Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pitsaus

Kirjoitettu 08.01.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pitsaus
Kirjan kirjoittaja: Voipio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pitsaus = Markkinointikumppanin kilpailutus, jossa parhaat osaajat kutsutaan esittämään näkemys tilanteesta ja suositeltavista toimenpiteistä.

Yleisesti markkinointi on yrityksissä hyvin erikoisessa asemassa. Siihen syydetään erittäin paljon rahaa, mutta sen laatuun juuri ei panosteta. Asenne on se, että mitä enemmän laitamme rahaa markkinointiin, sitä enemmän sen on tuotava meille tulosta. Uskoisin, että tämä johtuu pääasiassa siitä, että markkinoinnin hyötyjä on erittäin vaikeaa seurata. Kun pienyrittäjä laittaa mainoksen paikallislehden erikoisnumeroon, en usko tämän tietävän sitä, kuinka paljon juuri se mainos tuo tälle uusia asiakkaita. Kyseinen pienyrittäjä on todennäköisesti vain sopinut lehden kanssa, että nämä tekevät mainoksen laittaen siihen oleellisimmat tiedot ja jonkin asiaankuuluvan kuvan. Tässä jamassa markkinointi on Suomessa.

Markkinointi ei ole rakettitiedettä. Sitä ei voi tehdä kuitenkaan minkään ohjekirjan mukaisesti. Sille tulee antaa ajatuksia, sillä markkinoinnin tulisi olla yrityksen brändin ja asiakkaan välistä vuoropuhelua. Esimerkiksi yrityksen sloganilla on merkittävä vaikutus asiakkaiden suhtautumiseen yritykseen. Sloganin tulisi olla ajatuksia herättävä. Tästä lukiessani aloin miettiä vanhempieni yrityksen slogania, jonka muuta vuosi takaperin keksimme; ”Matkailuautoja kaikille Teille”. Hyvä on, sloganin voi ymmärtää kahdella eri tavalla, teille henkilöinä tai ajoteille, mutta kieltämättä vähän hävettää, että miten hirveä se on. Sloganin tulisi herättää asiakkaassa tunteita. Saada asiakas itkemään tai nauramaan näin kärjistäen sanoen.

Palatakseni siihen, että mitä tarkoitan tällä asiakkaan ja yrityksen brändin välisellä vuoropuhelulla. Meidän tulee todella miettiä sitä, että kuka on meidän asiakkaamme. Millainen viesti tähän segmenttiin puree ja missä he ylipäätään voivat siihen törmätä. Eräs kirjan esimerkki mainostoimistoista on keskittynyt juuri ihmisyyteen. Kyseisen mainostoimiston Marko Parkkinen sanookin, että ”eniten ihmistä lähelle päässyt kasvaa”. Tarkoittaa siis juuri sitä, että asiakkaassa tulee herättää tunteita, jotka ohjaavat tätä sitoutumaan yritykseen.

 

Luo markkinointikampanja, jota ihmiset alkavat itse jakamaan sosiaalisessa mediassa.

ROI: ((Investoinnista koitunut liikevaihto – Investoinnin kulut) / Investoinnin kulut) 100%

Mitä ajatuksia mainos herättää asiakkaassa.

Markkinointia ei tule ajatella kulueränä, vaan mahdollisuutena / investointina!

Mikä ei kasva, kuolee.

Seuraa mainontasi tehokkuutta!

Mikä on meidän brändi-identiteetti? Miten tämä tulee myös meidän imagoksi?

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!