Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pesojoonas

Kirjoitettu 22.04.21
Esseen kirjoittaja: Iska Knuuttila
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin Joonas Pesosen puheen DreamUp-verkkotapahtumassa 22.4. ja tässä jotain ajatuksia, joita siitä heräsi.

 

Henkilöbrändäys

Henkilöbrändäys tarkoittaa oman jutun löytämistä, sitä että hahmottaa omat intohimot, osaamisen ja kiinnostuksen kohteet, arvot, ja oman mission. Eli kuinka muutat maailmaa, vaikka ihan pienestikin.

Elämä ja työelämä on lainehtimista näiden pylpyröiden välillä, ikigaihin osutaan vain välillä ja keskimäärin. Balanssi pitkällä aikavälillä onkin olennaisempaa kuin se että koko ajan on noiden leikkauskohdassa. Ehkä ongelmanani ollut vähän että haen sitä täydellistä projektia…. tai jotain. Onhan tässä hakemista.

Mutta itsensä tunnistaminen on tosiaa henkilöbrändäyksn ensimmäinen askel, jotta siitä voi kertoa muillekin. Olen tiennyt kohtalaisesti kuka olen ja mitä haluan, mutta nyt voisi olla taas vähän tarvetta kirkastaa ajatuksiaan.

 

Henkilöbrändäys somessa

Some poisti median portinvartijat, jolloin siitä tuli moninaisempi, demokraattisempi ja vuorovaikutteisempi. Kun mietit alustaan menemistä, niin lähde avoimin mielin, kehottaa Joonas. Monesti tyypit pelkää ”väärin” tekemistä ja tunnistan sen myös itsessäni. Somessa ei ole sääntöjä niinkuin vaikkapa tv:ssä. Tarinankerrontaa oppii tekemällä. Vaikka en osaa, voin oppia. Oleellista on löytävätkö potentiaaliset työnantajat tai asiakkaat minut, vaikkeivät he seuraisikaan. Seuraajien määrän sijaan on tärkeää katsoa keitä he ovat, kuinka paljon he kuluttavat jakamaani sisältöä ja miten he vuorovaikuttavat kanssani. Millä hakusanoilla toivoisin, että ihmiset löytävät luokseni?

 

 

Joonas Pesosen tarina

Pesojoonas tutustui somettamiseen ja lähti kiertämään kouluja Filosofian akatemian kanssa.

Hän jatkoi somettamista ja mietti mitä sisältöjä voisi kyseiseltä kiertueelta tuoda SnapChatiin. Siitä syntyi hyvä seuraajakunta. Hän verkostoitui ihan oluella muiden ”snäppääjien” kanssa jotta saisi jaettua sen alan somettamisen kokemuksia muiden kanssa. Toisista hyötyminen ei ollut se juttu, vaan aito, välitön läsnäolo ja välittäminen.

Hänet palkattiin tekemään youtube-videoita oman jutun löytämisestä, mutta koki burnoutin. Selvittyään uupumuksesta ne aiheet eivät enää kiinnostaneet. Joonas oli kasvanut niistä ohi. Mikä olisi seuraava kanava?

Näyttää siltä, että Joonas hankki harvinaisen taidon, joka sattui olemaan aallonharjalla ja fiksun verkoston kautta arvokasta sanottavaa. Hyvän alun jälkeen hän synnytti uransa uudelleen jo saavutettuja vahvuuksia hyödyntäen, mutta uudella suunnalla.

Joonas aloitti blogien kirjoittamisen, kirkasti arvojaan ja asemointiaan mediassa. Alussa hän yritti viedä juttuaan ulkonäkökeskeiseen suuntaan, mutta se alkoi tuntua ahdistavalta ja luotaantyöntävältä. Hyvä kuva voi kuitenkin olla todella arvokas ja tehokas työkalu tärkeänkin aiheen ajamiseksi. Joonas päätti alkaa puhumaan miehisyydestä ja feminismistä. Teini-ikäiselle itselleen. Ensimmäin kirjoitus sai hyvän vastaanoton. Hän koki sen olevan merkki siitä, että hän on oikealla tiellä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!