Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä!

Kirjoitettu 12.11.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä!
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Pölli tästä!” on Jari Parantaisen kirja jossa hän kertoo 101 käytännön esimerkkiä miten omaa liiketoimintaa voi kehittää jokapäiväisissä tilanteissa. Kirja muodostuu pienistä tarinoista – satayksi mielenkiintoista liikeideaa, palvelukonseptia, tuotetta, kampanjaa ja näkökulmaa joita voit itse hyödyntää. Moni oivallus ja idea on jo keksitty valmiiksi ja aina niitä ei tarvitse uudestaan keksiä. Kirjan tarkoituksena on herättää ajatuksia ja luoda jotain uutta ja voin seistä näiden takana luettuani kirjan. Kirjasta löytyi monia hyviä vinkkejä ja ne laajensivat ajattelutapaani tehdä liiketoimintaa.

 

Jos myyt toisille yrityksille, voit selvittää ostopäätöksiin vaikuttavat henkilöt täsmälleen. Miksi et kohdentaisi kaikkea markkinointiasi ainoastaan heille.

 

Yksi mieleenpainuvimmista esimerkeistä oli tarina täsmämarkkinoinnista. Bob Prichard kävi puhumassa Helsingissä ja kertoi millaista on todellinen täsmämarkkinointi. Eräs yhdysvaltalainen pieni snackfood-valmistaja yritti saada tuotteitaan kauppaketjujen hyllyihin mutta kuten tiedämme, marketin valikoimiin tulevia tuotteita on todella paljon. Miten erottua joukosta? Aloittavalla yrityksellä on vaikea tilanne sen suhteen, että samankaltaisia tuotteita on paljon ja miten käyttäjäkunta voi edes syntyä jos tuotetta ei voi ostaa mistään? Kuluttajamarkkinoinnin avulla tuotetta olisi varmasti saanut myyntiä mutta kaikilla pienillä yrityksillä ei ole vielä välttämättä mahdollisuutta ruveta rakentamaan kattavia tv-kampanjoita tai muita kalliita mainoksia. Niinpä he tajusivat kohdentaa markkinonnin suoraan päättäjille, jotka valitsevat tuotteita myyntiin kauppakeskuksille. Tämä ratkaisu on epätavallinen mutta tässä tilanteessa toimiva. Kohderyhmäksi valittiin 37 sisäänostajaa ja valmistaja selvitti heidän kotiosoitteensa. Sitten he jakelivat kunkin ostajan kotitalojen kaikkiin talouksiin heidän tuotteitaan. He myös jakoivat ostajien lapsien kouluihin tuotteita. Kohdentamisesta seurasi se, että sisäänostajien mielikuvissa yritys panostaa paljon resurssejaan markkinointiin ja he saivat myös omilta lapsilta vahvistuksen siitä että tuotteessa oli potentiaalia. Kohta tuotteet olivat jo kaupan hyllyillä. Kyseinen esimerkki on todella nerokas ja itselle ei välttämättä olisi kyseinen idea tulisi mieleen. Siksi oli erittäin mielenkiintoista lukea tästä kirjasta. Tässä sovellettiin jo tiedettyä tietoa, että esimerkiksi digimarkkinoinnissa on erittäin tärkeää kohdentaminen jotta tulokset olisivat kaikkein tehokkaimmat.

 

Jos asiakkaat vuodesta toiseen haluavat varastaa hotellin aamiaiselta, eikä se ole selkeästi vihje? Yrittäjän olisi helppo erottautua, kun hän vastaisi tuohon ilmeisesti polttavaan tarpeeseen.

 

On erittäin yleistä, että ihmiset ottavat hotellin aamupalalta mukaansa evästä. Tilanne on tuttu: ”Oikealla etuviistossa istui tosi nälkäinen nainen. Hän oli jo tovin ahtanut apetta naamariinsa. Mutta silti pöydällä oli vielä jäljellä neljä isoa sämpylää ja leikkeleitä. Alkoi tavallinen näytelmä. Kun tarjoilijat siivosivat paikkoja kauempana, nainen pakkasi täytteitä sämpylöiden väliin. Jos henkilökunta pyöri lähellä hän lueskeli lehteä ja tankkasi kahvia.” Kaikki varmasti ymmärtävät mitä sitten myöhemmin tapahtuu. Itselle tämä on aika huvittavaa katseltavaa, sillä jokaisella kerralla tätä käy hotellin aamupalalla. Kaikki Hotellit kopioivat muita ja ovat kaavoihin kangistuneita. Miksi asialle ei voi tehdä mitään ja ajatella vähän pidemmälle? Eräs hotelli teki niin. Hotelli tarjosi kaikille pahvirasiat, jonka sai täyttää täyteen hotellin aamupalalta sämpylää hedelmiä ja pullaa. Monilla yrityksillä on varmasti monia riesoja. Voisivatko ne kääntää eduksi?

 

Ammattilainen ryhtyy yrittäjäksi, koska hän ajattelee sillä tavoin pääsevänsä vapaaksi. Mutta jos hän osaa hommansa, pian hän löytää itsensä pakkotyöstä. Sitä riittää vuorokauden ympäri. Miten ansa olisi vältettävissä?

 

Neljän tunnin työviikon tarina kertoi delegoinnista. Tämä on tärkeä taito Akatemialla ja muutenkin elämässä. Ihmisenä olen helposti monissa tilanteissa sellainen, että puurran yksi ja sitten väsyn. Onneksi olen tästä oppinut juuri akatemian aikana, että kaikkea ei tarvitse tehdä yksin ja tiimissä on onneksi aina joka mielellään auttaa. Projektien johtamisessa delegoiminen on tärkeää: kaikki pääsevät tekemään ja projekti sujuu jouhevasti kun kaikille on oma hommansa. Jos joskus perustan yrityksen ja se kasvaisi, delegoin ihan varmasti työtehtäviä muille. Itselle ”ohjaksista” päästäminen on vaikeaa. Kukapa ei haluaisi neljän tunnin työviikkoa sillä silloin aikaa jää paljon johonkin muuhun.

 

Asiakkaasi ei voi olla ajattelematta, että kaillis on parempi kuin halpa. Mutta voiko kalliiksi ryhtyä noin vain?

 

Itse henkilökohtaisesti ajattelen, että kallis on parempi kuin halpa. Ja niin ajattelee moni muukin. Akatemialla työstä täytyy saada korvaus ja tällä periaatteella olen hinnoitellut omat tarjoukseni. Myös omia hankintojani silmällä pitäen esimerkiksi kameraa miettiessäni tai esimerkiksi konetta hankkiessani koen että ominaisuudet huomioon ottaen kalliimpi on parempi. Ei toki aina, mutta yleensä. Aloitin juuri valokuvauksen ja alkuun en ihan kauheasti ole pyytänyt rahaa. Olen ottanut hyviä kuvia ilmaiseksi, ainoastaan sillä verukkeella, että yritykset jakavat niitä omaan sosiaaliseen mediaansa ja merkkaavat minut kuvan ottajaksi. Esimerkiksi Uhana Design, Aarrekid ja Naskali Leather ovat huomanneet kuvani ja jakaneet niitä omaan feediinsä ja stooreihinsa ja kaikilla heistä on tuhansia seuraajia. Saan sitä kautta näkyvyyttä ja jään heidän mieleensä kun postaan aktiivisesti kuvia joissa malleilla on heidän tuotteitaan päällä. Kotolle olen miettimässä millä summalla tulen ottamaan heille kuvia. Näin alkuun minulle on tärkeää, että saan harjoitusta ja tulen kokoajan paremmaksi mutta mielestäni kuvat mitä olen ottanut ovat olleet hyviä ja niistä voi laskuttaa rahaa. Nämä asiat ovat todella vaikeita. Tavoitteenani on saada asiakkaita kuvaukseen liittyen mutta näin alussa tuntuu, että en kuvista kauheasti voi pyytää. Seison tietenkin omien kuvieni takana ja olen kehittynyt ja oppinut paljon joten nyt alkaa mielessäni pyöriä myös korvaus kuvistani.

 

Ilmaiseksi ei kannata aina tehdä, sillä se ei ole pidemmän päälle järkevää tai kannattavaa. Omalle työlle pitää antaa arvoa. Myös hinnan selkeys auttaa asiakasta ostopäätöksen tekemisessä sen takia koska siinä ei ole piilokuluja. Jos hinnassa kerrotaan mistä se koostuu, asiakkaan on paljon helpompi ostaa tuote kuin vastaava, jossa hinta on piilossa odottamassa hyväuskoisia ostajia.

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!