Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pop-up kaupan perustamisen ABC

Kirjoitettu 04.09.17
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pop-up kaupan perustamisen ABC
Kirjan kirjoittaja: Lähteet: http://blog.thestorefront.com/how-to-set-up-a-pop-up-art-galleries-in-7-steps/ http://blog.thestorefront.com/what-exactly-is-a-pop-up-shop/ http://www.perustamo.com/bisnes/pop-up-kauppa-hyodyt/ http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004883016.html
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pop-up siellä ja pop-up täällä. Sitä tämä minun viimeiset vuoden akatemialla on ollut, ja tulee varmasti myös olemaan. Innostuimme tyttöjen kanssa kaksi vuotta sitten jouluna pop-upeista, kun kävimme tapaamassa Elämystuotannon tyyppejä. Idea tuli lennosta keskustelumme aikana, ja päätimme tarttua tuumasta toimeen ja toteuttaa ensimmäisen pop-uppimme; EkoTeko pop-upin. Netistä lukiessani pop-upeista, minulla välähti, että oikeastaan olimme jo ennen tätäkin tehneet pop-uppeja, nimeämättä kuitenkaan niitä sillä. Meillähän oli heti ensimmäisen vuoden jälkeisen kesänä liikkuvan polkupyörät, joista myimme kesän ajan sipsiä ja limpparia, voisiko siis sanoa pop-up pyörät?

Vaikka ensimmäinen EkoTekomme ei ollutkaan mikään huippu menestys, se sai meidät sen verran innostumaan, että päätimme toteuttaa saman myös seuraavana jouluna. Tällä kertaa vain ainakin kolme kertaa isommin. Varasimme pieni pelko persuksissa 500 m2 liiketilan Jyväskylän ytimestä Forumista (ensimmäisen EkoTekon liiketila oli n. 70 m2) ja sitten alkoi armoton myyntityö. Loppuen lopuksi mukaan saatiin yli 50 yritystä, sekä yksi alivuokralainen (Riva Clothing), ja pop-upistamme tuli ehdottomasti koko akatemian aikani paras ja taloudellisesti kannattavin projekti. Sen jälkeen olemmekin kokeilleet pop-uppeja hieman eri teemoilla, viimeisimpänä tänään päättyvä Kukkuluuruu Lastenvaate pop-up.

No mutta, miten se pop-up kauppa perustetaan, mitä hyötyä siitä on ja mitä olen oppinut?

Neljä pop-uppia kokeneena, minulla alkaa olla jo melko selkeä käsitys siitä, miten tällaisen kaupan perustaminen tapahtuu. Tässä tärkeimmät vaiheet, joilla lähteä liikkeelle.
1) Päätä teema ja kokoa projektiryhmä
Ihan ensimmäisenä kannattaa tietenkin miettiä, minkä teeman ympärille haluaa pop-upin perustaa. Vaihtoehtoja on maasta taivaisiin, ja pop-upin ei aina tarvitse olla kauppa, vaan niin kuin esimerkiksi Helsingin Sanomien jutussa (Pop up -ilmiö on tullut jäädäkseen – yrittäjäkaksikko perusti smoothiebaarin Kallioon 900 eurolla) mainittiin pop-up leikkipuisto ja pop-up sambakoulu. Minä keskityn kuitenkin nimenomaan pop-up kaupan perustamiseen, sillä kaikki meidän pop-upit ovat olleet niitä. Meidän Pop it up JKL- porukalle on ajan myötä kehittynyt kaikkien pop-uppejen teemaksi suomalainen muotoilu ja design, ja arvoinamme kulkee vahvasti ekologisuus ja kotimaisuus.
Teemaa kannattaa myös miettiä erilaisten sesonkien näkökulmasta. Meillä jouluna on toiminut kauppa, jossa on mukana laaja kattaus suomalaista designia, jotta meiltä voi löytää lahjat koko perheelle. Nyt syksyllä puolestaan lastenvaate pop-uppimme on toiminut hyvin, sillä syksy ja koulun alku saa vanhemmat liikkeelle ostamaan uusia vaatteita.

Toisena kannattaa koota itselleen ympärilleen sopiva projektiryhmä. Hommia pop-up kaupan perustamisessa riittää, joten on hyvä, että projektissa on mukana useampi kuin yksi henkilö. Meidän neljän hengen poppoo, on ollut tosi toimiva tiimi, sillä omaamme kaikki erilaisia taitoja. Olemme jakaneet vastuualueet jotakuinkin näin:
– Projektipäällikkö (Vastaa projektin johtamisesta, taloudesta sekä yritysmyynnistä)
– Asiakaspäällikkö (On yhteydessä yritysasiakkaisiin, vastaa kaikkiin sähköposteihin, tekee lisätilaukset jne.)
– Tapahtuma- ja tilavastaava (Suunnittelee pop-upin ajaksi erilaisia tapahtumia, vastaa tilan suunnittelusta, siihen liittyvistä hankinnoista ja rakentamisen- ja purkamisen organisoinnista)
– Markkinointivastaava (Vastaa pop-upin markkinoinnista, niin sosiaalisessa mediassa kuin kentälläkin, on yhteydessä medioihin)
Itse myyntityön pop-upilla olemme aina hoitaneet yhdessä.

2) Hanki liiketila keskeisellä sijainnilla
” Kannattaa katsella, mikäli kaupungilla näkyy tyhjiä liiketiloja ja suoraan soittaa ja kysyä voisiko siihen tulla myymään lyhyeksi ajaksi. Lisäksi joissain kauppakeskuksissa vuokrataan pop up -tiloja.”- Perustamo, Pop-up kauppa ja sen hyödyt
Liiketilan saaminen on usein melko helppoa, sillä ainakin Jyväskylästä löytyy runsaasti tyhjillään ammottavia tiloja. Ei kannata kuitenkaan tyytyä mihin vain tilaan, sillä SIJAINTI on kaiken a ja o. Tilasta kannattaa pulittaa muutama satanen enemmän, jos sen saa keskeiseltä liikepaikalta. Aika varmasti tämä tulee nimittäin näkymään myynnissä. Kannattaa siis tilaa hankkiessa ottaa huomioon se, että tilan ohi menee liikennettä, sillä silloin monet ihmiset saattavat eksyä liikkeeseen ihan vahingossa ohikulkumatkalla.

3) Aloita yritysmyynti
Tämä ja 2) kohta voivat mennä vähän limittäin, sillä toki asiakkaiden kiinnostusta pop-uppeja kohtaan kannattaa rueta kyselemään jo ennen tilan vahvistamista. Monesti meillä on kuitenkin käynyt niin, että yritykset ovat olleet todella kiinnostuneita juurikin siitä pop-upin sijainnista, ja se on vaikuttanut heidän osallistumispäätökseen.
Ennen kuin aloitat myynnin, täytyy toki miettiä mitä myyt. Mikä on pop-uppisi ansaintalogiikka? Meillä on pop-upeissamme aina ollut mukana useampi kuin yksi yritys, joten avaan vähän sitä mallia. Ensimmäisestä pop-upista viisastuneena, olemme nykyään ottaneet yrityksiltä aina niin osallistumismaksun (määräytyy paikan koon mukaan) sekä proviikan. Osallistumismaksuilla olemme pyrkineet kattamaan kulut, jolloin proviikkamyynti pop-upin aikana on ollut meille vain plussaa. Tämä motivoi myymään entistä enemmän.
Aloitimme myynnin perinteisellä soittelumyynnillä, mutta nykyään olemme kääntyneet sähköposti-markkinoinnin puoleen. Suosittelen siis kokoamaan mahd. suuren sähköpostilista potentiaalisista yrityksistä, ketä haluat mukaan pop-uppiin. Sen jälkeen, kun lista on koottu johonkin sähköpostimarkkinointi- ohjelmaan (esim Mailchimp tai Active Campaign), tehdään listalle oma kampanja tyylillä ”Yrityshaku Kukkuluuruu Lastenvaate pop-uppiin on nyt käynnissä! Hae mukaan!” Olemme tehneet suoraan hakulomakkeen, jonka täyttämällä yritys on mukana pop-upissa. Hakulomake toimii yllättävän hyvin, mutta toki myynti vaatii myös peräänsoittelua ja uusia sähköposteja ensimmäisen kampanjan jälkeen.

4) Panosta markkinointiin ja tapahtumiin
Markkinointia ja tapahtumia kannattaa lähteä suunnittelemaan hyvissä ajoin, sillä pop-up kaupan auetessa voin luvata, että nämä asiat jäävät taka-alalle kaiken muun hulinan keskellä. Tarkka ja valmiiksi suunniteltu markkinointikalenteri varmistaa sen, että markkinointikanavat pysyvät aktiivisena koko pop-upin ajan. Markkinoinnissa kannattaa käyttää mielikuvitusta, eikä juuttua vain sosiaaliseen mediaan. Olemme esimerkiksi EkoTekossa kokeilleet sissimarkkinointitempauksia tyylillä ”Tällä kupongilla ilmaista torttua!”
”Mikäli perustat pop upin, muista myös vinkata paikalliselle sanomalehdelle asiasta! Mielenkiintoinen ja omaperäinen popup voi olla hyvä tapa rikkoa uutiskynnys aloittavalle yritykselle!” – Perustamo, Pop-up kauppa ja sen hyödyt
Me olemme jokaisella pop-upillamme päässeet näkyviin joihinkin medioihin. Olemme olleet radiossa, eri lehdissä ja jopa paikallisuutisissa. Mediahuomion saaminen on kuitenkin paljon kiinni omasta aktiivisuudesta. Kannattaa kirjoittaa valmis mediatiedote omasta pop-upista, ja lähettää se suoraan toimittajille. Tämä helpottaa heidän työtä, ja saat juttusi varmemmin läpi.
Erilaiset tapahtumat pop-up kaupan aikana voi houkutella uusia asiakkaita liikkeeseen kiinnostavan tapahtuman perässä, ja siinä sivussa he ostavatkin liikkeestä jotakin ja kertovat siitä eteenpäin. Parhaaksi koetut tapahtumat ovat meillä olleet live-musiikki ja erilaiset aktiviteetit lapsille. Kun lapset puuhailevat jotakin, vanhemmat voivat rauhassa kierrellä ja shoppailla kaupassa.

5) Rakenna tila mahdollisimman kustannustehokkaasti
Jo meidän arvot ekologisuus ja kotimaisuus, on ajanut meitä siihen, että koitamme rakentaa tilamme aina mahdollisimman edullisesti, lainaten rekvisiittaa ja hyödyntäen kierrätysmateriaaleja. Nyt kun pop-uppeja on tullut useampi vuodessa, olemme toki tehneet joitakin sijoituksia esimerkiksi pöytien ja tiskin suhteen, sillä voimme aina uusiokäyttää niitä. Jos kuitenkin mielessäsi on tehdä aluksi vaikkapa yksi pop-up kokeilu, ei kannata hankkia kaikkea uutena!
Kirppareilta ja kierrätyskeskuksista löytyy paljon hyvää tavaraa, ja kalusteiden vuokraaminen vaikkapa muilta akatemian tiimeiltä on järkevää. Olemme käyttäneet rakennuksessa myös paljon roskalavoja pöytinä ja hyllyinä, sillä niitä saa usein hakea ilmaiseksi kauppojen pihoilta (kysy lupa!) Parhaimmillaan pop-up kaupan rakentaa muutamalla satasella. Ja olemmekin saaneet liikkeidemme hieman erilaisesta ulkonäöstä paljon positiivista palautetta.
Ja muutenkin budjetti kannattaa tietenkin miettiä mahdollisimman järkevästi, ettei käytä rahaa turhuuksiin.

6) Ole aktiivisesti yhteydessä yritysasiakkaisiin koko pop-upin ajan
Niin kuin aiemmin mainitsin, projektiryhmässämme on aina ollut yritysasiakasvastaava. Kokemuksen myötä olemme oppineet, että hänelle riittää kyllä hommaa vaikka muille jakaa. Sähköposteja ja erilaisia kysymyksiä tulee jatkuvasti mukana olevilta yrityksiltä. Kannattaakin jo alussa tehdä selväksi, että laitat myyntiraportin mukana oleville yrityksille vaikkapa 2 kertaa pop-upin aikana, jolloin sinun ei tarvitse joka päivä olla katsomassa jokaisen yrityksen myyntiä erikseen.
Tämän lisäksi kannattaa muistaa, mikä huikea markkinointihyöty mukana olevista yrityksistä voi olla. Mieti nyt, 50 eri yrityksen kaikki kanavat juuri sinun pop-up kauppasi käytössä. Mukana oleville yrityksille kannattaa siis laittaa valmista markkinointimateriaalia, jota he voivat jakaa omissa sosiaalisen median kanavissa. Tämä helpottaa kiireisten yrittäjien hommaa, ja saat varmemmin nimesi näkyviin.
Näiden vaiheiden lisäksi toki pop-upeissa on paljon muutakin hommaa, kuten itse myyntityö pop-up kaupassa. Näillä kuudella kohdalla pääsee kuitenkin hyvin alkuun, ja olen itse kokenut ne tärkeimmiksi ja samaan aikaan haastavimmiksi vaiheiksi pop-up kaupan perustamisessa.

Pop-upin kaupan hyödyt
– Se on halvempaa. Pop-up kaupan perustaminen voi olla jopa 80 % halvempaa kuin perinteisen kivijalkaliikkeen perustaminen.
– Voit testata uusia markkinoita. Pop-upilla voi helposti testata on tietyillä tuotteilla menekkiä, esimerkiksi Jyväskylässä.
– Tapaat asiakkaita. Pop-up kaupassa pääsee näkemään asiakkaita f2f, eikä pelkästään verkossa. Asiakkaat pääsevät hypistelemään tuotteita, ja heiltä voi saada suoraa palautetta tuotteista.
– Markkinointikeino. Pop-up kaupan avulla voi lisätä erilaisten merkkien tunnettuutta tietyllä alueella.

Tärkeimmät opit
– Keskeinen SIJAINTI on pop-up kaupan menestyksen a ja o ja opasteita ei voi koskaan olla liikaa
– Pop-up kauppa voi olla kannattava business, jos vain valikoima on tarpeeksi laaja ja ajoittuu oikeaan sesonkiin
– Myyntityön ei aina tarvitse olla soittelua, vaan sen voi saada rullaamaan ihan itsekseen esimerkiksi juuri hakulomakkeen avulla, jota jaetaan s-postikampanjalla, omissa somekanavissa ja kaikissa mahdollisissa Faceryhmissä
– Pop-up kauppa on huikea tapa kasvattaa verkostoja, sillä yhdessä kaupassa voi olla mukana vaikkapa 50 eri yritystä juuri sinua kiinnostavalta alalta

Tämän esseen kirjoittaminen selvensi itsellenikin pop-upin erilaisia vaiheita, ja sai pohtimaan, miksi pop-uppeja kannattaa järjestää myös tulevaisuudessa.

Lähteet:

How to Set Up a Pop-Up Art Gallery in 7 Steps

What is a Pop-Up Shop?

Pop-up -kauppa ja sen hyödyt


http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004883016.html

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!