Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelisilmää pinkulle

Kirjoitettu 13.12.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Iittainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Pelisilmää pinkulle, 3.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Reflektio kirjasta Pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin – Arjen taktiikkaa myyntiin 2010, Kirjailija Mikko Ojanen.

 

Valitsin tämän kirjan asiakasviikkojen takia nimen perusteella. Toivoin kirjan tuovan selkeyttä kuinka lähestyä asiakasta tai yritystä ensimmäisen kerran, mutta pian huomasin että olin väärässä. Kirja keskittyi lähinnä yritysten myyjien tuloksen parantamiseen ja myyjien kehittymiseen. Ennen tätä kirjaa minulla ei ollut kokemusta myymisestä käytännössä ollenkaan, joten kirja ei ollut täysin ajankohtainen, mutta silti pidin siitä. Sain paljon ajatuksia myynnistä ja sen eri näkökulmista.

 

Oppeja kirjasta:

Kirja sai minut miettimään mikä tekee huipusta huipun ja miksi emme kaikki ole huippuja jossain. Huippuja yhdistäviä tekijöitä ovat intohimo, myönteinen visio ja toimeen tarttuminen. Huiput eivät jää tuleen makaamaan, vaan toimivat itsensä parantamiseksi, jottei sama tapahtuisi uudestaan ja jotta he olisivat parempia kohtaamaan vastapuolen seuraavan kerran.

 

Tulin myös miettineeksi, miksi kukaan ostaisi juuri minun tuotteeni useiden vastaavien joukosta? Kirjan avulla sain hyviä vinkkejä tuotteeni myymiseen. Tärkeintä myynnissä on osata argumentoida hyvin oman tuotteensa puolesta. Argumentointia tukee hyvä oman tuotteen tuntemus. On myös ensiarvoisen tärkeää, että asiakas saa tuotteesta hyötyä, jolla on merkitystä juuri hänelle. Nämä kaksi asiaa tukevat mielestäni hyvin kaikkea myyntityötä.

 

Myyntitilanteessa asiakkaan on tärkeää tuntea olonsa ymmärretyksi ja vakuuttuneeksi myydyn tuotteen hyödyistä. Tuotetta myydessä on tärkeä kertoa asiakkaalle lisää tuotteen hänelle tärkeistä ominaisuuksista. Kyseleminen on ensiarvoisen tärkeää, koska eihän sitä muuten tiedä mitä asiakas todella haluaa. Pitää myös osata kuunnella, jotta osaa tarttua tarkentamaan oikeita asioita.

Hyödynnän tällä hetkellä kirjan oppeja Kuusettajat –projektissani. Tämä kirja oli osasyynä koko idean syntymiseen. Ymmärsin, että asioita ei aina pidä tai tarvitse tehdä samalla tavalla kuin on ennen tehty tai miten muut tekevät. Joskus on vain löydettävä se oma polku jota haluan kulkea, ja sitä varten olen tässä koulussa.

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Pelisilmää pinkulle”

  1. letim sanoo:

    Juu, alkuajan esseitä, ei voi moittia, uutta näkemystä myymiseen on tästäkin imetty, ytimessä ollaan!

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!