Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä

Kirjoitettu 11.11.15
Esseen kirjoittaja: Lotta Paakkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä- 101 rusinaa bisnespullasta
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

Pölli tästä, 1.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Jotkut odottavat yrittäjien olevan omaperäisiä idealisteja, jotka mielikuvituksellaan saavat kaiken hoitumaan paremmin. Markkinointiin, tuotteistamiseen ja myymiseen löytyy näiltä idealisteilta omaperäisiä, tuottoisia ja takuuvarmasti toimivia ratkaisuja, mitkä hämmästyttävät tavalliset pulliaiset. Entä jos itse kuulut näihin tavallisiin pulliaisiin? Vaikka kuinka yritän, niin en vain keksi lennosta upeita ja omaperäisiä ideoita, jotka saisivat bisneksen kukoistamaan. Jari Parantainen sai onneksi minut rauhoittumaan. Kaikkien ei tarvitse olla idealisteja. ”Todellisuudessa vain erittäin harva meistä keksii jotain todella omalaatuista”. Kannattaa siis pölliä muiden ideoita. Ideathan ovat vapaata riistaa, niitä ei voi omia tai patentoida. Parantainen on koonnut 101 vinkkiä ja ideaa bisneksen kehittämiseen, joista jokainen on valmis pöllittäväksi. Kirjoitan niistä, jotka eniten kolahtivat ja jäivät mieleen.

  1. Kylmien puheluiden soittelu asiakkaille ei ole herkkua. Suurin osa yrittää vältellä sitä viimeiseen saakka, vaikka tietäisi sen olevan tarpeellista. Syntyy ahdistusta ja pakokauhua, kun pitäisi alkaa tuntemattomalle ihmiselle myymään omaa bisnesideaa, vaikka päässä pyörii vain ajatus, ettei luurin toisessa päässä olevaa voisi vähempää kiinnostaa. Jos kammoat siis asiakkaille soittelua, niin sinun pitää silloin varmistaa että asiakkaat soittavat sinulle. Keskity puheluiden soittelemisen sijaan markkinointiin. Kun asiakkaat soittavat sinulle saat myöskin pitkäaikaisemman ja kannattavamman asiakkaan, kuin kylmien puheluiden asiakkaista.
  2. Kun tuotteistat palveluita, mieti todellisia syitä miksi asiakas ei halua tai uskalla ostaa. Asiakkaat eivät tee pelkästään järkisyistä ratkaisuja, ja hinta ei ole ainut asia mikä mietityttää. Joskus syyt ovat hyvinkin inhimillisiä, ja jos tuotteistaja on miettinyt niitä etukäteen, voivat ne olla myöskin helposti taklattavissa. Esimerkiksi suurimmat syyt, miksi ihmiset eivät osta siivouspalveluita ovat pelko päästää ventovieras omaan kotiin, rappion tunne kun ei jaksa siivota omaa kämppää ja pitääkö kodin täyttä kaaosta kuitenkin siistiä ennen kuin siivooja saapuu paikalle. Ja kaikkein tärkein, mitä naapurit ajattelevat? Hyvä tuotteistaja miettii kuinka poistaa nämä pelot yksinkertaisin tuotteistamisen menetelmin.
  3. Jos sinulle tuodaan hyvä idea esille, joka saisi sinut erottumaan kilpailijoista, mutta huomaat keksiväsi selityksiä, miksi tämä idea on mahdollista jossakin muualla, mutta ei meidän bisneksessä, olet pulassa. Kilpailijoista erottuminen on hyvin tärkeää, koska bisnesmaailmassa taistelu on veristä, ja jos et erotu, hukut punaiseen mereen. Lakkaa haraamasta muutosta vastaan, tuttu ja turvallinen ei ole aina se paras vaihtoehto.
  4. Mikä on yksi suurimmista yrittäjän ongelmista? Hän ei uskalla luovuttaa vastuuta juuri missään asiassa ja näin hän rakentaa itselleen vankilaa, josta on hankala päästä pois. Tiedän monia yrittäjiä, jotka ovat aina tehneet töitä kellon ympäri ja kokeneet että firma ei pyöri ilman heitä. Eräs tuttuni on hyvä esimerkki tästä. Viime vuonna hän päätti alkaa tekemään ”koululaisen työviikkoa”. Eli töitä tehtiin 9-1, juuri sen verran mitä hänen tyttärensä oli koulussa. Aluksi häntä ahdisti nukkua pitkään, koska ”eihän pomo voi maata sängyssä, kun muut paiskivat hommia”. Sitten häntä ahdisti huomata, että firmahan pyörii ihan hyvin, vaikkei hän olisikaan paikalla. Kun hän näistä pääsi yli, hän tajusi kuinka ihanaa on ottaa rennommin. Firmalla meni hyvin, tyttären kanssa sai vietettyä paljon laatuaikaa ja muutenkin pystyi ottamaan rennommin ja tekemään asioita mitä itse halusi.
  5. Käännä kilpailijan markkinointi omaksi hyödyksesi. Mieti kuinka voit hyödyntää kilpailijasi markkinointia. Se on halvempaa, koska kilpailija maksaa silloin osan kustannuksista. Hauska esimerkki on Helsinkiläinen pizzeria joka mainosti ikkunakyltissään ”Rohkea ja voittamaton viikinki syö meillä”. Vastapäinen kebab-kioski laittoi nopeasti oman kylttinsä esille ”Meillä uskaltaa syödä kuka tahansa”.
  6. Hinta on aina viesti asiakkaalle. Jos hinnoittelee itsensä liian alas, niin asiakas voi ajatella, ettei palvelukaan ole kovin hyvää. Asiakas ei voi olla ajattelematta, että kallis on parempi kuin halpa. Alan kalleimmaksi ryhtyminen voi olla kannattava päätös. Liian halvaksi ei kannata ainakaan hinnoitella itseään.
  7. Yrittäjän pitää uskaltaa sanoa myös ei, vaikka se tuntuisikin tavattoman vaikealta. ”Ei, en ehdi tehdä sitä tänään”.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!