Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 28.11.19
Esseen kirjoittaja: Monika Tuurala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vihaatko sinäkin tyrkyttämistä?

Kylmäpuhelut, ne kaikkien viholliset, vaikkei sitä ääneen saisi sanoakaan, koska hyvä myyjä tai ylipäätään kukaan ei saisi vihata sitä. Vihata soittaa jollekin, jota ei yhtään kiinnosta tai siis sadasta ehkä yhtä kiinnostaa. Kirjassa nostettiin esille uusi teoria kylmäpuheluiden tilalle. Jos markkinoidaankin niin hyvin, ettei tarvitse soittaa kylmiä puheluita? Markkinoida niin, että asiakkaat soittavat sinulle. Erittäin hyvän kuuloinen tippi tulevaisuutta ajatellen.

Sitä saa mitä mittaa

Aina ei kannata vain vuodesta toiseen suorittaa tehtäviä niin kuin ne on aina tehty. On erittäin tärkeää pystyä kehittymään ja olemaan aina parempi. Sen takia erilaiset mittarit on hyvä pitää arjessa kiinni. Voit luulla olevasi todella tehokas, vaikka pienillä muutoksilla voisit olla puolta tehokkaampi.

Pikalääkäri apteekin nurkassa

Kirjassa on esimerkki tapauksesta, jossa Usassa perustettiin pikalääkäribisnes. Se osoittaa, että täydestä asiantuntijapalvelustakin voi tuotteistaa uuden palvelun. Ei aina kannata miettiä, ettei jotain voi tehdä, koska niin ei ole ennenkään tehty. Maailmassa on varmasti loputtomasti asioita, joista voi keksiä uusia ja uudenlaisia palveluita ja tuotteita.

Vain tosi isoille miehille

Aina ei tarvitse miellyttää kaikkia ja voi surutta valita asiakkaansa, niin kuin kirjassa mainittu isojen miesten vaatteiden liike, joka heittää ulos liian pienet miehet. Ein sanominen Suomessa on välillä todella hankalaa. Asiakkaaksi kelpaa kuka tahansa ja jossei sovi, niin pistetään sopimaan. Aina puhutaan erottautumisesta ja omasta brändistä. Tällaisella sitä huomiota saa, toki sivutuotteena myös paskaa niskaansa. Välillä paskalla huomiolla saa kuitenkin niin paljon huomiota, että se kääntyy hyväksi. Pitää tehdä omaa juttua rohkeasti, uskoa siihen ja viedä sitä eteenpäin. Ei perus massalla pääse erottumaan, pitää tehdä jotain erikoista!

Siivoojan esterata

Kirjassa käsiteltiin syytä, miksi ihminen ei tilaa kotiinsa kotisiivoajaa. Kysymyksiksi nousi: Voiko kotiinsa päästää vieraita ihmisiä? Pitääkö siivota ennen kuin siivooja tulee? olenko rappiolla, jollen siivoa omaa kotiani? Mitä naapurit sanovat?

Kuinka moni siivousfirma pohtii näitä? Kaikki ei aina ole hinnasta kyse tai ylipäätään siitä, minkä itse yrittäjä kokee esteeksi. Kaikki ei aina ole järjestäkään kyse, vaan saatetaan mennä tunnepuolelle. Muista siis pohtia yrittäjänä laajasti, mistä voi kiikastaa ja madalla esteitä ryhtyä asiakkaaksesi.

Asiantuntijaksi vai työttömäksi

Tulevaisuus on asiantuntijoiden aikaa. Perus Helpot rutiinihommat valuvat muualle. Kirjan mukaan asiantuntijaksi kannattaisi ryhtyä mahdollisimman nopeasti taatakseen tulevaisuuden. Olemme akatemiallakin puhuneet siitä, että on löydettävä itselleen kiinnostuksen kohde, jossa voi kehittää itsensä hyväksi. Kukaan ei hyödy ihmisestä, joka osaa vähän sitä ja vähän tätä. Asiantuntijat lukevat kirjoja ja oppivat lukemastaan. Se on kirjankin mukaan nopein reitti asiantuntijaksi. Kaikki tieto on saatavillamme, saamme itse valita, kuinka paljon siitä opimme ja kuinka paljon käytämme sitä hyväksemme.

 

Meidän alallamme tuo ei käy

”Jos bisneksesi on jämähtänyt, siihen on turha etsiä syyllisiä peiliä kauempaa.” Erittäin hyvin sanottu. Ei kukaan käske sinua tekemään niin tai näin. Kaikilla on vapaudet kehittää omaa bisnestään. Ei saa kangistua kaavoihin ja uskotella itselleen, ettei voi tehdä muutosta nykyiseen. Maailman kehitys on huimaa, eikä voi jäädä paikoilleen. Miksi pitää odottaa, että joku muu tekee uudistuksen ensin? Ja tulla sitten vanavedessä ja sanoa, että hitto kun en keksinyt sitä ensin. Niinpä, joskus voi kokeilla itse ensin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!