Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pysy Parhaana -Kestäväksi kehitetty

Kirjoitettu 28.01.13
Esseen kirjoittaja: Tuomo Heinilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pysy parhaana -kestäväksi kehitetty
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins, Jerry I. Porras
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pysy parhaana -kestäväksi kehitetty kertoo kuinka saat kerran parhaaksi viritetyn yrityksen säilymään pysyvästi parhaana. Collins ja Porras tutkivat kuuden vuoden ajan visionaaristen yritysten historiallista kehitystä. He selvittivät, kuinka ne poikkesivat verrokkiyrityksistä ja kartoittivat syitä niiden pitkäaikaiseen menestykseen. Kirjassa esitellään tutkimusprojektin tulokset sekä niiden käytännön seuraukset. Kirjasta löytyy syitä siihen, miksi toiset yritykset ovat kyenneet pitkällä aikavälillä tuottamaan tulosta. Tarkastelun kohteena on mm. seuraavia visionaarisia yrityksiä: 3M, Motorola, Boeing, Phillip Morris ja Walt Disney.

Historia osoittaa, että visionaariset yritykset menestyvät hyvin. Ne ovat alansa eliittiä, ja ne ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen maailmaan, jossa elämme. Niillä on useita johtajasukupolvia sekä useiden tuotteiden elinkaaria. Visionaarisissa yrityksissä on selkeät arvot, jotka ovat kummunneet yrityksen sisältä ja heijastuvat yrityksen kaikessa toiminnassa. Niissä on erinomaisia johtajia siksi, että yritykset ovat erinomaisia organisaatioita.

Visionaarisilla yrityksillä on jatkuvasti huipputuotteita siksi, että ne ovat erinomaisia organisaatioita. Toisin sanoen ne eivät ole erinomaisia organisaatioita siksi, että niiden tuotteet ovat loistavia.  Visionääriset yritykset ovat kokeilleet asioita laidasta laitaan ja USKONEET ekemiseensä. Ne ovat tarttuneet tilaisuuksiin ja poimineet toimivat käytänteet.

Pitkäaikaisen menestymisen periaatteita:

  • Yrityksen tulee löytää ydintehtävänsä eli se mitä se arvostaa yli kaiken.
  • Säilytä ydin. Turvaa edistys. Perusideologian tulee pysyä koko ajan  muuttumattomana, vaikka haetaan edistystä. Kasvuhaluiset yritykset tekevät usein radikaalejakin muutoksia toiminnassaan, mutta eivät kuitenkaan unohda toimintansa ydintä.
  • Tärkeintä on, että yritys uskoo ideologiaansa ja noudattaa johdonmukaisesti sitä kaikessa tekemisessään.
  • On liian kapeakatseista ajatella asioita mustavalkoisesti vain yhden näkökulman kautta. Asioita tulisi tarkkailla aina monen eri kulman kautta, eikä sulkea suoraan  mitään pois.
  • Ihanteellista on tavoitella sekä pitkän, että lyhyen aikavälin voittoja.
  • Olemassaolon perustaa ei tule koskaan muuttaa eli mitä me edustamme ja miksi olemme olemassa.
  • Toimintatapoja ja liiketoimintastrategioita pitää muuttaa, koska maailma muuttuu.
  • Tarvitaan kyky hallita jatkuvuutta ja muutoksia.
  • Visionaariset yritykset kykenevät toipumaan vastoinkäymisistä.

Kirjan yksi luku käsittelee kulttimaisuuden luomista. Millaisia kulttimaisia piirteitä Tiimiakatemialla on?
Mielestäni Tiimiakatemia on onnistunut tässä asiassa kiitettävästi, sillä talosta löytyy erittäin paljon piirteitä jotka lisäävät tiimiyrittäjien yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ainutlaatuinen terminologia, kannustushuudot, etenemiskriteerit (vrt. Laatu 47), onnistumisten korostaminen, palkitseminen, ihanteelliset tilojen pohjaratkaisut, jne. Tiivis yhteisö kouluttaa uudet tulokkaat talon tavoille. Sanat koulu ja opettaja korvataan alkuvaiheessa sanoilla työpaikka ja valmentaja. Uudet tulokkaat huomaavat siis hyvinkin pian talon normit ja oppivat talon tavat vahvistaen yhteisöä entisestään.

 


Kuva 1 Pysyvyys ja muutos
Kirjoittajilta on  ilmestynyt myös teos Hyvästä Paras,
jossa kuvataan syitä siihen, miten hyvästä yrityksestä saadaan viritettyä alansa huippu.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!