tai jonkin kampanjan inspiroimia. ”Good artists copy, great artists steal” vai miten se nyt meni.

 

  1. Superfutis-maailmanennätys

Kuplafutista pelataan jo aika lailla Suomen laajuisesti ja yrityksiä sen ympärillä alkaa olla jo useita. Suomessa on arviolta noin 150 kuplaa, jolla pelata. Lajin tunnettavuuden lisäämiseksi voitaisiin järjestää Maailman isoimmat kuplafutispelit. Kyseistä ennätystä ei vielä ole kirjattu Guinnesin- ennätyksiin, joten sitä voisi virallisestikin kutsua maailmanennätykseksi tuomalla paikalle heidän edustajansa. Se tietysti tulisi kustantamaan noin pari tonnia, sillä heidän virkailijansa maksavat, GWR:n ollessa käytännössä siis markkinointiyritys. Esimerkiksi 100 pelaajan kuplafutispeli jollain jalkapallokentällä toisi kuitenkin mediaiskemiä, pelaajat levittäisivät sanaa lajista, olisi hienoa tehdä maailmanennätys ja vieläpä aika pikkurahalla. Ilmainen tapahtuma toisi paikalle pelaajia ja yleisöä runsain määrin, varsinkin kun jokaisella on mahdollisuus olla mukana tekemässä maailmanennätystä.

 

  1. Kuntosalin asiakkaiden osallistaminen

Töissä täällä Jyväskylän fitnesillä ollessani ja usealla eri salilla treenanneena voin todeta, että yhteisöllisyys ja asiakkaiden kokemus siitä miten he voivat vaikuttaa kuntosalin ilmeeseen ja varusteluun vaikuttavat treenaajan kokemukseen salista todella merkittävästi. Yksi unelmistani onkin avata oma kuntosali vielä lähivuosina. Mietin miten voisin hyödyntää tätä saamaani kokemusta ja keksin yhden erilaisen ja hyvän keinon. Kuntosalin avajaisten yhteydessä jätetään tyhjiä tiloja selkä-, jalka- ja rintalaitteiden alueille. Tyhjille alueille tulee ständit ja laatikot, joissa lukee: ”Minkä uuden laitteen haluaisit tähän?”. Tämän jälkeen tutkitaan saatua palautetta ja hankitaan eniten ääniä saanut laite. Vastausvaihtoehdot tulevat olemaan ABC tyylisiä ja C-vaihtoehto tulee olemaan ”muu, mikä?”- tyylinen. Tällä tavoin saadaan asiakkaalle tunne, että hän todella voi vaikuttaa treeniympäristöönsä ja asiakastyytyväisyys nousee.

 

  1. Superfutisukot ympäri keskustaa

Viime kesänä muistaakseni Summer Up!- festivaali keksi hienon tunteita herättävän markkinointikampanjan. He laittoivat pääesiintyjänsä Nicki Minajin bikinikuvia ympäri Helsingin keskustaa ja Nicki Minajin perseessä luki Summer Up, sekä festarin päivämäärät. Kampanja sai huomioita mediassa ja herätti keskustelua todella paljon. Kukkahattutädit ottivat tietysti itseensä, mutta he kun eivät festarin kohderyhmää olekaan niin mikäs siinä. Teoriassa kuitenkin juuri tämän kaltaiset suuria tunteita molemmissa ääripäissä herättävät kampanjat ovat juuri niitä parhaita. Superfutiksen kanssa en tiedä miten varsinaisesti saataisiin sellaista räväkkyyttä samantyyliseen kampanjaan. Varmasti kuitenkin kummastelu ja huomioarvo olisi suuri, kun hahmoja superfutis-kuplat päällä alkaisi yön aikana ilmestyä ympäri Jyväskylän keskustaa. Sellaisten ständien tekeminen on suhteellisen edullista ja noin 50-100 kpl kuplaukkoja varmasti herättäisi keskustelua ja ehkä pääsisi mediaan asti, kun tekisimme hienon nimettomän ilmoituksen kuplaukoista 😉

  1. Superfutis tuotteistus

Superfutiksen tuotteistaminen on täyttä kopiointohommaa muilta kuplafutista peluuttavilta yrityksiltä. Tuomarikonsepti, tuntihinnoittelu, asiakas maksaa tilavuokran ovat esimerkkejä melkein jokaisen tätä lajia peluuttavan yrityksen konseptista. Turkulaisen yrittäjän kanssa, kun tavattiin Anttonin kanssa huomattiin kuitenkin yksi asia joita meidän tulisi miettiä hinnoittelussamme. 280/tunti on kova hinta pienemmille porukoille ja meidän täytyisikin miettiä heidän hinnoittelutyyliään, joka oli luokkaa 180/tunti/6palloa ja 220/tunti/8palloa ja hinta nousi vastaavasti ylöspäin. Tässä asiassa on kaksi puolta. Pienemmät ryhmät osatavat helpommin, mutta toisaalta myös käyttöaste tippuu. Myöhemmin joku voi haluta varata isommalle porukalle pallot ja sitten harmittaa, kun on jo luvattu pienemmälle. Kesän suurin kohderyhmä on polttariporukat ja uskoisin, että keskimäärin niidenkin koko on n. 10 hlö, jolloin tällä meidän hinnoittelumallista riippuen voisimme saada 280/tunti tai 260/tunti. Suurta eroa tässä ei siis ole, kun tarkastellaan ns. keskivertoryhmää.

 

Näin yhteenveto täytyy todeta, ettei tosiaan parempaa keinoa keksiä markkinointi-ideoita ole kuin tutkia ja etsiä mitä muut ovat tehneet ja miksi, sekä millaisella tuloksella. Hyviä kanavia tähän ovat bisnesblogit ja sosiaalinen media. Niistä tuntuu löytyvän vaihtelevista näkökulmista tavaraa ja samalla näkee hienosti millainen tavara ylittää uutiskynnyksen paikallismedioissa vs päivälehdissä ja toisaalta mitkä jutut pääsetvät printtiin ja mitkä ilmestyvät vain sähköisessä muodossa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!