Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pysy parhaana – Kestäväksi kehitetty

Kirjoitettu 13.12.16
Esseen kirjoittaja: Juuso Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pysy parhaana - Kestäväksi kehitetty
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins, Jerry I. Porras
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.1. Johtavat ajatukset, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

pysy-parhaana

Parhaana olemisen Jin ja Jang. Siinä kiteytyy oleellisesti kirjan sanoma. Mutta mitä kaikkea se oikeasti pitää sisällään?

KELLONRAKENTAJAT

On tietyllä tapaa suuri myytti ajatella, että ison ja menestyneen yrityksen takana on aina loistoidea ja suurenmoinen johtaja. Moni pitkäikäisimmistä ja erinomaisista yrityksistä kuten Walt Disney, Sony tai Hewlett & Packard eivät aloittaneet uraansa siitä, mistä lopulta tuli näiden päätoimialaa. Esimerkiksi Sonyn ensimmäinen virallinen tuote oli riisinkeitin ja tätä ennen oli mietitty vaihtoehtoja muun muassa makeutetuista paputahnakeitoista minigolfvälineisiin. Olennaisinta näissä yrityksissä oli vain lähteä tekemään jotain. Tarkempi idea ja suunta tulisi löytymään kuitenkin myöhemmin.

Karismaattisen johtajan tarve ei myöskään ole välttämättömyys menestykseen. Tämän oikeastaan Jim Collins toteaa myös myöhemmin julkaistussa kirjassaan Hyvästä Paras, joka määrittelee vaatimattoman johtajuuden ohi karismaattisen, persoonavetoisen johtajuuden. Yrityksillä kuten 3M, Procter & Gamble ja Boeing on ollut vähemmän räiskyviä persoonia yritysten kehittäjinä, eikä näiden saavutukset ole jääneet missään tapauksessa muiden yritysten varjoon.

Se, mitä tarkoitetaan kellonrakentajilla, liittyy vahvasti siihen, kuinka kirjassa mainittujen esimerkkiyritysten johtajat keskittyivät pääasiassa rakentamaan kestävää organisaatiota, joka menestyisi johtajan vaihdoksesta tai tuotteiden vaihtuvuudesta huolimatta. He eivät olleet ajannäyttäjiä, jotka keskittyvät lähinnä juuri vain oikean visionaarisen idean tai tuotteen löytämiselle, tai oman persoonallisen vaurauden ja näkyvyyden kartuttamiselle. Kellonrakentajat tietävät, että kestäväksi kehitetty yritys selviää ilman yhtä ainokaista loistoideaa ja näin ollen heidän suurin saavutuksensa tuleekin olemaan yritys itse ja sen perusideologia. He myöskin kiinnittävät huomiota siihen, kuinka monilla asioilla on sekä-että vapaus. He eivät valitse vain toista ääripäätä, vaan pystyvät luovimaan tiensä näiden välillä. Kellonrakentajat eivät näe mahdottomuutena esimerkiksi pieniä kustannuksia ja erinomaista laatua, tai muutosta ja vakautta samassa yhtälössä. Tämä luo omanlaisensa paradoksin, mutta sen tasapainon löytäminen näiden asioiden välille on tärkeää.

SÄILYTÄ YDIN

Monessa pitkään menestyneessä yrityksessä on toiminnan pohjana jonkinlainen perusideologia, joka ohjaa yrityksen käytöstä eteenpäin. Se on erityisen olennaista, sillä se määrittää lopulta yrityksen paikan maailmassa, samaten kuin sen mihin se uskoo. Perusideologia antaa yritykselle jatkuvuutta ja vakautta, sekä on verrattain kiinteä tukipilari sen edistyksen turvaamiseksi. Esimerkiksi Walt Disneyn tapauksessa, sen perusideologia pohjautuu asioihin kuten hyvän mielen tuottaminen, kyynisyyden pois kitkeminen ja Disneyn taianomaisen imagon fanaattinen varjeleminen.

Asiat, jotka yhtä lailla säilyttävät yrityksen ytimen ennallaan ovat kulttimaisen kulttuurin suojeleminen sekä yrityksen johtajien ylentäminen talon sisältä. Ensimmäiseksi mainittu pitää huolta siitä, että työpaikka säilyy loistavana jokaiselle, joka hyväksyy perusideologian ja takaa näin aidon intohimon syntymisen yritystä ja sen tarkoitusta kohtaan. Toisekseen, johtajien ylentäminen yrityksen sisältä takaa sen, että johtajat varmasti hyväksyvät perusideologian, ymmärtävät sen merkityksen organisaation keskuudessa ja osaavat sen myötä ohjata yritystä sen ideologian viitoittamaan suuntaan myös tulevaisuudessa.

TURVAA EDISTYS

Pelkkä perusideologia ei riitä tuomaan yritykselle pitkäikäistä menestystä. Sen tulee pystyä turvaamaan edistyminen ja olemaan valmis muuttamaan toimintatapojaan tilanteen niin aina vaatiessa. Edistyksen halu tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että yritys pakottaa itsensä jatkuviin muutoksiin etsien aina uusia keinoja kehittyä sekä sitä, kuinka yrityksen tarkoituksena on innostaa jokaista työntekijää ja johtajaa jatkuvaan liikkeeseen. Tämän kaltaiselle edistykselle on kuitenkin olemassa yksi sääntö: sen on oltava linjassa perusideologian kanssa.

Edistyksen turvaaminen näkyy yritysten keskuudessa esimerkiksi haasteellisina ja uskaliaina tavoitteina. Tällöin on tarkoituksena pyrkiä sitouttamaan ihmiset tavoittelemaan jotain visionaarista ja vastustamatonta. Tämän kaltaisten tavoitteiden viehättävyys piilee siinä, että ne vaikuttavat sopivasti mahdottomilta, jotta niitä haluaa oikeasti lähteä tavoittelemaan. Toisekseen edistyksen turvaaminen vaatii kokeilukulttuuria, eli yrityksen sisällä on tarkoituksena kokeilla sitä sun tätä, ja säilyttää se mikä toimii. Kyseinen elementti mahdollistaa innovatiivisen ja aloitteellisen ilmapiirin syntymisen, jolloin suunnittelemattomuus voi johtaa ennennäkemättömiin tuloksiin. Monen ihmisen välttämättömyyksiin lukeutuvat Post-it laput ovat loistava esimerkki siitä, kuinka juuri kokeilemalla voi syntyä jotain täysin uutta.

Kaiken tämän lisäksi yritykset keskittyvät siihen, kuinka riittävän hyvää ei ole olemassakaan. Se johtaa jatkuvaan ja sitkeään muutoksen tavoitteluun, jotta toiminta kehittyisi kokoajan entistäkin suorituskykyisemmäksi. Tyytyväisyys on erinomaisuuden vihollinen. Maailma muuttuu joka tapauksessa kokoajan yritysten ympärillä, joten uuden innovoiminen varmistaa sen, ettei yritys jämähdä toimintoihin, jotka mahdollisesti vielä joskus saattoivat olla hyödyllisiä.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!