Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 29.02.16
Esseen kirjoittaja: Lotta Paakkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä myyjän tulee ottaa huomioon?
Asia joka kolahti ja kovaa, oli juttu siitä, miten ihmiset ovat harvoin lojaaleja tietylle yritykselle ja sitäkin enemmän uskollisia ihmiselle yrityksen sisällä. Esimerkkinä Parantainen on Pohjolan asiakas, eikä vaihda sieltä pois minkäänlaisen tarjouksen voimin. Mutta jos Parantaisen luottomies lähtisi Pohjolalta muihin töihin, lojaalius lähtisi sen saman tien. ”En nimittäin ole Pohjolan asiakas. En edes tiedä, kuka Pohjolan omistaa. Olen vain ja ainoastaan Juhan asiakas”.

Meidän tulisi ns. lähteä myymään itseämme. Yritykseen ei voi samaistua mutta henkilöihin yritysten sisällä voi. Ensiapukoulutuskeskuksessakin meidän tulee tarjota mahdollisimman henkilökohtaista palvelua asiakkaalle ja luoda heti se kuva, että olemme auttamassa heitä ja aina tavoitettavissa.

Myös tuote tulee tuntea ja siihen pitää uskoa. Asiakas kyllä huomaa sen, jos myyjä ei usko tuotteeseensa tai pidä siitä. Tai jos asiakas ei tunne tuotetta tarpeeksi hyvin. Ostaisitko itse myyjältä tietokoneen jos hän ei osaa kertoa siitä mitään? ”No, se on punainen ja siinä on joku käyttöjärjestelmä… Mutta tosi hyvä on, kannattaa ostaa”. Kun meillä polkaistiin lehtimyynti käytiin, puhuimme tästä asiasta projektiryhmän kesken. Minä voisin kyllä lähteä myymään erä-lehteä, opeteltuani ensin sisältöä ym. mutta en ole kiinnostunut aiheesta. Ja kiinnostuksen puutteen huomaa. Timo taasen rakastaa eräilyä ja sen kyllä huomaa puheista. Kyllähän hän on myös myyjänä silloin vakuuttavampi ja pystyy innostamaan asiakasta ostamaan.

Miten asiakasta tulee kohdella myyntitilanteessa, kuin ystävää vai liikekumppania? Keskustelu kannattaa pitää rentona ja hyväntuulisena, mutta kuitenkin asiallisena. Liika tuttavallisuus tappaa, varsinkin jos tapaatte ensimmäisen kerran. Asiakas ei etsi kamua, vaan haluaa kuulla mitä sinulla on tarjota hänelle.

On tärkeää miettiä mistä kulmasta lähtee myymään. Järki vai tunteet? EA:ssa voimme käyttää molempia. Järki= Yrityksillä pitää lain mukaan olla tietty prosentti työntekijöistä ensiaputaitoisia.
Tunteet= Mitä jos sinulle tai läheisellesi tapahtuisi jotain, osaisitko auttaa?
Kumpaa kannattaa käyttää? Parantaisen mukaan tunteet vetoavat paremmin kuin järki. Kuitenkin kun ensiavusta puhutaan, tunteisiin vetoaminen saattaa mennä LIIKAA tunteisiin. Tällöin asiakkaalle voi jäädä paha mieli käynnistä vaikka haluaisikin hankkia kurssin. Kun asiakas yhdistää negatiivisen fiiliksen meihin, ottaa hän helposti kurssin jostain muualta. Koskaan ei voi tietää mitä muut ihmiset ovat joutuneet kokemaan, joten myyjän tulee pitää järki mukana kun vedotaan tunteisiin. Näissä asioissa on helppo loukata asiakasta vahingossa.

 

7 myyttiä yrittäjyydestä
Olen jo lyhyen yrittäjyyteni aikana kuullut paljon väitteitä yrittäjyydestä, jotka eivät pidä paikkaansa. Nämä väitteet ovat hyvin yleisiä ja varmasti iso syy siihen, miksi yrittäjiä pidetään alhaisessa arvossa. Ihmiset luulevat tietävänsä paljon, vaikkei heillä ole mitään kokemusta aiheesta.

 

  1. Yrityksen perustamiseen vaaditaan ylitsepääsemätön paperisota

Tämä oli kaikista ihanin. Kun Tiimiakatemia alkoi, olin mukana perustamassa meidän yritystä. Kävimme asioita 1-1,5h läpi, sitten kertasimme muille asiat treeneissä ja lähetimme paperit. Tämä ei ollut mitenkään ylivoimaista vaikka muutamaan kohtaan pitikin kysyä neuvoa. Jos 10 opiskelijaa, jotka eivät tienneet asiasta tuon taivaallista, pystyvät tämän ”paperisodan” selvittämään, niin silloin pystyy kuka tahansa sen tekemää. Kyllähän meilläkin kesti saada yrityksen paperit menemään läpi, mutta tämä johtui siitä, että ensimmäinen nimiehdotuksemme ei mennyt läpi ja jankkasimme sitten sen nimen kanssa pidempään.

 

  1. Konkurssissa menee oma kämppä alta

Kuka käskee kiinnittämään oman asuntonsa siihen yritykseen? Nämä ovat näitä omia valintoja, joista on turha syyttää muita.

 

  1. Yritystä varten on otettava velkaa

Minkä ihmeen takia? Tietysti mekin jouduimme maksamaan jokainen 50e yrityksen perustamismaksuja, mutta ei nyt mitään velkaa tarvinnut sitä varten ottaa. Tekee niitä isoja juttuja mihin pitää investoida sitten myöhemmin, ja aloittaa sillä rahan tienaamisella.

 

  1. Verotus

Yrittäjien verotuksesta puhutaan paljon. On totta, että suomen verotus ei tue yrittäjiä ja voi olla kannattavaa viedä yritys ulkomaille. Tämä on ongelma, koska siihen että saataisiin suomi nousuun tarvittaisiin yrittäjiä. Suurimmat verotuksesta valittajat ovat kuitenkin niitä, jotka harrastavat veronkiertoa. Heiltä sitten vaaditaan rahaa takaisin, ja taas syntyy uusi tarina siitä, miten suomen verotus on perseestä ja viimeisetkin rahat viedään.

 

  1. Vain nopeasti laajeneva yritys on yhteiskuntakelpoinen

Ihmiset halveksuvat pieniä yrityksiä, ajattelematta sitä, että jokainen suuri yritys on lähtenyt pienestä liikkeelle. Suomi tarvitsee lisää työpaikkoja ja tämän takia päättäjät kannustavat yrittäjiä kasvattamaan liiketoimintaa ja palkkaamaan lisää työntekijöitä.

 

  1. Yrittäjä on töissä 24/7

Yrittäjät jotka ovat töissä kellon ympäri, eivätkä pidä lomia, tekevät itse hallaa omalle yritykselleen. Yleensä tällaiset turboraatajat kokevat olevansa korvaamattomia. Kun yrittäjä antaa tilaa työntekijöilleen ja ottaa hieman takapakkia, voi asiat alkaa luistamaan entistä paremmin. Vastuun ja työtehtävien jakaminen on tärkeää, ja jos johtaja on liian päällepäsmäri, ei työntekijätkään voi antaa parasta tulosta.

 

  1. Iso firmassa työskentely on turvallisempaa kuin oma yritys

Itse olen saanut kuulla koko nuoruuteni ajan, kuinka minun tulisi hakea opiskelemaan alalle, jossa on paljon töitä ja hankkia hyvä työpaikka juurikin tällaisesta isosta yrityksestä. Arvostus pieniä yrittäjiä (tai yrittäjyyttä ylipäänsä) kohtaan on huono. Yrittäjä on omassa yrityksessään vastuussa, ja hän itse tekee yrityksestä sen mitä se on. Yrittäjän tulevaisuus riippuu hänen omista toimistaan, kun taas isoissa firmoissa johtajat päättävät kuka pysyy ja kuka lähtee. Tasaiset tulot ovat suuri houkutin, varsinkin perheellisille, mutta kun yt:t pamahtaa päälle, ei työntekijä voi mitenkään vaikuttaa omaan tilanteeseensa.

 

 

Kehut
Rakastan Parantaisen kirjoja ja minulla olikin niitä syksyn lukusuunnitelmassa 3 kappaletta. Parantaisen kirjoitustyyli vaan uppoaa minuun ja hänen kirjojaan on helppo lukea eteenpäin. Pidän hänen tavastaan avata kaikki asiat tarinoiden kautta, näin opit jäävät mieleen paremmin ja koen saavani niistä enemmän irti. Iso plussa tulee tietysti myös siitä, että Parantainen on suomalainen mies, joten hänen esimerkkinsäkin on meidän kauniin maan ympäristöstä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!