Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä!

Kirjoitettu 29.01.16
Esseen kirjoittaja: Noora Halttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen aina pitänyt itseäni jollain tasolla kekseliäänä ihmisenä. Akatemialle tultuani olemme tätini kanssa alkaneet kehitellä ideoita idean perään. Meistä on hauskaa miettä, miten maailmamme paranisi joistain tuotteista ja palveluista ja samalla kuinka lähtisimme niitä todella rakentamaan. Jari Parantaisen legendaarinen Pölli tästä- kirja kertoo 101 tarinaa tuotteista, tuotteittamisesta, palveluista, kampanjoista ynnä muusta maailmaa mullistavasta tavasta tehdä bisnestä. Kirjaa selaillessani löysin monia hyviä ideoita ja tapoja, kuinka soveltaa nykyisiä markkinointikeinoja. Harmittelen usein, miksei minusta löydy sitä tarmoa, joka lähtisi ajamaan omia ideoitani samalla vimmalla eteenpäin kuin muut yrittäjät. Parantaisen innoittamana päätin kerätä tähän omia hullunkurisia ideoitani, jotka joku tekevä saa enemmän kuin mielellään pölliä ja näin helpottaa elämääni!

1. Hohtavat ja lämmittävät pipot

En ymmärrä kuinka olemme selvinneet ilman tätä. Pipon sisälle on ommeltu sensoreita, jotka aistivat lämpötilan ja kylmän tullessa alkavat lämmittää pipoa sisältä päin. Pipoon on myös ujutettu kuvioita, jotka pimeän tullen alkavat hohtaa. Näin suomalaisten pienet päät pysyvät lämpimänä pitkän talven ajan ja emme jää enää auton alle, sillä pipo huolehtii näkyvyydestämme.

2. Parkkipaikan metsästys valot

Kun ajan sisään parkkihalliin saattaa paikan löytymiseen ruuhka-aikana kulua paljon turhaa aikaa. Entäs jos kattoon rakennettaisiin opasteet ja jokaiseen parkkiruutuun tunnistin, joka tunnistaa kun ruutu on vapaa. Näiden avulla opasteet ohjaisivat minut lähimpään vapaaseen paikkaan. Ajaisin vain sisälle, ottaisin lipukkeen koneesta ja alkaisin seurata vihreitä nuolia katossa.

3. Elämyssänky

En usko maailmasta löytyvän kovin montaa ihmistä, jotka herätyskellon soidessa hyppäävät iloissaan virkeänä sängystä ja nauttivat maisemistaan. Elämyssängyn avulla ihminen saisi valita äänet ympärilleen ja silmät avattuaan hän näkisi juuri sen maisenman jonka itse haluaisi. Itse ainakin haluaisin joka aamu herätä vesiputouksen juurelta suuren sademetsän keskellä. Toki haittapuolena sängyssä ihmettelyyn saattaisi mennä hieman pidempään…

4. Kengänlämmityskaappi

Jokaisesta päiväkodista ja eskarista melkein löytyy se ihana kaappi, jonne märät vaatteet ulkoilun jälkeen tungettaan ja laitetaan pöhötys päälle. Mikään ei voita sitä tunnetta kun saa lämpimän aluskerraston päällen seuraavan kerran ulos mennessä. Tarvitsisin samalla periaatteella toimivan pienen boksin, jonne märät kengät voisi tunkea aina sisälle tullessa. Boksin tulisi olla tarpeeksi pieni ja huomaamaton, jotta se mahtuu eteiseen ongelmitta, mutta syö sisäänsä kuitenkin useammat kenkäparit. Voiko taivaallisempaa tunnetta olla, kun lähtee pakkaseen tallustelemaan ja kengät eivät ole märät ja koppuraiset edellisestä ulkoilukerrasta.

Siinä muutamia ideoita, joiden toteuttamiseen tietotaitoa tai energiaa saa kaivaa jostain muusta kuin minusta. Parantaisen kirja keskittyi myös suurelta osalta  markkinointiin. Tarina pienestä pizzapaikasta, joka laittoi asiakkaansa tuomaan kilpailijan mainokset kaduilta alennuksen toivossa, oli nerokas. Kaikki keinot ovat sallittuja niin rakkaudessa, kuin markkinoinnissakin. Parantainen myös varoittaa tuhlaamasta rahaa markkinointiin, jonka vaikutuksia ei voi mitata. Vaikka en suoranaisesti aio viedä nyt yhtäkään ideaa käytäntöön, keräsin itselleni listan oppilauseita, joita käytän seuraavan projektin tullessa. Tässä niistä muutamia:

  •  ”Mutkikkaita palveluita on hankala tuotteitaa. Aloita pienestä osasta, sitä ei moni ole tehnyt vaikka osaisi.”
  • ”Epäonnistu mahdollisimman nopeasti ja edullisesti. Jätä turha ja kallis markkinointitutkimus väliin ja etene suoraan myyntivaiheeseen.”
  • ”Päätä ryhtyä guruksi, sillä asiakkaat haluavat ostaa sellaiselta. Mitä kalliimpi tuotteesi on, sen enemmän asiakas kapaa asianatuntijan tukea päätöksilleen.”
  • ”Mitä törkeämpi lupaus, sen aukottomampi myyntipuheesi täytyy olla.”

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!