Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä! 2

Kirjoitettu 25.11.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantaisen teoksessa ”Pölli tästä” on kokoelma erilaisia tekstejeä, joissa kerrotaan tapauksista joissa ollaan onnistuttu tai epäonnistuttu jotta lukijan ei tarvitse uudestaan lähteä yrittämään jo yritettyä asiaa. Nerokasta mielestäni. Kirja on erittäin kivasti kirjoitettu ja sen lukee mielellään kannesta kanteen. Luin Pölli tästä 1 ja pidin siitä kovasti joten halusin lukea Parantaisen kirjoittaman kakkososan.

 

  1. Ei keksintöäkään sitten aamiaisen

Otsikko ei kerro kauheasti luvun sisällöstä. Olen aina ollut vähän huono puhumaan itsestäni. Kirjan luku pisti minut silti ajattelemaan sitä, että omaa asiantuntijuutta tulee ja pitää markkinoida. Vaikka olisin miten pätevä ja hyvä jossain tietyssä asiassa, en tule saamaan töitä tai projekteja jos en tee mitään. Onneksi akatemialla on avoin kulttuuri, että jokaiselle on kiva mennä juttelemaan ja sitä kautta tuoda omaa asiantuntijuutta esille. Nämä kamut ovat kuitenkin tulevia kollegoja liiketalouden saralla. Koskaan et varmasti opi leuhkimaan mutta olen kiinnittänyt vähän huomiota siihen, että välillä itsestään puhuminen on ihan ok.

 

25 Kenen on vastuu

”Palvelun toimittajalle tulee houkutus syyttää asiakasta, kun jotain menee pieleen.”

Olen tehnyt vuosien aikana paljon asiakaspalvelutöitä ja tämä kohta on itselleni ollut selkeää. Asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa mutta asiakaspalveluammatissa on pakko ajatella näin. Aina kun asiakas tulee esimerkiksi vaateliikkeeseen hänen tulee lähteä paremmalla mielellä pois. Silloin mielestäni hän on saanut hyvää asiakaspalvelua. Tilanteessa, jossa asiakas on selkeästi väärässä ylimääräinen vastaan väittäminen tai muu epäasiakaspalvelumainen käytös ajaa asiakkaalle sellaisen tunteen, että hän ei halua välttämättä käydä käymässään paikassa tai käyttää samaa palvelua. Tällöin hän ei ainakaan tule kertomaan mitään hyvää eteenpäin ja puskaradio on erittäin tehokasta markkinointia. Kaikki tällaiset tilanteet, joissa asiakas pahoittaa mielensä on meidän vastuulla. Kun tekee kaikki mahdollisimman selkeäsi ja helposti asiakkaalle kaikki menee aina paremmin.  Kaikki asiakkaat ovat yhtä tärkeitä. 

Ikäkuilu vaikuttaa asiakaspalveluun ja myyntiin. Vanhemmalle rouvalle en mene heittämään huulta kun taas nuoremmalle asiakkaalle voin olla vähän rennompi. Itse annan oman persoonani näkyä asiakaspalvelussani sillä mikään ei ole niin luotaantyöntävää kun asiakaspalvelija tai myyjä joka yrittää liikaa ja on epäaito. Asiakkaan lukutaito on todella tärkeää ja koen, että minulla on sitä omasta takaa. Sitä voi tietenkin myös kehittää vain palvelemalla asiakkaita.

 

43 Järkipuhe on haitallista

”Todellisuudessa tehokkaimmat tulokset syntyvät, jos onnistut vetoamaan vastaanottajan tunteisiin. Tunteet saavat ihmisen toimimaan.”

Kaikki asiakkaasi ovat yhtä tärkeitä. Muista, että puskaradio on yksi tehokkain markkinoinnin kanava. Jos kohtelet huonommin joitain asiakkaita, tieto saattaa levitä puskaradion kautta hyvinkin nopeasti uusien asiakkkaiden korvaan. Asiakkaat laittavat rahansa menestyviin ja hyvämaineisiin yrityksiin. Jos mokaat, ole nöyrä ja pyydä anteeksi asiakkaaltasi. Älä hoida heitä tärkeysjärjestyksessä, vaan niin kuin olette sopineet. Asiakkaan tyytyväisyys johtuu todennäköisemmin käytöksestäsi kuin palvelusi lopputuloksesta.

Tunteisiin vetoaminen toimii aina. Tunteet laittavat ihmiset ostamaan. Kysy kysymyksiä asiakkaalta ja luo hänelle mielikuvia missä hän voisi käyttää tiettyjä tuotteita. Kerro tuotteen hyötyjä ja etuja mitä asiakas saa, mutta älä kerro kaikkea kerralla. Tämä luonnistuu hyvin vaatekaupassa. Rehellinen täytyy olla ja jos asiakas sovittaa jotain mekkoa ja kysyy mielipidettä sanon aina mitä mieltä olen, tottakai asiakaspalvelijan roolissa. Kuitenkaan silloin jos mielestäni jokin ei asiakkaalle käy mutta hän pitää siitä todella paljon niin harvoin niissä tapauksissa tyrmään kyseistä vaatetta. Tärkeintä on, että asiakas on tyytyväinen tuotteeseen minkä ostaa.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!