Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pete Työt – Omenan jumala

Kirjoitettu 04.12.15
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Steve Jobs
Kirjan kirjoittaja: Walter Isaacson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Steve Jobsin elämänkerta on mielenkiintoista luettavaa. Omat tietoni Applesta tai Jobsista voi tiivistää seuraaviin lauseisiin:

1. Applen brändi arvo on luotu erittäin vahvaksi, kuluttajia ei kiinnosta muu kuin omena tuotteessa.

2. Apple on todella innovatiivinen ja se on tullut autotallista Steve Jobsin ansiosta.

Tässä esseessä käyn läpi ajatuksia joita kirja herätti.

Tuotteet

Jobs keskittyi tekemään vain täydellisiä tuotteita. Hän oli oppinut isältään yksityiskohtien tärkeyden ja piti huolta että Applen tuotteiden visuaalisuus oli hiottu loppuun asti. Tuotteen piti näyttää jopa sisäpuolelta hyvältä, vaikka kukaan asiakas ei sinne näkisi. Tästä röyhkein esimerkki Jobsin vaatimuksista omille työntekijöilleen on seuraavanlainen. Insinöörit olivat tuoneet Jobsille näytille heidän valmiin protonsa iPodista, mutta ensimmäisenä Jobs heitti proton akvaarioonsa. Kun proto upposi veteen ja siitä alkoi nousemaan kuplia, Jobs osasi kertoa heti mikä oli pielessä – tuote pystyy olemaan pienempi kerta sinne mahtuu ilmaa sisään. Nämä olivat ne vaatimukset Applen insinööreille. Ja toisekseen, Applen vieläkin käyttämä julkistustilaisuus on ensimmäinen kohta jossa heidän uudet tuotteensa tulevat asiakkaiden käsiin. Käyttöjärjestelmillä tehdään ymmärtääkseni beta testauksia, mutta siihen se sitten jääkin. Startup piireissä kylläkään tämän kaltaista tuotekehitystä ei enään arvosteta. Tuote tulee saada jo mvp vaiheessa asiakkaiden käsiin jotta tuotekehityksessä saadaan heidän ajatukset heti käsiin. Täydellisyyteen pyrkiminen on myös todella aikaa vievää ja kallista. Toisaalta myös uutuusarvon ylläpitäminen on todella tärkeää. Spotify on mielestäni erittäin hyvä esimerkki tästä. Kun muistelee minkälainen platta Spotify oli silloin kun ensimmäisen kerran siihen törmäsin ja katsoo nykyistä plattaa huomaa minkälaisen kehityksen se on käynyt läpi. Mutta olen ihan varma että jätkillä Spotifyn takana on ollut tarkka visio muista lisäsovelluksista joita Spotifystä nykyään löytyy (esim. running app). Mutta kun niitä tuodaan palikka kerrallaan puolen vuoden välein, vanhat käyttäjät kokevat tuotteeseen uutuuden viehätystä useammin. Samalla tavalla Blizzardi toimii peliensä kanssa. Patchit tuovat lisää kontenttia peliin, lisäosia julkaistaan ja näin ollen vanhoilta uskollisilta asiakkailta ei lopu missään vaiheessa uusi kontentti ja heidän evankelismityönsä jatkuu vuosia. Näin ollen meidänkin tulee GH:ssa lähteä viemään tuotekehitystä niin että sen tuotteen ydin julkaistaan asiakkaille heti kun se on valmis. Tämän jälkeen aletaan kehittämään palikka kerrallaan siihen lisäominaisuuksia, joita julkaistaan pari kertaa vuodessa.

Jobs ymmärsi, että jonkun muun tuote voi korvata hänen omansa. Niimpä hän kannibalisoi itse omat tuotteensa. iPhonen tuonti saattaisi vaarantaa iPodien myynnin, mutta se oli silti tehtävä. Asiakkaat eivät välttämättä sitoudu tiettyyn tuotteeseen mutta Applen tapauksessa monet saattavat vaihtaa toiseen tuotesarjaan (iPod  iPhone) ja säilyä uskollisena yritykselle. Jobs keskittyi asiakaskokemukseen isommassa mittakaavassa. Ja tämä on todella ihailtavaa asiakasymmärrystä. Applella huomattiin älypuhelimien mahdollisuudet eikä tätä kannibalisointia tehty kolikkoa heittämällä onko se järkevää vai ei. Omassa liiketoiminta ajattelussa haluan pystyä samaan. Pysyä ajan hermolla ja näkemään ne mahdollisuudet jo vielä asiakaskunnalta tiedottomissa tarpeissa. GameHubinkin tuotekehityksessä tämä tulee olla keskiössä. Tuotteemme ei tule koskaan olemaan 100% valmiina. Ja jos joskus me tulemme siihen pisteeseen, että meillä ei ole enään mitään annettavaa tuotekehitykselle niin on meidän aika poistua ja tehdä exitti siinä vaiheessa.

Eräs seikka joka nosti Applen siihen asemaan kuin missä se on ja toisaalta tiputti Nokian johtajan palliltaan, oli keskittyminen yhteen tuotteeseen. Nokialla oli todella paljon erillaisia puhelinmalleja, joilla he pyrkivät tuottamaan jokaiselle kohderyhmälle juuri sen täydellisen puhelimen. Apple taas toi uudenlaisen ajattelumallin tuotantoon. Tehdään yksi puhelin joka on täydellinen kaikille. Ja tämä pätee melkein kaikissa tuoteryhmissä Applella, ainoastaan tietokone puolella on tehojen puolelta ns. toimistotyöskentelystä av-ammattilaisille koneita. Tämä on varmasti yksi seikka joka nosti Applen brändin arvoa erittäin paljon. Sait ostettua heiltä vain sen yhden mallin, joka varmasti on erittäin hyvä. Maanantai mallit aiheuttivat Nokialle harmaita hiuksia, kun asiakkaat alkoivat epäilemään Nokian tuotteiden laatua jos sattuivat ostamaan sen paskan mallin. Tämä on erittäin tärkeää myös meille tuotekehityksessä. Kehitetään yksi palikka kerrallaan erittäin hyväksi palikaksi, ennen kuin lähetään viemään seuraavaa tuotantoon.

Henkilöstö ja johtaminen

Jobs piti vain parhaat yksilöt tiimissään. He jotka eivät miellyttänee Jobsia, saivat lähteä uusiin tehtäviin. Hän uskoi että kaikki saavat parempia tuloksia kun ympärillä on vain parhaita tekijöitä. Jobs oli tunnettu manipuloija ja käytti muiden heikkouksia hyväkseen jotta sai ihmiset toimimaan omaa tahtoaan vastaan. Tässä olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon persoonan ne tekijät jotka eivät vaikuttaneet työntekijän tulokseen kiinnostivat Jobsia. Oliko sillä merkitystä hänelle ollenkaan jos kaveri oli helvetin kova tekemään, mutta jollain tavalla tämän kaverin läsnäolo vain vitutti Jobsia.  Toisaalta Jobs kyllä onnistui tiiminsä kokoamisessa. Alansa huippu osaajat olivat Applella hommissa ja Jobs onnistui vieläpä repimään kaiken tehon irti heistä.

Jos joku piti ajatusta mahdottomana, Jobs sai käännettyä hänen mielensä ja uskomaan että se oli jopa helppoa. Todellisuudenvääristelytila oli tunnettu työntekijöiden keskuudessa. Jobs ei tuntenut realismia kun pakotti ajatuksiaan ja deadlineja läpi. Jobsin tyyli oli aika yksioikoinen: yksinkertaista, innovoi, keskity kokemukseen ja unohda todellisuus. Näitä ajatuksia pakotettiin Jobsin ylivallan alla olevalle henkilöstölle joka teki kaikkensa saadakseen tuotteet kasaan. Tämä on vähän kaksipiippuinen seikka. Onko työntekijöiden motivaatiot positiivisia vai kumpuaako heidän motivaationsa Jobsin miellyttämisestä? Mutta sitten taas toisaalta, ilman Jobsin jäätäviä johtamistaitoja Applesta ei olisi koskaan tullut niin järjetöntä yritystä. Sen markkinaosuudet ovat jokaisella osa-alueella hämmentävän pieniä, mutta siltikin Apple on suunnannäyttäjän roolissa niin puhelin-, tabletti- kuin myös tietokonemarkkinoilla.

Jobs teki Applesta ketterän organisaation jossa kaikki osastot pelasivat yhteen ja keskittyivät tekemään vain parasta. Viikko alkoi maanantaiaamuna kello 9 palaverilla jossa johtokunta keskittyi vain muutamaan eri asiaan. Jos tuotteeseen keksittiin jokin uusi idea, se saattoi muuttaa koko tuotekehitystä, mutta siihen sitoutui koko tiimi jotta se saataisiin toimimaan. Applen osastoilla ei ollut omia tulostavoitteita, vaan yksi yhteinen ja vasta siinä katsottiin mitä viivan alle jäi. Tämä on toinen erittäin ihailtava ominaisuus Applella. Koko organisaatio tähtää yhteiseen maaliin, eikä keskity vain puhdistamaan omaa kuvaansa organisaation sisällä kerätäksensä hyvät bonarit vuoden lopussa. Pienissä organisaatioissa tämä yhteinen maali on varmasti helppo pitää messissä, mutta kun mennään isompaan organisaatioon sen eteen tulee tehdä oikeita valintoja. Mutta mitkä ne valinnat ovat? Löytyykö ne palkkiojärjestelmissä? Vai työtehtävien organisoinnissa? Vapaudessa tehdä miten haluaa? Yksi minkä olen huomannut lähipiirissäni, kun jokainen tuntee jokaisen organisaation jäsenen niin se edesauttaa huomattavasti yhteiseen maaliin tähtäämisessä.

Loppusanat

Mutta onhan Steve aivan huikea hahmo jonka karaktääri on vieläkin erittäin vahvasti mukana Applen brändissä. Tällä keinolla Applella oli vahva tarina myös mukana jota he pystyivät jakamaan heidän seuraajillensa sekä evankelisteillensa. Olisiko tämän kaltaisesta hahmon luomisesta yritykselle otettava mallia jokaisessa yrityksessä? Tällä keinolla kuluttajien olisi ainakin hieman helpompi samaistua yrityksen sanomaan sekä arvoihin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!