Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Kirjoitettu 17.02.14
Esseen kirjoittaja: Olli Väätäinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Mikko Ojasen pelisilmää asiakaskohtaamisiin kirjan. Kirja lähteekin käsittelemään myyntityön perusasioita, koska huipulle ei ole asiaa, jos perussasiat eivät ole hanskassa. Ojanen käyttää paljon menestyvien urheilijoiden esimerkkejä kirjassa, joilla onkin paljon yhtäläisyyttä menestyvien myyjien kanssa. Se teki lukukokemuksesta miellyttävää ja kiinnostavaa.

 

 

 

Luin kirjan, koska ensi maanantaina meillä alkaa Smartumin kanssa projekti. Projektissa tarvitsemme hyviä myyntitaitoja, ja kirjasta saikin hyviä vinkkejä myyntityöhön sekä myyntitiimin yhteispeliin. Projektiryhmämme on meidän joukkueemme. Ansaintalogiikka tulee myyntien perusteella, joka luo joukkueen sisälle sopivasti kilpailuviettiä, joka auttaa venymään parempiin suorituksiin. Olemme tiimiläisten kesken myös sparranneet toisiamme, eli soittaneet harjoitussoittoja toisillemme.

 

 

Tiimillemme on laadittu selkeät tavoitteet, jotka on pilkottu kuukausi, viikko ja päivä tasolle. Onnistumisia tulee myös juhlia, vaikka joka viikko. Saavutettuja myyntitavoitteita voi juhlia samalla lailla kun jalkapallojoukkue juhii maalia, aidosti ja tunteella. Onnistuneen viikon päätteeksi voi vaikka käydä syömässä porukalla. Pääasia on, että koko joukkue on mukana. Tärkeintä tällaisissa rituaaleissa on se, että ne herättävät energisiä tunteita ja muistuttavat myynnin tärkeydestä.

 

 

Tärkeää on myös, että myyntitiimin sisällä vallitsee voimakas me-henki. Jokaisen myyjän tulee puhaltaa yhteen hiileen. On erityisen tärkeää, että tsemppaamme toisiamme parempiin suorituksiin. Näin luomme myös samalla positiivisen energian tiimiimme, ja työ tuntuu paljon mielekkäämmältä. Lisäksi voimme oppia toinen toiseltamme, kun jaamme myyntityössä toimivat asiat tiimimme kesken. Sen takia pidämme palavereita joka viikko.

 

 

Tehokas motivaattori on suunnata katse visioon, mitä voimme tehdä, kun tavoitteet on saavutettu. Tavoitteenamme on solmia kahdeksan sopimusta päivää kohti. Jotta tavoite pysyy koko ajan kirkkaana mielessä, aion kirjoittaa tavoitteen ylös ja laittaa viereen kuvan rantaloma kohteesta. Näin varmasti soitan tarvittavan määrän puheluita ja saan tehtyä tarvittavan määrän sopimuksia, ja sitä kautta saan ansaitun proviision joka mahdollistaa lomamatkan.

 

 

Olen mokannut yli 9000 heittoa urani aikana. Olen hävinnyt melkein 300 ottelua. 26 kertaa luotettiin, että upotan ratkaisevan vapaa heiton koriin- ja mokasin. Olen onnistunut yhä uudestaan ja uudestaan elämäni aikana. Ja se on syy siihen, että menestyn.” – Michael Jordan

 

 

Kukaan ei ole seppä syntyessään. Jos haluat alasi huipulle, sinun täytyy tehdä paljon toistoja. Ojasen mukaan huippumyyjän tulee käyttää sitoutuneesti aikaa vähintään 10 000 tuntia, tuohon aikaan mahtuu aika paljon asiakaskohtaamisia. Myöskään virheitä ei tule pelätä, koska virheistä oppii.

 

 

Asiakaskohtaamisia ajatellen on erityisen tärkeää, että ”alkuverryttely” on tehty hyvin. Alkuverryttelyllä tarkoitetaan kohtaamiseen valmistautumista. Itse aion ottaa selvää yrityksistä etukäteen, joihin olen päivän aikana soittamassa, ja vaikeisiin vastaväitteisiin voi varautua ”sparraamalla” toisen tiimiläisen kanssa. ”Loppuverryttely” käydään aina viikon päätteeksi, jossa käydään viimeisimmät asiakaskohtaamiset läpi ja opitaan tulevia myyntitilanteita varten.

 

 

Saimme kahden päivän mittaisen myyntikoulutuksen työtehtävää varten. Tuotekoulutuksista saadut faktatiedot on tarkoitettu sitä varten, että meidän olisi helpompi saada asiakas ymmärtämään tuotteen hyödyt. Kun itse uskomme ja tunnemme oman tuotteemme, meillä on jo suuri mahdollisuus löytää asiakkaan tarve. Koulutuksessa saimme kattavan ”argumenttipakin” myyntityötä varten. Argumenttejamme ovat: kokemus, kotimaisuus, käyttöpaikat, valinnanvapaus, verovapaus ja asiakastyytyväisyys. Argumentoinnin tarkoitus on perustella asiakkaalle, miksi tietty tuote tai palvelu on paras ratkaisu hänen tilanteeseensa. Argumentointi onkin maalintekopeliä, jossa voi aina kehittyä.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!