Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 11.01.15
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Rehellinen, avoin ja reilu peli kiinnostaa ostajaa, “myönnä, että tuotteesi on helvetin ruma.”  Jos tuotteesi todella on ulkoisesti ruma, voit hyvin sanoa sen ääneen, mutta muista perustella, miksi se on niin ruma. Jos muotoilu liittyy esimerkiksi sen käytön turvallisuuteen tms.

Älä väitä, että ostajalla on ongelma. Kerro rehellinen mielipiteesi ja palautteesi. Minulle ainakin Vilassa työskennellessäni opetettiin se, että kun joku pyytää sovituskopilla makutuomaria, on paras kertoa totuus. Jos vaate näyttää aivan hirveältä hänen päällään, ei sitä kannata kuitenkaan ilmaista sillä tavalla. Tarkoitus ei ole loukata asiakasta, vaan kertoa totuus, mutta ystävällisin sanoin ja mahdollisesti tarjota toista vaihtoehtoa. Jos kuitenkin asiakas itse ihailee vaatetta, joka ei mielestäsi sovi hänelle, kannattaa mielipiteesi pitää omana tietonasi. Asiakas arvostaa totuutta useimmiten, jos pyytää sitä.

Vetoa tunteisiin, älä järkeen! Tunteet pistävät ihmiset ostamaan. Asiakkaalle on turha lyödä kaikkia faktoja esiin, kun todellisuudessa ostopäätös ei useimmiten ole järjen sanelemaa. Asiakas ei myöskään uskalla välttämättä myöntää, jos ei ymmärrä kaikkia selittämäsiä ominaisuuksia. On siis paras kertoa se, mitä asiakas kysyy.Kerro tuotteen hyödyt ja sen mukana tulevat edut asiakkaalle. Älä kaikkia ominaisuuksia.

Ikäkuilu vaikuttaa myyntiin, muista nuorena myyjänä kohdella vanhempia asiakkaita hillitymmin ja kunnioittavammin. Oman ikäistesi kanssa voit mahdollisesti olla rennompi. Eri ikäiset ihmiset ovat tottuneet erilaiseen palveluun. Vanhempien ihmisten kanssa ei luultavasti kannata “heittää rennosti läpyskää”, sillä he eivät välttämättä tajua sitä niin kuin tarkoitat. Asiakkaan lukutaito onkin tärkeä asiakaspalvelutyössä. Joillain sitä on jo “omasta takaa”, mutta se myös kehittyy asiakaspalvelutyössä.

Älä kuvittele, että tutkintosi on minkään väärti, ennen kuin osaat viedä opit käytäntöön. Se on totta, vaikka olisit minkä maailman tohtori ja insinööri, ei opeillasi ole väliä, jos et osaa käyttää niitä tosielämässä. Parantainen sanoikin, ettei palkkaisi ihmistä ikinä pelkän koulutuksen perusteella, sillä se ei kerro osaamisesta mitään. Tiimiakatemialla on hyvä, että opit on pakko viedä käytäntöön, sillä opimme käytännöstä. Asiat jäävät paremmin mieleen, kun olet tehnyt ne oikeasti.

 

Mieleenpainuva esitys:

  1. perustuu tarinaan

  2. vetoaa tunteisiin

  3. painottaa mieluummin yhtä asiaa kuin kymmentä eri faktaa

Teemme akatemialla usein esityksiä esimerkiksi vahvareissa. Tätä pohjaa olisi hyvä käyttää siinä. Sen lisäksi tulevaisuuden työelämässä, jos sinun täytyy esitellä ehdotuksesi.

Hyvä myyntikirje on:

  • informatiivinen

  • jättää uteliaaksi

  • törkeä lupaus

  • ei kerro kaikkea -> myyjä kertoo asiat tarkemmin

Tätä hyvän myyntikirjeen pohjaa voisimme käyttää omia tarjouksia lähettäessä, tai esimerkiksi, jos teemme itsellemme jossakin vaiheessa esitteen. Muutamia lisävinkkejä oli myös, että tekstistä kannattaa ottaa pois kaikki turha.  Tehdä se mahdollisimman ymmärrettäväksi. Tuotteista myös palvelusi, näin pystyt reagoimaan tarjouspyyntöihin nopeimmin.

Yritys toimii kuin säästötili. Sen täytyy olla pystyssä useita vuosia kasvaakseen kunnolla korkoa. Ole siis sitkeä ja keskity juttuusi, menestys saattaa olla nurkan takana. Kun perustetaan yritystä pitäisi antaa aikaa sen menestykselle. Harva yritys menestyy ensimmäisen parin vuoden aikana. Todellisuudessa ne ovat pystyssä vuosia, ennen kuin ovat kehittyneet hyviksi ja tulleet tunnetuiksi. Yksi hyvä vinkki, kuinka vältät suurimpia mokia on, että testaat firmasi prosesseja. Tesaat esimerkiksi kuinka toimii: sähköpostinne, palautteenne vastauslähetys tai vaikka puhelinvastaajanne. Olet siis hetken asiakkaan roolissa ja mietit, kuinka tyytyväinen olisit itse tähän palveluun.

Kaikki asiakkaasi ovat yhtä tärkeitä. Muista, että puskaradio on yksi tehokkain markkinoinnin kanava. Jos kohtelet huonommin joitain asiakkaita, tieto saattaa levitä puskaradion kautta hyvinkin nopeasti uusien asiakkkaiden korvaan. Asiakkaat laittavat rahansa menestyviin ja hyvämaineisiin yrityksiin. Jos mokaat, ole nöyrä ja pyydä anteeksi asiakkaaltasi. Älä hoida heitä tärkeysjärjestyksessä, vaan niin kuin olette sopineet. Asiakkaan tyytyväisyys johtuu todennäköisemmin käytöksestäsi kuin palvelusi lopputuloksesta.

Monilla on kuvitelma yrittäjyydestä, että se on hankalaa ja vie kaiken aikasi. Todellisuudessa yrittäjyys ei ole niin hankalaa mitä luullaan. Yrityksen perustaa muutamassa tunnissa netin ohjeiden avulla. Toki se vie paljon aikaa, mutta jos sinulla on yritysidea, mikä todella on intohimosi, sillä ei ole väliä paljonko se vie aikaa. Yrittäjä saa toki itse määritellä työaikansa, mutta monesti aluksi opetellessa tulee tehtyä aika paljon ylimääräisiä hommia, jotka myöhemmin toteaa tarpeettomaksi tai tekee nopeammin.

Kaikkea ei tarvitse osata yksin, kunhan osaat pyytää apua. Luota kumppaneidesi osaamiseen, jos asiat eivät kuitenkaan suju, niin muista, että asioita voi muuttaa. Ihmisiä voi kouluttaa tai palkata uusia, löydä siis hommalle tekijä. Usko yritykseesi, jos et usko, niin vaihda alaa, tuotetta tai palvelua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!