Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Puoleensavetävä markkinointi

Kirjoitettu 08.12.13
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 9
Kirja: Inbound Marketing, Netti Mullistaa Markkinoinnin, Twitter Power
Kirjan kirjoittaja: Brian Halligan, Dharmesh Shah, Jari Juslén, Joel Comm
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

Puoleensavetävä markkinointi, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Printistä radioon, radiosta televisioon, televisiosta nettiin ja netissä 2010-luvun kuumimpaan hittiin – someen. Some siellä, some täällä, Facebook, Blog, Vlog,  Flickr, Tumblr, Twitter, Youtube, #sitä ja #tätä. Siis mitä nää kaikki ees on? Ne ovat sivustoja, joissa käyttäjät luovat sisällön itse, eli sosiaalista mediaa näin lyhykäisyydessään. Siis tonne ihmisten joukkoonko mun pitäs tunkee mun yrit… Eiku hei siis ihmisten joukkoon? Eli asiakkaiden? Jep, ja mä kerron teille että miksi. Kerron myös sen miten siellä kannattaa toimia. Ihan ensiksi kerron tarkemmin, mitä aion esseessäni käsitellä.

 

Esseen pääteemana on Inbound vs Outbound eli puoleensavetävä vs luotaantyöntävä markkinointi. Somessa tarkennun erityisesti Facebookkiin, Twitteriin, blogeihin ja Youtubeen. Hakukoneista otan esiin Googlen ja sen eri mahdollisuudet kuten Adwords, Adsense sekä hakukonenäkyvyys. Lopuksi käyn läpi sisältöstrategiaa ja ostajapersoonien määrittämistä.

 

Outbound-markkinoinnista Inboundiin

 

Asiakas haluaa ratkaisun johonkin tiettyyn ongelmaan. Usein ongelman luo pakottava tarve; vanhat kengät ovat rikki ja uudet pitäisi ostaa. Mietitään erilaisia skenaarioita sille, mistä asiakas todennäköisesti saa tarvittavaa tietoa uusista kengistä:

 

A) Hän katsoo illalla televisiota ja sieltä sattuu tulemaan juuri silloin mainos oikeanlaisista kengistä

B) Puhelinmyyjä, joka myy kenkiä, soittaa hänelle

C) Radiosta tulee mainos, missä kerrotaan kenkätarjouksesta

D) Google, josta hän pääsee oikeanlaisille sivuille ja näkee siellä tarkat tuotekuvaukset videoineen sekä käyttäjien arvosteluita

 

Kolme ensimmäistä vaihtoehtoa tuntuvat todella epätodennäköisiltä, eivätkä ne anna kovinkaan spesifiä tietoa tuotteesta. Viimeisessä vaihtoehdossa on yksi merkittävä ero verrattuna muihin. Siinä asiakas itse täysin tietoisesti lähtee etsimään lisätietoa. Kolmessa ensimmäisessä kohdassa asiakas keskeytetään. Hänelle tyrkytetään ja pakotetaan tietoa silloin, kun hän ei sitä välttämättä haluaisi saada. Kuinka moni muka tykkää mainoskatkoista, radioiden kahden minuutin mainosmaratoneista tai keskelle tietokoneen näyttöä pamahtavasta mainosbannerista? En usko, että kovinkaan moni. Siksi inbound-markkinointi on paljon tehokkaampaa kuin outbound-markkinointi. Voidaan myös miettiä, miten paljon kolmeen ensimmäiseen vaihtoehtoon pusketaan rahaa verrattuna viimeiseen.

 

Miksi inbound?

Mietitään tilannetta, jossa television katsoja voisi valita, millaisia mainoksia hän haluaa nähdä. Hän avaisi television varta vasten, että näkisi juuri sinun mainoksesi. Eikö olisi mahtavaa? Entä miltä kuulostaa, jos hän voisi yhdellä painalluksella avata kaikkien tuttaviensa television joita kyseinen mainos saattaisi kiinnostaa, jolloin myös he näkisivät sen. Myös nämä tekisivät saman tempun heidän tuttavilleen. Tähän periaatteeseen kiteytyy inbound-markkinointi. Siinä sinulla on asiakkaan suostumus ja jopa halu vastaanottaa tuottamaasi sisältöä, kommentoida ja jakaa sitä eteenpäin esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä.

 

Inbound-markkinoinnin välineitä ovat:

  • Omat nettisivut
  • Blogit, wikit ja keskustelufoorumit
  • Netissä julkaistavat tiedotteet
  • Sosiaalinen media

 

Arvokkuutta inboundiin tuo lisää se, että siinä ei ole välikäsiä, esimerkiksi mainostilanmyyjiä, joten yritys ja asiakas ovat kokoajan lähellä toisiaan. Tällöin käydään aitoa vuoropuhelua asiakkaan kanssa, mikä puolestaan vahvistaa brändiä entisestään. Inbound-markkinoinnissa onkin tärkeä muistaa se, että kyse on asiakkaasta, ei tuotteestasi. Jos menet jatkuvasti tuote edellä, niin et tule menestymään, sillä tarkoituksena on luoda ja ylläpitää asiakassuhteita sekä asiakastyytyväisyyttä. ”Osta tämä hyvä tuote vain tällä hinnalla!” ei edesauta mitään edellä mainituista.

 

”Markkinoinnissa on tärkeintä tulla löydetyksi, ei pakottaa itseään.”

-Jari Juslén

 

Hinta on myös yksi suurista plussista inbound-markkinoinnissa. Voit tuottaa sen verran sisältöä, kuin itse haluat, eikä sinun tarvitse maksaa joka sekunnista. Voit kuvata esimerkiksi kahden minuutin videon Youtubeen sen sijaan, että kuvauttaisit kalliin 15 sekunnin mainosklipin televisioon ja maksaisit siellä kalliista mainosajasta. Palstatilastakaan ei tarvitse enää murehtia. Avaimien ollessa sinulla, voit huomattavasti vapaammin muokata omaa brändiäsi juuri sellaiseksi kuin itse haluat, ilman että se söisi tiliäsi tyhjäksi.

 

Mikä outboundissa mättää?

Outbound-markkinointi on täysin yksisuuntaista monologia, keskeytystä ja pakotusta. Siksi sillä on todella vaikea päästä tunnetasolle. Sillä toki saa näkyvyyttä, mutta siihen se sitten jääkin. Sen lisäksi se on kallista ja kaukana asiakkaasta.

 

Outbound-markkinoinnin välineitä ovat:

  • Lehdet
  • Tv- ja radiomainonta
  • Ulkomainonta
  • Messut ja näyttelyt
  • Internet-mainonta (esim. mainosbannerit)

 

Nämä massamediat ovat kasvaneet huimaa vauhtia, mikä vaikeuttaa oikeiden asiakkaiden tavoittamista. Erottuminen on myös entistä vaikeampaa tavallisella mainonnalla. Lisäksi ihmiset ovat oppineet torjumaan ja välttämään tavallista mainontaa, koska sitä ei koeta luotettavaksi – mainosten tullen vaihdetaan kanavaa eikä bannereita klikkailla. Jos jotain näistä pitäisi kuitenkin suositella, niin olisi se Internet-mainonta AdWordsin tai AdSensen kautta, koska internetissä vietetty aika on kasvanut merkittävästi verrattuna muihin medioihin. Kirjoitan Adwordsista ja Adsensestä hieman myöhemmin lisää.

 

Omat nettisivut

 

Omat nettisivusi ovat virtuaalinen kivijalkamyymäläsi. Siihen pätee kaikki samat vaatimukset, kuin oikeaan kivijalkamyymälään. Sen pitää olla asiakkaalle helppokäyttöinen, eikä se voi olla sotkuinen tai tylsä, koska muuten asiakkaat eivät viihdy siellä. Asiakasta ei saa laittaa miettimään, että mitä seuraavaksi, vaan sivujen tulee olla niin selkeät, että yhdellä silmäyksellä näkee mitä pitää tehdä.

 

Myyjien puutteen vuoksi, kaikki tarvittava tieto tuotteistasi tulee olla esillä – eihän kukaan halua ostaa sikaa säkissä. Videot, pitkät tuotekuvaukset käyttäjien kommentit tuotteesta, mitä ikinä keksitkään on aina plussaa. Tärkeintä ei kuitenkaan saa unohtaa. Miten asiakkaat löytävät sivuillesi? Ajatellaan taas kivijalkamyymälää, tässä muutamia esimerkkejä:

  • Info-pisteet
  • Kartat
  • Muut ihmiset
  • Netti
  • Puhelin

 

Mikäli mitään näitä edellä mainituista ei voisi käyttää löytääkseen myymäläsi, olisi sen etsiminen melko hakuammuntaa. Yrittäjälle tämä taas merkitsisi hyvin nopeaa konkurssia. Niin kuin ei kivijalkamyymälää, ei myöskään nettikauppaa/-sivuja löydetä, ellei asian eteen tee jotain.

 

Välineitä, joilla saat helposti lisättyä sivujesi näkyvyyttä sekä vahvistamaan brändiäsi:

  • Hakukonenäkyvyys (Google)
  • Facebook- ja Twitter-tilit
  • Blogi
  • Youtube-videot

 

Mitä useampia välineitä ja mitä aktiivisemmin niitä käytät, niin sitä suuremmat virtuaaliset juuret nettisivusi kasvattavat. Juuria voi verrata kivijalkamyymälän oviin, joita olisi joka puolella kaupunkia, jotka johdattaisivat kaikki myymälääsi. Mitä pidemmät juuret onnistut kasvattamaan, niin sitä enemmän saat kävijöitä sivustollesi. Pääset tällöin myös ylemmäs Googlen hakutuloksissa.

 

Hakukonenäkyvyys Googlessa

 

Päivittäin tehdään yli 5 miljardia Google-hakua. Näistä viidestä miljardista löytyy varmasti monta potentiaalista asiakasta. Tosin siitä ei ole yrityksellesi mitään hyötyä, jos et saa itseäsi näkyviin Googlessa. Jos näyt Googlessa, mutta vasta toisella tai kolmannella hakutulossivulla, niin harmittaa varmaan kuulla, että vain n. 5% selaa hakutuloksia toiselle sivulle. Ensimmäinen sivu saa siis 95% kaikesta huomiosta. Seuraavaksi kerron, miten ensimmäiselle sivulle päästään.

 

Maksettu näkyvyys

 

AdWords

Kaikista helpoin tapa on maksaa Googlelle omasta näkyvyydestäsi. Kaikki ovat varmasti nähneet näitä mainos-/sponsorilinkkejä googletellessaan. Ne näkyvät hakutuloksissa ensimmäisenä. Esimerkiksi jos googletan sanalla ”lenkkitossu” niin kolmen ensimmäisen hakutuloksen alla lukee mainos. Tämä on AdWords-mainontaa. Google käyttää hinnoittelumenetelmänään siinä PPC:tä eli Pay Per Click:iä. Et siis maksa tiettyä kuukausimaksua, vaan maksat aina tietyn summan silloin, kun joku klikkaa linkkiäsi. AdWords on nopea, helppo ja melko riskitön tapa saada näkyvyyttä Googlessa.

 

AdSense

Moni on varmasti miettinyt, että miksi näkee netissä paljon juuri itseään kiinnostavaa mainontaa. Vastaus on Googlen AdSense. AdSense kerää tietoa internetin käyttäjien evästeistä ja tarjoaa näin heille personoitua mainontaa. Jos olet käynyt vaikka jossain nettikaupassa katsomassa jonkun tietyn brändin vaatteita, niin näet useilla eri sivuilla mainosbannereita kyseisen brändin tuotteista. AdSensessä hinnoittelumenetelmä on sama kuin AdWordsissa.

 

Luonnollinen näkyvyys

 

Ensimmäiselle sivulle on mahdollista päästä myös ilman erillisiä maksuja. Se vaatii vain hieman työtä. Työ kannattaa kuitenkin tehdä, sillä on tutkittu, että 75% klikkaa mieluummin mainosten alla olevia linkkejä kuin maksettuja linkkejä.

 

Matka ensimmäiselle sivulle

PageRank määrittää sen, miten ylhäällä sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa. PageRank:si muodostuu monista eri asioista, joihin voit myös itse vaikuttaa. Yksi merkittävimmistä PageRank:n nostajista, on linkit sivuillesi. Voidaan kuvitella, että PageRank on peli ja saat aina yhden pisteen, kun joku linkittää sivusi omalle sivulleen. Mitä enemmän pisteitä, sen parempi PageRank. Avain-/hakusanat ovat toinen merkittävä tekijä. Kerron niistä seuraavaksi.

 

Avainsanat

Ensiksi sinun tulee valita avainsana tai -sanat, joilla haluat näkyä. Avainsana tulee miettiä siltä kantilta, millä ajattelet asiakkaan etsivän tietoa kyseisestä asiasta, esimerkiksi ”vapaa-ajan vaatteet”. Tämä on hyvä avainsana, sillä moni asiakas googlettaa juuri tuolla tavalla vapaa-ajan vaatteita. ”Vaatteita vapaa-ajalle” tai muu vastaava olisi huomattavasti huonompi. Tosin tuo avainsana on varmasti käytössä monella muullakin yrityksellä, joten sillä on vaikea päästä ensimmäiselle sivulle; mahdotonta se ei silti ole. Kun avainsana/-sanat on valittu, mitäs sitten? Aloita käyttämään kyseistä sanaa sivuillasi eri yhteyksissä.

  1. Nettsivujen teksti. Kirjoittaessasi nettisivuillesi tekstiä, käytä avainsanojasi mahdollisimman paljon. Niiden tulee olla linjassa kyseisen sivun otsikkoon, jotta Google arvioi sivulla olevan tiedon mahdollisimman luotettavaksi, mikä nostaa sinun sivuasi ylemmäs hakutuloksissa.
  2. Sivun otsikko. Tämä on tärkein tekijä hakukonenäkyvyyden kannalta. Yksittäisen sivun otsikko näkyy selaimen yläpalkissa. Googlessa otsikko näkyy lihavoidulla tekstillä, mikä on samalla linkki sivuillesi. Hyvä otsikko sisältää tärkeimpiä avainsanojasi. On tärkeää laittaa otsikon avainsanat oikeaan järjestykseen, sillä Google arvioi ensimmäiset sanat aina tärkeimmiksi. Ei näin ”Miehille ja naisille vapaa-ajan vaatteita”, vaan näin ”Vapaa-ajan vaatteet miehille ja naisille”.
  3. Sivun kuvaus. Tämä on teksti, mikä näkyy Googlessa lihavoidun tekstin alapuolella. 1-2 lauseen ja n. 150 merkin pituinen kuvaus sivustosta, höystettynä tärkeimmillä avainsanoilla, on hyvä.
  4. Url-osoitteen optimointi. Sivusi URL-osoite tulee olla selkokielinen. Esimerkiksi www.vapaa-ajan vaatteet.fi. Aina on plussaa, jos saat upotettua siihen avainsanojasi.

 

Linkit

Kuten aikaisemmin sanoin, linkit sivuillesi nostavat PageRank:iäsi. Google listaa sivuja sen mukaan, miten paljon sivuasi on linkitetty ja miten luotettavasta lähteestä linkit tulevat. Toisin sanoen, mitä parempaa sisältöä tuotat sivuillesi, sitä enemmän sinua linkitetään ja sitä korkeammalla olet Googlessa. Google arvioi myös jokaisen linkin arvokkuuden:

 

  1. Sivuston luotettavuus ja asiallisuus, jolla linkki on. Mitä tunnetumpi sivusto, sitä arvokkaammaksi linkki muuttuu Googlen silmissä.
  2. Miten paljon kyseisellä sivustolla on linkkejä sivuillesi. Mitä enemmän sivulla on linkkejä sivuillesi, sitä vähemmän uudella linkillä on arvoa.
  3. Linkin ankkuriteksti. Ankkuriteksti on alleviivattu linkissä. Se muuttuu arvokkaammaksi, jos se sisältää tärkeitä avainsanoja. Tämä hoituu URL-optimoinnilla.

Some, Some, Some, mutta suurin niistä on Some

 

Tässä kappaleessa käsittelen sosiaalista mediaa yrityksen näkökulmasta; miten sitä voisi hyödyntää omassa markkinoinnissa. Käsittelen nyt lähinnä eri sosiaalisten medioiden pääpointit ja vasta myöhemmin sisältöstrategiaa, eli sitä, mitä siellä kannattaa julkaista ja tehdä.

 

Somessa on kolme pääasiallista muotoa, joihin se voidaan jakaa

 

  1. Verkottumispalvelut, jotka muodostavat yhteisöjä. Esim. Facebook tai Twitter
  2. Sisällön julkaisupalvelu, joihin käyttäjät lataavat luomaansa materiaalia kuten videoita tai kirjoituksia. Esim. Youtube
  3. Tiedon luokittelu- ja arviointipalvelut, joiden tarkoitus on järjestellä netissä olevaa tietoa ja arvioida sen laatua yhteisöjen avulla. Esim. Digg

 

Kuten olen aiemmin esseessäni maininnut, niin sosiaalista mediaa ovat sellaiset sivustot, joissa käyttäjät luovat sivuston sisällön itse. Some osallistaa ja luo yhteisöjä. Yhteisöt kokoavat yhteen samasta aiheesta kiinnostuneita henkilöitä, jotka jakavat mielenkiintoisena näkemäänsä sisältöä, kommentoivat sitä ja keskustelevat siitä.

 

Entä mitä hyötyä tästä on yrityksen kannalta? Ei mitään, jos et osallistu itse, mutta kun tuotat tarpeeksi mielenkiintoista sisältöä, niin saat ihmiset puhumaan yrityksestäsi. Ajan myötä saat luotua oman yhteisösi, jonka jäsenet ovat kiinnostuneita lukemaan ja jakamaan yrityksesi julkaisuja sekä suosittelemaan niitä. Puhuin aikaisemmin virtuaalisista juurista. Somella on todella suuri vaikutus juuriesi pituuteen ja määrään – se on niiden kasvualusta.

 

Facebook    

Kaikkihan tietävät mikä on Facebook, vai mitä? Suomessa on yli 2,1 miljoonaa Facebook-tiliä, joista suurin osa on aktiivisia. Jos Facebook olisi maa, niin se olisi maailman kolmanneksi suurin väkiluvulla mitattuna. Coca-Colalla on Facebook-tili, Obamalla on Facebook-tili, sinulla ja minulla on Facebook-tili, mutta onko yritykselläsi? Toivottavasti on, sillä jo yksikin sivusi tykkääjä on plussaa. Pääset kertomaan sen mitä haluat niin että joku kuulee, ja vielä täysin ilmaiseksi. Voit tehdä myös erilaisia Facebook-kampanjoita, esimerkiksi arvontoja tai osallistavia kilpailuja. Mahdollisuudet ovat rajattomat, eikä sinun tarvitse huolehtia täyspäiväisesti siitä, tuottaako se heti tulosta, koska se on ilmaista. Tulee kuitenkin muistaa Facebookin asettamat markkinointisäännöt. Voit lukea ne täältä: https://www.facebook.com/ad_guidelines.php

 

On tehty tutkimus, jonka mukaan 80% Facebookin käyttäjistä haluaa olla linkitettynä eri brändeihin Facebookin kautta. Tykkääminen ja jakaminen on siis muotia. Ihmiset haluavat näyttää mistä he pitävät ja millaiset asiat heitä kiinnostavat, eivätkä he – oman kokemukseni mukaan – tee sitä kovinkaan matalalla profiililla.

 

 

 

Twitter  

Twitter on Suomessa tämän hetken nopeiten kasvava sosiaalinen media. Kaikki ovat varmasti kuulleet Twitteristä, mutta monelle tuntuu olevan vielä vähän pimennossa mitä siellä tehdään. Twitter on mikroblogi, missä käyttäjä voi lähettää 140 merkin pituisia viestejä. Viestisi näkevät kaikki ne, jotka seuraavat sinua tai ne, jotka sattuvat vierailemaan profiilissasi. Jos joku uudelleen lähettää eli retweettaa viestisi, niin kaikki sen henkilön seuraajat näkevät myös viestisi. Mikäli käytät hashtageja eli risuaitoja viestissäsi, niin viestisi näkyy niiden hakusanojen alla, joita laitat hashtagisi perään. Jos kirjoitan Twitterissä esimerkiksi tällaisen viestin: ”Kirjoitan esseetä sosiaalisesta mediasta #essee #some #kovaasettiä”. Nyt viestisi näkyy näiden kolmen hashtagin alla. Eli jos joku kirjoittaa Twitterin hakuun ”#essee”, niin viestisi löytyy sieltä. Tämä toiminto helpottaa kokoamaan kaikki samasta aiheesta keskustelevat yhteen. Hyvänä esimerkkinä Big Brother, jossa kaikki siitä keskustelevat henkilöt laittavat viestinsä perään #bbsuomi. Esimerkiksi: ”Kukahan tänään putoaa? #bbsuomi”. Tweettejä, eli viestejä tälle hashtagille on kerääntynyt yli 53 000.

 

Twitterissä voit seurata rajattomasti muita käyttäjiä. Näet kaikkien niiden henkilöiden viestit, joita seuraat. Siksi Twitter on huomattavasti osallistavampi sosiaalinen media kuin esimerkiksi Facebook, joka on monelle enemmän yhteydenpitoväline kavereihin. Twitter kokoaa helpommin yhteen toisilleen tuntemattomia henkilöitä, joilla on sama kiinnostuksen kohde. Siksi Twitterin arvo yritykselle on todella suuri, varsinkin jos yritys onnistuu ”brändäämään” oman hashtagin. Sillä silloin keskustelu alkaa rakentumaan kyseisen yrityksen Twitter-tilin ympärille, jolloin näkyvyys lisääntyy huimasti.

 

Tässä esimerkki siitä, miten suuren näkyvyyden yksikin tweetti voi saada. Kuvitellaan, että yrityksen Twitter-tilillä on 150 seuraajaa. Nyt yritys lähettää tweetin ”Hyvää joulua kaikille!”. 150 henkilöä näkee sen etusivullaan automaattisesti. Tämän jälkeen vaikkapa seitsemän heistä retweettaa tweettisi. Heillä kaikilla on keskimäärin 100 seuraajaa. Nyt tweettisi on nähnyt 150 + 7 x 100, eli 850 henkilöä. Mikään ei estä, että näistä 700 joku retweettaisi sitä yhä uudelleen, yhä uudelleen jne.

 

Youtube

Youtube on maailman suosituin videopalvelu. Kuka tahansa voi ladata sinne videoita täysin ilmaiseksi. Miksi siis tuhlata rahaa kalliisiin tv-mainoksiin, jotka on vaikea saada näkymään oikealla kohderyhmälle. Kun yhdistää Youtube-videot aktiivisesti yrityksen muuhun sosiaaliseen mediaan, niin saat ne näkymään oikealle kohderyhmälle milloin tahansa ja missä tahansa. Todennäköisesti moni muukin tulee näkemään videosi, mikä tuskin haittaa sinua. Voit ladata Youtubeen esimerkiksi puhtaita mainos-/promovideoita, haastatteluita, tuotearvosteluita, how-to-videoita tai vaikkapa videoblogeja. Onnistunut ja mielenkiintoinen video voi kerätä miljoonia katsojia. Tuoreena tapauksena uudenlainen innovaatio Phone bloks, josta tehty esittelyvideo on kerännyt kahdessa kuukaudessa lähes 20 miljoonaa katsojaa.

 

Blogit

Blogi on yksinkertainen internet-sivu, jolle käyttäjä voi ladata omia kirjoituksiaan, videoitaan ja kuvia. Se on siis tietynlainen päiväkirja omista tekemisistä. Blogin aloittaminen on nopeaa, helppoa ja ilmaista. Usein nopeuden ja helppouden takia käykin niin, että blogi aloitetaan innoissaan, mutta muutaman kuukauden jälkeen kirjoittelu alkaa tuntua tympeältä ja blogi jätetään maatumaan. Siksi on tärkeä miettiä, onko valmis aloittamaan blogin.

 

Blogin hyötyjä yritykselle:

  • helppo vuorovaikutuskanava asiakkaan kanssa, aidot keskustelut
  • luo suhteita, ihmiset oppivat tuntemaan yrityksen paremmin
  • blogi edistää löytymistäsi hakukoneissa (tekstien avainsanat ja otsikot)
  • blogi on iso osa inbound-markkinointia
  • osoitus siitä, että olet kiinnostunut kuulemaan myös asiakkaan näkökantoja

 

Blogille tulee valita kohderyhmä, sillä jos laitat blogiisi vähän kaikkea, niin sillä ei tule olemaan paljoakaan lukijoita. Tulee myös miettiä, mikä on blogisi rooli asiakassuhteiden luomisessa; onko se enemmän asiantuntija-blogi vai väline tehdä yrityksen toiminta läpinäkyvämmäksi. Se voi olla vaikka toimitusjohtajan blogi, työntekijän blogi, työyhteisön blogi tai johtoryhmän blogi. Kaikkia voi toki sekoitella, mutta pääpiirteittäinen linjaus on tehtävä. Kuten olen aiemmin maininnut, niin blogissakaan ei voi mennä tuote edellä. Ketään ei kiinnosta seurata blogia, jossa hehkutetaan jatkuvasti yrityksen omia tuotteita mahtaviksi. Asiakas edellä, asiakas edellä.

 

Miten lukijoita?

Vastaus on muu some. Facebookin ja Twitterin on tarkoitus olla enimmäkseen tiedottajia, kun taas blogi paneutuu asioihin syvemmin. Facebookiin ja Twitteriin on myös helpompi saada seuraajia, kuin blogiin lukijoita. Siksi aina kun yritys tekee uuden blogi-postauksen, tulee siitä tiedottaa muussa sosiaalisessa mediassa.

 

Pikkuhiljaa alkaa selvitä, miten kaikki somen osa-alueet tukevat toisiaan ja muodostavat näin yhden suuren kokonaisuuden. Eikö vain?

 

 

 

Sisältöstrategiaa – mitä julkaisen?

 

Koko inbound-markkinointi perustuu hyvään sisältöön, jonka tarkoitus on auttaa asiakasta ratkaisemaan ongelmansa ja ansaitsemaan heidän luottamus. Hyvä sisältö ja sen löydettävyys ovat ne asiat, mitkä saavat markkinointisi kohdistumaan juuri oikeille henkilöille. Voit kuvitella, että sisältösi on ravinne sähköisille juurille, sillä hyvää sisältöä jaetaan. Joka kerta, kun joku jakaa sivuillesi johtavia linkkejä omille sivuilleen, muihin blogeihin tai keskustelufoorumeille, juuresi kasvavat.

 

Seuraavat neljä kohtaa laitoin vain herättämään ajatuksia. Valinta on sinun.

 

Asiakkaita voit hankkia neljällä eri tavalla:

  1. Ostaa huomiota käyttämällä paljon rahaa mainospaikkoihin
  2. Kerjätä huomiota toimittajilta toivoen mediaiskemiä
  3. Pakottaa asiakas kiinnittämään sinuun huomiota heidät keskeyttävällä mainoksella
  4. Ansaita asiakkaan huomio julkaisemalla mielenkiintoista sisältöä

 

 

Sisällöstä

Okei, on helppoa vain sanoa, että tuota hyvää sisältöä. Millaista se muka on? No se riippuu todella paljon yrityksestäsi ja asiakaskunnastasi. Haluan kuitenkin kehottaa kaikkia olemaan innovatiivisia ja ajattelemaan toisin. Perinteisillä ratkaisuilla saadaan aina perinteisiä tuloksia. Sisältöstrategiaa on helppo lähteä suunnittelemaan näiden kysymysten avulla:

  • Keitä haluan erityisesti puhutella?
  • Millaisia ovat tämän joukon erilaiset ostajapersoonat?
  • Mitkä asiat heitä kiinnostavat ja motivoivat?
  • Millaisia ongelmia haluan ratkaista?
  • Millaisia ostoprosessin vaiheita varten sisältöä tulisi tuottaa?
  • Miten tavoitan kohderyhmäni parhaiten?
  • Mitä tarvitaan tämän ryhmän mielenkiinnon herättämiseen?
  • Miten voin tarjota heille hyödyllistä sisältöä ja olla samalla viihdyttävä?

 

Kuten huomataan, sisältö lähtee täysin asiakkaasta. Valitse siis ensiksi kohderyhmä, tunnista sieltä eri ostajapersoonat ja ala rakentamaan sisältöä sitä kautta.

 

Ostajapersoonasta tulee selvittää hänen:

1) Tavoitteet

2) Huolenaiheet, erityistoiveet

3) Mieltymykset

4) Päätöksentekomalli

Näiden lisäksi tulee miettiä, mikä on se erityinen syy, että selvittämäsi ostajapersoona on kiinnostunut yrityksestäsi.

 

 

Asiakkaalle jotain ilmaiseksi

Sinä tiedät omasta alastasi paljon. Sinulla on jotain, mistä asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan, mutta ottavat sen vastaan ilmaiseksi erittäin onnellisina. Tieto. Anna asiakkaillesi ilmaiseksi tietoa asioista. Jos myyt juoksukenkiä, kerro tarkasti miten millainenkin pohjallinen vaikuttaa mihinkin jalkatyyppiin tai tee opastusvideo oikeaoppisesta juoksutekniikasta. Tiedon jakaminen on yksi hyvä keino pitää asiakkaat kiinnostuneina sinusta ja sinun yrityksestäsi. Lisäksi tällaista sisältöä on hauska jakaa muille, mikä kasvattaa jälleen näkyvyyttäsi.

 

Lopuksi

Esseeni on pintaraapaisu kolmesta eri kirjasta: Inbound Marketing – Get Found Using Google, Social Media and Blogs; Netti Mullistaa Markkinoinnin ja Twitter Power. Suosittelen lämpimästi varsinkin kahta ensimmäistä kirjaa. Suosittelen myös jokaiselle tällaista pidempää esseetä useasta kirjasta, sillä tähän saa oikeasti tehdä hieman työtä, jolloin oppii myös paremmin.

 

Kimmo Pulkka

Osuuskunta Millio

kimmo@millio.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!