Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Kirjoitettu 12.11.13
Esseen kirjoittaja: Sonja Hyökyvaara
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Myyntityö on täysin peilattavissa urheiluun. Jos haluat olla alan huippymyyjä pyrit huipulle niinkuin urheilijakin. Huipuksi tuleminen ja huipulla pysyminen edellyttävät sopivissa suihteissa nöyryyttä, voimaa kestää epäonnistumisia, sitkeyttä vaikeuksien edessä, kovaa tuloksentekoa sekä aitoa rakkautta lajia kohtaan ja tietysti joukkuekaverien kannustusta. Hyvällä myyjällä on ympärillään tukea ja kannustusta. Huippymyyjä treenaa hulluna, niinkuin urheilijakin. Jos jotain haluaa, sen eteen pitää tehdä töitä. Pelkkä lahjakkuus ei riitä, mutta siitä on apua. Tietynlaiset persoonat ovat kuin luotu olemaan ihmisten kanssa ja myymään. Kun olet myynyt sitoutuneesti 10 000 tuntia, voit sanovasi olevan huippumyyjä.

 

Huippumyyjän pitää oppia ymmärtämään erilaisia asiakkaita, erilaisia tilanteita ja erilaisia ihmisiä. Asiakkaan arvostaminen ja hyvä asenne asiakasta kohtaan ovat voiton saavuttamisen alku ja juuri. Mielipiteitä pitää kunnioittaa vaikka kuinka turhauttaisi. Kuten huippu-urheilijan, huippumyyjän on pidettävä tavoite kirkkaana mielessä. Tärkeää ei ole se missä olen juuri nyt vaan se, vaan se, mihin olen menossa. Älä ole liian itsekriittinen. Tee peilin edessä suggestioharjoituksia: Minä osaan, olen hyvä.

 

Jokainen asiakaskohtaaminen on mahdollisuus hankkia lisää tietoa ja oppia lisää taitoja eli kehittää pelisilmää. Mitä enemmän käyt asiakkaissa sitä luontevammaksi se tulee – Mitä enemmän pelejä pelaat sitä kokeneemmaksi tulet. Ole paljon kontaktissa ihmisten kanssa ja harjota vahvuuksiasi. Muista, että et saa aliarvioida kilpakumppaniasi (ulkonäkö voi pettää). Lämmittele (small talk) hyvin, jotta itse myynti sujuu ’kivuttomammin’. Tarkkaile asiakkaan senhetkistä tilannetta ja mielentilaa, kysy ja kuuntele (hae asiakkaan tilanteesta parannettavaa kohtaa) ja ota selvää mikä asiakkaan nykyisessä ratkaisussa on hyvää ja mitä hän on jäänyt siinä kaipaamaan.

 

→ lyönti sisään, kaupat ja kädenpuristus

 

Myyntityö on joukkuelaji, siinä jokaisella tiimiläisellä on oikeus menestyä. Jos työnkuvasi on tehdä kauppaa, olet maalintekijä. Myyntityö vaatii psyykkausta, asennetta ja motivaatiota. Se pärjää parhaiten kuka yrittää joka ikinen kerta parhaansa ja oppii antamaan kaikkensa keskittyneesti juuri senhetkisessä tilanteessa.

 

Ainut miten myyntityö eroaa urheilussa on se, että voittajia voi olla kaksi. Sillä jos myyjä voittaa, silloin myös asiakas voittaa.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!