Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Perusmyyjästä supermyyjäksi

Kirjoitettu 11.11.13
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Perusmyyjästä supermyyjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Perusmyyjästä supermyyjäksi

Timo Rope

Hyvä myyjä on fiksu, oivaltava, täsmällinen, luotettava, positiivinen, persoonallinen… Kirjassa kuvaillaan 20 erilaisella adjektiivilla hyvää myyjää. Otin tarkastelun kohteeksi näistä neljä, joita haluan kehittää Taivas+Helvetti- nimisessä projektissani, jossa jälleenmyyn kyseistä kirjaa sekä haastan yrittäjiä ottamaan osaa 60 000 kirjan lahjoitukseen. Hyvä myyjä on siis: asiansa osaava, hyvä kuuntelija, verbaalisesti sujuva ja positiivisesti asiakasta johdatteleva.

 

Jotta pystyn kehittymään asiansa osaavaksi sekä verbaalisesti lahjakkaaksi myyjäksi on minun hoidettava myynnin valmisteluvaihe huolellisesti. Perustiedot on selvitettävä ja kysymyksiin on varauduttava. Projektin antaja on antanut tähän hyvät mahdollisuudet erinomaisilla ohjeilla sekä myynti materiaaleilla, joista pystyn kokoamaan kattavan myyntikansion sekä esittelymateriaalin asiakaskäyntejä varten.

 

Itse myyntikeskustelussa on erityisen tärkeää muistaa kuunnella asiakasta sen sijaan, että pölpöttää Tv-shoppimaista myyntipuhetta. Herättää asiakkaan ostohalu avoimin kysymyksin ja mielenkiintoisin pointein. Tässä kyseissä myynti haasteessa tarvekartoitus on hieman erilainen, koska myytävää tuotetta on vain yksi, mutta tapoja sen ostamiseen on useita. Onkin tärkeää selvittää mikä näistä osto- ja osallistumis vaihtoehdoista on juuri kyseiselle yritykselle sopiva.

 

Kun paras mahdollinen osallistumismuoto on kirkkaana mielessä, on itse tarjouksen vaihe. Asiakkaalle kerrataan selvästi ja rauhallisesti ostamisen hyödyt ja hinnat sujautetaan kätevästi lauseisiin.

 

Tämän jälkeen on taas tärkeä kuuntelun vaihe, jossa selvitetään onko asiakas valmis kauppaan vai otetaanko aikalisä. Kauppaa kannattaa aina ehdottaa, mutta hyvä myyjä ei pilaa kauppamahdollisuuksia hätiköimisellä vaan palaa tarpeen vaatiessa aina uudestaan asiakkaan luokse.

 

Lopuksi kun kauppa on saatu onnistuneesti päätökseen, on jälkihoidon aika. Asiakkaalta tulee varmistaa, että kaikki sovitut asiat ovat hoituneet onnistuneesti ja että onko asiakas ollut täysin tyytyväinen. Hyvä loppu silaus voi taata seuraavan kaupan.

 

Myynnin perusvaiheiden tunteminen auttaa asiakkaan positiivisessa johdattelussa. Kuuntelu ja puhetaito kehittyvät tekemällä ja asiantuntevuus taataan huolellisella valmistautumisella.

 

Perusmyyjästä kehitytään supermyyjäksi vuosien kokemuksella sekä aidolla halulla myyntityötä kohtaan. Kukaan myyjä ei täytä kaikkia 20 hyvän myyjän ominaisuutta. Tärkeää on asettaa itselleen tavoitteita sekä myydä positiivisella sekä aidolla asenteella.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!