Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelimyrsky

Kirjoitettu 31.03.20
Esseen kirjoittaja: Matias Saarinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Gamestorming
Kirjan kirjoittaja: Dave Gray
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen pelannut videopelejä noin kolmevuotiaasta asti. Ne ovat edelleen keino, jolla pakenen stressaavaa arkea yhdessä kavereiden kanssa. Nämä stimuloivat mieltäni ja ovat yksinkertaisesti pirun hauskaa ajanvietettä. Näin ollen, tämän kirjan olisi pitänyt olla minulle mielenkiintoinen. Ei muuten ollut. Jos kaipaat päivääsi piristystä, älä lue tätä esseetä. Jos taas pidät vahvoista mielipiteistä ja väittelyistä, keep reading.

Itsessään kirjassa käsiteltävä teema on hyvinkin mielenkiintoinen. Miten pelien avulla ihmisistä saa luovat ja innovatiiviset puolet esiin ratkaistaessa esimerkiksi jotain kompleksia ongelmaa, ja vielä tehden prosessista hauskaa. Silicon Valley aka Piilaakso on myös yksi ihannekuvista, millainen yrityksen kulttuuri pitäisi olla. Avatessani kuitenkin Janetista lataamani e-kirjan, petyin välittömästi. Tämä hauska ja mahdottoman tehokas työkalupakki olikin tehty suorastaan rumaksi ja tylsäksi luettavaksi. Jo pelkästään kirjan kansi ja varsinkin sen otsikon ulkoasu, sai kaiken intoni löysähtämään. Tämä näytti joltain 1990-luvun ala-asteen oppikirjalta. Kirjan ensimmäiset 50 sivua pohjustavat seuraavaa 200 sivun pituista listaa eri peleistä. Nämä pelit ovat hyödyllisiä ja mielenkiintoisia, mutta ei kukaan niitä kaikkia jaksa lukea. Suoranainen käytännön hyöty tästä kirjasta näkyy vasta sitten, kun näitä pelejä päästään kokeilemaan. Minkäänlaista muuta konkreettista käytännönhyötyä, en kirjasta saanut. En nauttinut kirjan lukemisesta sekuntiakaan.

Katsoin myös muita tähän I4 täppään kuuluvia kirjoja ja totesin, ettei niistäkään löytynyt yhtään, josta olisin nauttinut. Ja kuten edellisestä esseestä Hauskan Oppimisen Vallankumouksesta saimme oppia, sisäinen motivaatio koostuu vapaudesta, virtauksesta ja vastuusta. Vapauteni on tässä koetuksella, koska pitää lukea yksi kirja muutamasta diabolisesta vaihtoehdosta. Virtausta tässä ei myöskään tapahdu, sillä en näe kirjasta olevan minkäänlaista välitöntä hyötyä. Näin ollen jäljelle jää enää vastuu, joka minulla on hoidettavana eli lukea tämä kirja ja reflektoida sitä ensi perjantaihin mennessä. Jotta kuitenkin saisin tästä täpän ja 3 kirjapistettä, aion kertoa seuraavaksi tämän kirjan teoriasta.

Gamestorming on sarja luomistyökaluja, joita innovaattorit käyttävät ympäri maailman. Elämme maailmassa, jossa kaikki on mahdollista. Maailmassa, joka on monimutkainen, dynaaminen ja kilpailukykyinen. Pelkkä tahto ja voima ei enää riitä. Tarvitsemme mielikuvitusta. Nykyään tärkeimpiä kykyjämme ovat mielenvoima, innovointi ja luovuus. Nämä tehostuvat, kun olemme innostuneita, energisiä ja osallistuvaisia. Miten tämä tapahtuu? Pelien avulla. Pelit asettavat meidät mielikuvitukselliseen maailmaan, jossa pätevät sen omat säännöt. Ne saavat meidät unohtamaan reaalimaailman ja pistävät luovuutemme kukoistamaaan. Niiden avulla saamme ratkaistua komplekseja ongelmia kuin myös pääsemään tavoitteisiin, jotka eivät edes olleet täysin selvillä. Kaiken lisäksi, tämä prosessi on hauskaa ja innostavaa.

Olemme käyttäneet Gamestormingin tyyppisiä pelejä ideasynnytyksissämme kuin myös innovaatiopajoissamme. Nyt kun olemme lukeneet koko tiiminä tämän kirjan, meillä on monia uusia työkaluja innovointiin ja ongelmanratkaisuun.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!