Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä

Kirjoitettu 11.12.13
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Parantaisen kirjoista on ollut puhetta akatemialla ja Pölli tästä kuulosti mielenkiintoiselta, koska haluan uusia projekti-ideoita.

Viidessä vuodessa ehdit lukea tosi monta itseäsi viisaamman ajatusta. Kun vielä harjoittelet lukemaasi käytännössä, muutut väistämättä minkä tahansa valitsemasi alan asiantuntijaksi.

Markkinointi kiinnostaa minua ja aionkin perehtyä markkinointiin tulevina vuosina. Kirjojen luku on olennainen osa oppimista ja aionkin valita tulevat kirjat huolella, jotta saan mahdollisimman paljon irti aiheista, jotka minua kiinnostavat. En kuitenkaan halua rajata aluetta pelkkään markkinointiin, vaan aion etsiä myös sellaisia kirjoja, jotka auttavat yrittäjyyteen pääsyyn.

 

Tartu ajankohtaiseen aiheeseen. Sellainen voi osoittautua täysosumaksi. Jonain päivänä lööppi on kytkettävissä bisnekseesi.

Olen huomannut sissimarkkinoinnin hyvin tehokkaaksi tavaksi varsinkin pienemmille yrityksille, joilla ei ole vielä suurta näkyvyyttä. Kuuluisuuden henkilöiden ja ajankohtaisten lööppien hyväksikäyttö on tärkeä osa joustavaa markkinointia. Tulevissa markkinointi-caseissa aion hyödyntää sissimarkkinoinnin keinoja ja aiheeseen liittyvä kirja menee lukuun heti ensi vuoden alussa. Olen myös etsinyt netistä tietoa ja kuvia kyseisestä aiheesta ja aion hyödyntää jo keksittyjä juttuja. Olisi siistiä toteuttaa päräyttävä kamppanja Dynaamialle, jolla räjäytämme toimintamme kasvuun. Meidän tulee ensin miettiä, mihin kampanjamme pyrkii, sillä meillä ei ole varsinaista tuotetta vielä, jota voisimme tarjota. Olisiko siis aika tuotteistaa jokin palvelu? Itse olen kokenut synnytksen hyväksi tuotteeksi ja olisi mielenkiintoista koittaa millaisen synnytyksen Dynaamia kykenee toteuttamaan asiakkaalle.

Keksitkö itse päivät pitkät kaikenlaista mielenkiintoista värkkäilyä, joka ei todellisuudessa ole kovin tärkeää? Yritätkö lykätä päivää, jolloin joudut tekemään todellisia, vaikeita päätöksiä?

Firmassamme tämä turhien asioiden värkkäily on tuntunut viime aikoina olevan ongelmamme. Mietimme asioita porukalla, kuten käyntikorttien väriä ja fonttia, vaikka asiaan voisi perehtyä yksi tai kaksi henkilöä ja esittää heidän ehdotuksensa. Toivon, että 5Y korjaa tilanteen. On myös monia muita asioita, jotka tuntuvat turhilta yrityksemme kehityksen kannalta ja joissa voisimme toimia hyvin paljon tehokkaammin. Onneksi näihin on alettu puuttua yhä paremmin. Dynaamia elää aika pitkälti asiakkaistaan, joten meidän tulisi miettiä mistä saamme asiakkaita ja miten? Luotan soluihimme näissä asioissa paljon ja toivon, että ne tehostavat toimintaamme, ettei kaikki mieti jotain asiaa, jonka voisi pieni porukka miettiä.

 

Etenkin sitoutumista vain teeskentelevät ryhmän jäsenet ovat vaarallisia. Highsmithin malli rohkaisee jokaista ideoimaan, kuuntelemaan toistensa mielipiteitä ja löytämään ratkaisut, joihin kaikki sitoutuisivat aidosti.

Tiimimme päätöksenteko on ollut yksinkertaista huutoäänestystä, jossa jokaisen pitää valita oma kantansa kyllä tai ei. Highsmithin malli toisi lisää syvyyttä päätöksiin ja saisi kaikki miettimään tarkemmin vaihtoehtoja. Ensin mieleen tuli kassajärjestelmästä päättäminen, jossa äänestettiin, joko kannatan tai en kannata yhteiskassaa. Myös ne, joilla ei ollut väliä kumpi järjestelmä tulee joutuivat valitsemaan jomman kumman. Tulevissa päätöksissä voimme hyödyntää Highsmithin mallia, jossa on kohdat:

1.Kannatan

2.Kannatan varauksin

3.En osaa sanoa

4.En kannata, mutta sitoudun päätökseen

5.En kannata, käytän veto-oikeuttani

 

Oletko jo malttanut erikoistua niin pitkälle, että asiakkaan vaihtoehdot ovat vähissä? Miten rakennat viestintäsi ja markkinointisi siten, että tarjontasi niukkuus käy ilmiselväksi jokaiselle ostajaehdokkaalle?

Niukkuus-markkinoinnissa ensi tuli mieleen terassilämmittimet. Niitä ei maahantuojalla ole paljoa, joten niitä voimme myydä rajoitetulla saatavuudella. Ensi viikolla olenkin soittamassa yhdelle asiakkaalle niistä ja aionkin käyttää tätä niukkuutta, jotta saisin päätöksen nopeasti. Käytin niukkuutta myös markkinoidessani raakasuklaa-kurssia laittamalla mainokseen, vain rajoitetun määrän kursseja spesiaali hinnalla.

 

Jos myyt toisille yrityksille, voit selvittää ostopäätöksiin vaikuttavat henkilöt täsmälleen. Miksi et kohdistaisi kaikkea markkinointiasi vain ja ainoastaan heille?

Kirjan tarina nerokkaasta markkinoinnin kohdistamisesta vain sisäänostajille kolahti minulle. Miksi tehdä kalliita mainoskamppanjoita jos voi käyttää paljon vähemmän rahaa kohderyhmään, joka oikeasti päättää myydäänkö tuotetta kaupoissa vai ei. Snackfood-valmistaja jakoi selvitti sisäänostajien osoitteet ja heidän lastensa koulut ja jakoi niihin näytteitä ja sai näin tuotteensa useisiin myymälöihin. Onko mitään parempaa ja helpompaa ratkaisua kuin tämä? Minulle ei ainakaan tulee ainoatakaan keinoa. Markkinointi-caseissa tuleekin miettiä tarkkaan oma kohderyhmä, jotta onnistutaan tehokkaasti markkinoimaan tuotetta. Terassilämmittimien myynnissäkin ollaan mietitty jos lämmittimiä lähdettäisiin markkinoimaan suoraan isommille tahoille, jotta saataisiin volyymiä myyntiin. Isojen tahojen tapaaminen on vain osoittautunut vaikeaksi tehtäväksi. On kuitenkin tehokkaampaa saada myytyä isompi erä jälleenmyyjälle kuin myydä yksittäisiä eriä kuluttajille ja ravintoloitsijoille. Isomman tahon kanssa tehty sopimus kuitenkin mahdollistaisi isomman erän tilauksen Suomeen ja sitä kautta suuremman myynnin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!