Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Kirjoitettu 01.03.13
Esseen kirjoittaja: Janina Lindroos
Kirjapisteet: 3
Kirja: Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikko Ojanen tiivistää kirjassaan myyntiin tarvittavat perusedellytykset. Niitä ovat sinnikkyys, halu, motivaatio ja kannustavuus josta kehkeytyy luonnollisesti kehittyminen läpi elämän. Täytyy hakeutua tietoisesti mahdollisimman moniin erilaisiin tilanteisiin. Niin kuin kaikessa muussakin harjoittelussa, kukaan ei voi olla syntyessään täydellinen jossain lajissa. Niin myös myynnin saralla. Esimerkkinä voin ottaa autolla ajamisen. Alkuun en uskaltanut ajaa, en edes harjoitella. Kun kuitenkin lopulta päädyin rattiin ja aloin pikku hiljaa ajelemaan koko ajan entistä enemmän, kehityin ja olen nyt ajanut haasteellisimmissakin paikoissa. Tähän muistoon on hyvä tukeutua ennen myyntitilannetta kun meinaa alkaa pelottaa.

Myynti on minulle mörkö. Ajattelen sen tuputtamisena ja puhelinmyyntinä, en tiedä muusta koska en ole koskaan kokeillut muuta. Ojanen kuitenkin antaa vinkkejä tuputtamisongelmaan. Täytyy ajatella tuotteestaan tai palvelustaan, että se auttaa asiakasta. Silloin tuotteen innokaskin myyminen ei tuo tunnetta, että haluan vain myymällä myydä. Uskot itsekin siihen, että asiakkaasi elämänlaatu paranee tuotteesi avulla. Jos itse uskot tuotteeseesi, niin uskoo asiakaskin.

Mikko Ojasen kannustamana etsin kehitän itselleni hyvän, innostavan projektin, jossa pääsen myymään. Ajattelen olevani huono siinä. En kuitenkaan tiedä sitä vielä, enkä ole tehnyt mitään sen eteen että olisin huono. Pistää melkein ärsyttämään ja tekee mieli lähteä tekemään heti asioita oman kehityksensä eteen.

Eikä vain myynnin saralla. Pääpointtina kirjasta jäi mieleeni erilaisten asioiden kokeilu, mistä Tiimiakatemiallakin puhutaan jatkuvasti. Mistä siihen saisi rohkeutta? Ehkä pitäisi kerran epäonnistua, ettei sitä pelkäisi niin kauheasti.

Siinähän se kehittymisen edellytys, sinnikkyys, palkitaan. Aina ei voi onnistua myymään. Silloin on järkevintä miettiä, miksi epäonnistui ja ottaa siitä heti oppia. Käytäntöön vieminen on kaiken a ja o.

Mikko Ojanen alleviivaa asenteen merkitystä. Tämä on yksi meidän arvoista, joten sen täytyy näkyä jokapäiväisessä tekemisessä. Tärkeä kysymys onkin, miten saan oikean asenteen jokaiseen päivää, jokaiseen työtehtävään minkä teen. Vastaus löytyy vain menemällä omaan itseensä.

Yksi tärkeimmistä edellytyksistä myyntityön sujumiselle on kannustava ilmapiiri. Meillä oli projekti nimeltä Saunatohtori. Siinä tavotteenamme oli buukata asiakaskäyntejä yritykselle nimeltä Saunatohtori puhelinmyynnin kautta. En ollut itse koskaan tehnyt sellaista, mutta lähdin kokeilemaan. Ei se ollut maailman mielekkäintä työtä, mutta projektiryhmän kannustama jatkoimme ja yritimme oikeasti saada homman toimimaan. Silloin huomasin kannustan ilmapiirin merkityksen. Kun itselle meinasi tulla epätoivo, toinen tsemppasi ja laittoi uskomaan että kyllä se siitä vielä onnistuu. Toinen kannustava asia oli myös muiden onnistuminen. High fivea heiteltiin samantien kun joku onnistui saamaan asiakastapaamisen. Se lähensi meidän projektiryhmän jäseniä ja teki hommasta paljon mielenkiintoisempaa. Työkavereilla on siis todellakin väliä.

Toinen hyvä esimerkki myyntityöhommasta mikä minulla on ollut, on limsojen promo. Maistattamisen ohella haasteenani oli myydä tietty määrä limsatölkkejä, jotka olivat tarjouksessa. Silloin huomasin valmistelun tärkeyden. En olisi pärjännyt, ellen olisi tiennyt kyseisestä yrityksestä tarpeeksi. Minulle tuli aivan yllättäviäkin kysymyksiä, joihin en osannut vastata. Opin, että pienten yksityiskohtien hiominen on tärkeää. Myyjä on luotettava, kun hän todella tietää tuotteesta. Luottamus syntyy myös sitä kautta. Kun tietää jostain, on helpompaa luottaa siihen mitä sanotaan.

Kaikkein vaikein osa myynnissä on kaupan klousaaminen. Milloin on oikea aika sanoa, montako laitetaan? Se oli minulle vaikeaa ihan jo promoamassakin. Haasteena minulla oli kaupan klousaaminen, ihan se että olisi kysynyt, että laitetaanko monta. Yleensä en tehnyt sitä ollenkaan, vaan jos asiakas tuli ostomielellä luokseni hän osti, jos ei, hän ei ostanut. En yrittänyt edes kaupitella tuotetta. Tajusin, että minun täytyy harjotella tiettyä kovuutta myyntityöhön.

Mikko Ojasen Pelisilmää asiakaskohtaamisiin oli kätevä pikku myynnin käsikirja. Isoimpina koppeina pystyn mainitsemaan työkavereiden merkityksen, opit kaupan klousaamiseen ja oman asenteen korjaaminen. Niillä pääsee jo pitkälle!

 

Osumat:
LIDL Keljo:
Lidliin kun menee,
tuntuu vähän samalta kuin olisi menossa kirpputorille. Ikinä ei tiedä mitä löytää!
Lidlissä on paljon hyviä tarjouksia muutenkin edullisten tuotteiden lisäksi. Pakastealtaat ovat opiskelijan pelastus, kun ei muka aikaa riitä ruuanlaittoon. Lidlistä löytää uusia tuotteita, ei tarvitse aina ostaa Saarioisten roiskeläppää.
Henkilökunta ei ole mitenkään erityistä. Miinusta siitä, että mitään bonus tai plussapisteitä ei saa. Lidlin pitäisi kehittää omat systeemit. Pitkä miinus myös hevi-osastosta, jossa on hyvin harjoin tuoreita tuotteita.
Keskustakin tarvitsisi ehdottomasti oman Lidlin. Olisi helpompi palauttaa sinne kuuluvia pulloja.
Käyn täällä jos haluan jotain jännää!

S-Market Kolmikulma:
S-Market Kolmikulma on ihan ok kauppa hyvällä sijainnilla.
Harvoin tulee täällä kuitenkaan käytyä, koska Mestarin Herkku on suht lähellä ja vie ehdottomasti voiton tästä kaupasta.
Tuotteet ovat kyllä laadukkaita ja tuoreus on ok, mutta asiakaspalvelu on välillä hirvittävää. Tulee melkein paha mieli, kun kassalla on niin elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä.
Hyllyt ovat kuitenkin aina käydessäni olleet siistejä. Eli perusruokakauppa hyvällä sijainnilla. Käy silti enemmin Mestarin Herkussa.

Ruma:
Tykkään, tykkään ja tykkään! Edulliset juomat (kokeile long island ice tea pinkistä potasta!), mukava henkilökunta, ilmaiseksi pääsee ennen kello 23, Rumassa voi sekä tanssia, että istuskella. Täältä löytää oikeastaan kaiken mitä hyvältä illalta haluaa, paitsi ne perus party-biisit jotka soivat sitten muissa baareissa.
Paikka ansaitsisi muuten täyden kympin, mutta harmi vaan, että baarissa pyörii aina ne samat ihmiset jotka näkee joka kerta kun baariin menee. Aika elitisti paikka. Siksi en käy täällä usein, vaikka olisi kyllä kiva käydä vähän useammin.

Coffee House:
Coffee House on mitä parhaimmalla sijainnilla.
Sieltä saa tosi nameja patonkeja ja leipiä, itse saa valita täytteet. Henkilökunta on todella miellyttävää.
En kuitenkaan mielelläni käy täällä, koska Coffee House on usein tupaten täynnä. Siksi siellä on hyvin meluisaa, rentoutuminen on kaukana tästä paikasta. Sisustus on ihan ok, ei mitenkään erikoinen.
Hyvää tunnelmaa täältä ei löydy. Jos olet kiireinen ja kyllästynyt mäkkisafkaan, käy hakemassa patonki mukaan, mutta jos haluat nauttia hyvästä seurasta, mene intiimimpään paikkaan.

Old Brick’s Inn:
Old Brick’sissä saa maukasta ja suomalaista ruokaa!
Tänne on hyvä viedä ulkomaalaisia vieraita, menulta löytyy niin kalaa kuin muikkujakin. Itse söin härkäpastaa, joka oli todella maukasta. Annokset sen verran isoja ettei jaksanut edes loppuun syödä.
Ruuan kanssa tarjottiin lähinnä olutta, mikä oli todella ulkomaalaisten vieraiden mieleen. Itselleni ei olut maistu, mutta tottakai Brick’sissä sai muutakin juomaa.
Palvelu oli ihan hyvää, ainut miinus kauheasta häslingistä.
Tunnelmaltaan paikka on pieni ja intiimi. Voisin hyvillä mielin käydä uudestaankin, vaikka hintataso ei mikään alhaisin ole.

Vero Moda / Only:
En itsekään tiedä, miksi käyn Vero Modassa niin harvoin. Yllätyn aina positiivisesti, sieltä löytää kaiken mitä lähtee etsimään! Henkilökunta on myös todella avuliasta, suosittelee ja antaa vinkkejä.
Hinnat ovat keskitasoa, vaihtelevuutta hinnoissa on todella paljon. Täältä olen löytänyt laadukkaat vaatteet, muun muassa talvitakin, hameita ja bilemekkoja. Ihan kaikkea, siis!
Miinusta tosiaan siitä, että unohdan tämän kaupan aina.

Mestarin herkku:
Mestarin Herkku on ehdottomasti keskustan ja oikeastaan koko. Jyväskylän paras ja tasokkain ruokakauppa. Sijainti on oikein hyvä, jos asut keskustan tuntumassa. Autolla en lähtisi käymään täällä. Ei ole minun lähikauppani, mutta shoppailureissulla käyn hakemassa täältä ruuat kotiin.

Plussaa erittäin laajasta valikoimasta ja etenkin todella mahtavasta tuoretiskistä. Kalavaihtoehdot ovat maukkaita!
Kaiken lisäksi S-Ryhmän pulju, joten bonukset kaupan pälle. Iloinen henkilökunta!
Miinusta siitä, ettei ole mahdollisuus käydä täällä. En viitsi maksaa parkkimaksuja vain siitä, että pääsen vierailemaan Mestari Herkussa. Hyllyjen välissä saa seikkailla aika kauan, että löytää haluamansa. Katossa roikkuvat tuoteryhmä-kyltit helpottaisivat.

Gigglin Marlin:
Gigglin Marlin oli minulle positiivinen yllätys. Samanlainen ”teiniluola” se kyllä oli kuin aina ennenkin, mutta mahtavaa musiikkia! Todella monipuolista, varsinkin urbaanin musiikin puolella olisi voinut olla tanssimassa koko illan.
Juomien hinnat ovat yksinkertaisesti kalliita. Samoin pääsymaksu + narikka, yhteensä 8 euroa. Jos haluat maksaa tuon verran siitä, että pääset tanssimaan hyvää musiikkia, niin mikäs siinä. Itse en maksaisi kuitenkaan.
Pääasiassa hyvä meininki ja iloista porukkaa, niin asiakkaat kuin henkilökuntakin. Tanssimesta!

Passion:
Bar Passion on kyllä mukava paikka ottaa muutamat oluet, mutta koko iltaa siellä ei viihdy. Musiikki on liian kovalla istuskelupaikaksi, mutta ei kuitenkaan sovi tanssipaikaksikaan. En siis tiedä mitä muuta täällä pitäisi tehdä, kuin olla hiljaa ja juoda. Joillekin sopii sekin. Tarjolla on kyllä erilaisia lautapelejäkin, mutta meno yltyy yleensä huutamiseksi kun musiikin yli ei kuule.
Baarimikot ovat kyllä yleensä oikein mukavia ja paikka on viihtyisä sisustukseltaan. Kesäisin terassi on mitä ihanin paikka viettää iltaa.

Punnitse & Säästä:
Punnitse & Säästä on juuri oikea paikka hakee makeat ja suolaiset herkut! Valikoima on todella laaja, täynnä erikoisuuksia ja joka kerta uutta maistettavaa. Kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, teetä, suklaata… Mitä ikinä voit kuvitella! Jos olet kyllästynyt juustonaksuihin, suuntaa tänne.
Henkilökunta on pirteää ja apua saa, jos vierailet ensimmäisen kerran. Käyn ostamassa täältä yleensä leffanaposteltavat. Tuotteiden ostaminen käy helposti, kun itse saat koota mieleisen pussin kiertelemällä liikkeessä.
Maista kuivattuja omenoita.

Gina Tricot:
Gina Tricotissa on vähän liiankin kivoja vaatteita.
Aina jotain lähtee mukaan, halvalla ja huonolla laadulla. Joka viikko on jotain uutta valikoimassa, joten siellä tuleekin käytyä aina shoppailureissulla. Vaatteita tulee kuitenkin käytettyä vain muutaman kerran. Plussaa monen värisistä ”perustopeista”.
Iso miinus liikkeen kuumuudesta sekä musiikista joka soi aivan liian kovalla. Myyjät ovat aina pirtsakoita ja antaa hyviä vinkkejä muun muassa farkkujen ostoon.
Gina Tricotista saa halvalla huonoja, mutta nättejä vaatteita.

 

Finnkino:
Finnkino on Jyväskylän jyräävä ja ainut leffateatteri. Liput ovat äärettömän kalliit, samoin kioskin hinnat. En suosittele ostamaan.
Tarjonta on kuitenkin hyvä ja netissä on helppo varata ja ostaa leffaliput. Penkit ovat suhteellisen epämukavat, paikat kyllä puutuu. Harmittaa mukitelineiden pidike, olisi kyllä varmasti käyttöä.
Henkilökunta on kuitenkin mukavaa ja saleja on tarpeeksi, jotta tarjonta pysyy hyvänä. Käyn, koska ei ole muutakaan.

Idea:
Ravintola Ideassa suurin plussa on sen asiakaspalvelu.
Työntekijät ovat aina hymyt kasvoilla, moikkailee iloisesti ja aamukahvin hakemisen jälkeen itselle jää hyvä mieli. Asiakaspalvelun laadusta kertoo myös se, että ystäväni kanssa myöhästyttiin lounasajoista jonkun matkaa, mutta silti saatiin lounasannokset. Tykkään! Ruoka maistui (broilerisalaatti), annoksessa oli kivoja yllätyksiä (krutonkia ym.). Välipalavaihtoehdoissa on paljon vaihtelevuutta.
Sisustus on mitä kodikkain, mukavan hämyinen.
Suosittelen Ideaa jos opiskelet Piippukadulla tai miksei ohikulkumatkalla, jos kaikki keskustan kuppilat ovat jo turhan tuttuja.
Miinusta ehkä tosiaan sijainnista, käy silti tutustumassa.

Dynamo:
Ruoka Dynamolla on kyllä hyvää, mutta mausteita käytetään tuskin koskaan. Itse olen tottunut vain lukion ruokaloihin, joten Dynamossa on minun mielestäni mukavasti vaihtoehtoja (kasvisruoka, pääruoka, salaatti, leipävaihtoehtoja). Aina olen tullut kylläiseksi. Jäätävä mekkala, mutta ehkä se on kaikkien kouluruokaloiden kirous. Ei mitenkään mahtava sisustus, tulee tosiaan mieleen laitoksen ruokailutilat.
Henkilökunta on todella ystävällistä, moikkaa iloisena. Hinta ei tosiaan päätä huimaa opiskelijana.
Hyvä perus kouluruokala, jota käytän mielelläni. Ei sen kummoisempi.

Rentukka:
Mitä otollisin juottola nuorille!
Paljon hauskoja tapahtumia ja live-esiintyjiä. Oikeastaan täällä on koko ajan tapahtumia. Vihdoin OIKEASTI halvat hinnat. Henkilökunta mitä mainiointa, aina hassuttelemassa ja todellakin viihdyttää porukkaa.
Plussaa myös herkkuruoka-annoksista, koska juomisen tiimellyksessähän tulee yleensä nälkä.
Miinuspuolia on mielestäni jännä sisustus, ei tunnelman kannalta kovin hyvä. Omalla kohdallani sijainti huono, koska asun keskustassa.
Suosittelen lämpimästi vierailemaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!