Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 12.12.13
Esseen kirjoittaja: Teemu Lamminaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pölli tästä kakkosen otin luettavakseni Pölli tästä ykkösen jälkeen. Ensimmäisessä osassa oli paljon asiaa ja tykkäsin siitä kun asiat oli selitetty lyhyesti mutta ytimekkäästi. Sama päti myös tässä kirjassa.

Yhdessä kohdassa joka jäi mieleeni oli myymisestä eri tavoilla. Siinä myyjät vaihtoivat myynti tapaansa. He olivat aikaisemmin kertoneet enemmänkin tuotteen teknisistä ominaisuuksista, mutta nyt he alkoivatkin kertomaan enmmän sen hyödyistä. Mitä hyötyä tuotteesta on. Pieni näkökulman muutos riitti muuttamaan myynnin huimasti. Itse olen kanssa huomannut tämän saman asian, kun olen ollut kaupassa töissä. Olen käyttänyt molempia. Eli kertonut tuotteen yksityiskohdista ja mitä hyötyä siitä juuri on. Mutta liikaa ei saa kuitenkin infota asiakasta. Muuten hän jättää ostamatta saadessaan infoähkyn.

 

Hullu tuijottaa sormea

”Varo haaskaamasta rahaasi markkinointiin, jonka muoto varastaa kohderyhmäsi kaiken huomion.”

Tässä on kohta joka itselläni osui aika hyvin. Monesti justiin tehdään hienot mainosvideot, jotka ovat oikein hauskoja. Mutta sitten kun näillä videoilla on kaikennäköistä ylimääräistä mihin ihmiset kiinnittävät huomion niin he unohtavat sen asian mitä siinä oikeasti mainostetaan. Näin ollen myyntitulokset jäävät varsin mitättömiksi. Sitten jos mainokset ovat taas liian tylsiä niin ei niitä kukaan viitsi edes vilkaista. Tämä markkinointi voi olla todella hankalaakin. Riippuu tietysti paljolti siitä minkälainen tämä markkinoitava tuote on.

 

Mokkulan muikea menestys

”Paketoi palvelusi esineeksi. Silloin asiakas tuntee saavansa heti jotain vastineeksi. Lisäksi käännät ostajan ajatukset pois epäoleellisista asioista, kuten tuntihinnoista.”

1. Hankalasta teknisestä palvelusta tehtiin hypisteltävä esine.

2. Tuotteelle annettiin nimi, jonka jokainen muistaa.

3. Hinta on selkeä, kinnteä ja edullinen.

4. Tuotteen saa heti

5. Markkinointi kiteyttää tuotteen perusidean ymmärrettäväksi.

Tässä tuli se kuinka tärkeää on saada tuotteistettua palvelu ihmisille. He eivät halua pelkästään vain jotain palvelua, vaan jotain konkreettista. Näin se on lisäksi paljon helpompi myydä asiakkaalle, kun hän ymmärtää tuotteen paljon paremmin, kun se on olemassa.

Tuossa oli muutama esimerkki mitkä itse koin hyvin todellisiksi tässä maailmassa.

Loppuun laitan pienen kiteytyksen miten ennen niin nihkeä asiakas haluaa ostaa jotain. Muutama ystävällinen sana, hymy ja hyvä idea siinä ne ovat.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!