Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 19.02.14
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minkä nuorena varastat, sen vanhana omistat

 

Kirja oli taattua Jari Parantaisen laatua, eli helkkarin hyvä. Jari sanoo asiat suoraan omalla tyylillään ja se uppoaa ainakin minuun. Olen viettänyt elämästäni jo monta tuntia Parantaisen tekstejä ihmetellen. Olen lukenut blogia, opiskellut gurumarkkinoijaksi, opetellut tuotteistamisen jaloa taitoa ja nyt vielä pöllin parhaat ideat omaan käyttööni.

 

Seuraavaksi käyn läpi muutaman hyvän idean kirjasta, joita hyödynnän nyt ja tulevaisuudessani.

 

Luku 34: Pyöräkauppias iskee kadulle

 

Kyseinen luku kertoo tarinan nokkelasta pyöräkauppiaasta. Hän passitti kevään hiljaisena aikana asentajat kadulle kartoittamaan pysäköityjen pyörien kuntoa. Asentajat tekivät pienen pika-analyysin pyörän kunnosta ja kirjoittivat sen paperille. Ei muutakun analyysi tarjouksen kera minigrip pussiin ja pyörään kiinni. Kyseisen tempauksen aikana myynti kasvoi hurjasti – vanhoja pyöriä tuotiin huoltoon ja uusia meni liukuhihnalta. Tämän ansiosta myös asentajat saivat taas kunnolla hommia, joten yrittäjä pystyi hyvillä mielin maksamaan palkkaa. Tempaus palkittiin myös jollakin markkinointialan palkinnolla, eli tulokset käytettyyn rahaan verrattuna olivat loistavia.

 

No mitä minä sain tästä tarinasta?

 

Sain tästä valmiin ja testatun idean Myynnin NoStatus projektilleni. Nyt vaan sitten kevään korvalla tarjoamaan Jyväskyläläisille pyöräliikkeille. On ihme jos ei käy kaupaksi – sillä annamme NoStatuksessa aina asiakkaille 100% tyytyväisyystakuun. Tästä suoraselkäisestä ja kivekset vaativasta takuusta myös Parantainen pauhaa läpi kirjan. Eli siis kunnon takuulla poistetaan yksi suurimmista ostamisen esteistä, riskin ja epävarmuuden tunne.

 

Vuosien aikana olen törmännyt mitä mielenkiintoisimpiin ostamisen esteisiin. On serkun tuttua kuollut ja viimekesänä satoi liikaa – en voi ostaa. Esiin on noussut useasti myös faktan puute. Nyt eletään monessa yrityksessä kovia aikoja, joten raha-hanat ovat tiukalla. Jos ei ole esittää mustaa valkoisella oman tuotteen toimivuudesta, niin silloin jää kaupat helposti tekemättä. Nyt ei jää hommat siitä kiinni, tämä idea on palkittu kunniakkailla markkinointipalkinnoilla ja Parantaisen kirjasta asiakas voi lukea lisää jos ei muuten usko!

 

Luku 46: Törkeys takaa tulevaisuutesi

Miten varmistetaan erottautuminen kilpailijoista? Siinä on miljoonien, parhaimmillaan miljardien arvoinen kysymys. Onneksi Jarilla on tähän kolme kovaa keinoa:

 

Keino 1: Anna törkeän tiukka lupaus

Keino 2: Ratkaise törkeän tärkeä ongelma

Keino 3: Erotu törkeän tyylikkäällä palvelulla

 

Anna lupaus, joka erottuu kilpailijoidesi mitättömästä ininästä. Ratkaise asiakkaan aito ongelma. Käännä bulkkituotteesi kate kasvuun tuotteistamalla osaamisesi palvelukonseptiksi!

 

No mitäs minä sain tästä luvusta?

 

Järkyttävän kovan kolauksen. Tästä luvusta voisi lähes jokainen akatemian projekti ottaa mallia ja miettiä yllämainittuja keinoja. Jokaisen projektin lupaukseen kun lisäisi vielä törkeän paljon enemmän munaa, roiman annoksen suoraselkäisyyttä ja ronskisti enemmän tyylikästä palvelua niin alkaisi liikevaihdot näyttämään paljon paremmilta. En tosin tarkkaan tiedä kaikkien projektien tilannetta, mutta NoStatukseen tämä luku osui.

 

Me lupaamme tällä hetkellä asiakkaalle kolme timanttisen kovaa ideaa, kuinka nostaa myyntiä. Lisäksi toteutamme ideat tarvittaessa. Hintaa ideoilla on 0-500 euroa asiakkaan tyytyväisyyden mukaan. Eli siis 100% tyytyväisyystakuu niin kuin kirjassa kehotetaan. Mutta miten tästä saataisiin vielä törkeämpi homma? Voimme luvata esimerkiksi seuraavaa:

–       Huomiseksi kolme timanttista ideaa, joilla nostat myyntiäsi. 100% takuulla.

  • Vaatisi nopeaa reagointia ja toimintaa. Haastavaa akatemialla, koska treenejä ja kaikkea tiimi huttua. Asennekysymys, mutta varmasti koittamisen arvoinen lupaus. Palvelu nopeutuisi huomattavasti, joten myös hintaa voisi pyytää enemmän.

–       Tuplaamme ensiviikon myyntisi. 100% takuulla.

  • Tässä on jo munaa. Joutuisimme ainakin laittamaan parastamme, mikä ei liene pahitteeksi. Voi olla kuitenkin, ettei aina ihan tuplaantuisi. Tuskin asiakas kuitenkaan suuttuisi, jos myynti kasvaisikin vain 50%. Täytynee ehdottaa projektiryhmän muille jäsenille, katotaan onko niillä munaa lähteä tähän lupaukseen.

 

Näin siis saisimme lisää potkua kohtaan 1. Kohdan kaksi sivuutan akatemian tyyliin kovalla olettamuksella, että kyllä jokaiselle yrittäjälle myynti on ogelma – tai ei sen kasvu ainakaan pahitteeksi olisi. Jos olen väärässä, niin silloin yritys ei ole meidän heiniä. Eli suoraan kohtaan 3: miten NoStatus erottuu törkeän tyylikkäällä palvelulla?

 

Nykyisellään meidän palvelujen tyylikkyys on mielestäni tasolla ok. Eli aika hajutonta ja mautonta. Jos asiakas haluaa ostaa jotain, niin menee muutama päivä, että kalenterista saa raivattua tarvittavan tilan. Toistaiseksi ei ole ollut mikään ongelma, mutta eihän tämä nyt niin törkeän tyylikästä ole. Voisimmekin siis parantaa palveluamme lupaamalla nopeampia aikatauluja, ja vielä kun onnistutaan pysymään niissä niin olisin tyytyväinen.

 

Huomasin myös nyt viimeisimmässä Vesilinnan keississä, että tuotteistuksessamme on viilaamisen varaa, jonka avulla parantaisimme palveluamme. Nyt asiakas suunnitteli itse flyerin, lähetti sen painoon ja hankki vielä jaettavan materiaalin. Olin jo hetken tyytyväinen meidän kauppaan, mutta eihän tämä perfecto ollut. Olisi vain pitänyt tarjota vielä kokonaisvaltaisempaa ratkaisua. Siis sellaista, ettei asiakkaan olisi tarvinnut uhrata ajatustakaan kyseiseen projektiin, olisimme hoitaneet kaikki alusta loppuun. Asiakas olisi vain odottanut palveluasennossa toimipisteessä, kun me olisimme hoitaneet kaiken muun.

 

NoStatuksen karavaani kulkee ja kehittää projektia entistä kovemmaksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Pysykää kuulolla!

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!