Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Radikaali Brändi

Kirjoitettu 30.09.13
Esseen kirjoittaja: Mika Autio
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändi on yksi markkinoinnin keskeisistä termeistä. Kyseinen termi on monihaarainen ja siksi monesti hankala selittää. Se on viestimistä, mielikuvan rakentamista, värejä, logoja, mainosviestejä ja monia muita asioita. Itselleni brändäys avautuu parhaiten yrityksen/organisaation persofinikointia. Brändin tarkoituksena on saada ihmiset luomaan yrityksistä samanlaisia mielikuvia kuin ihmisestä voidaan luoda (mieluiten positiivisia). Tällaisia mielikuvia ovat esimerkiksi ystävällinen, ahkera, luova, hyväntahtoinen, innovatiivinen, joustava, räväkkä, vastuullinen jne jne.

Radikaali brändi kirjana yrittää auttaa meitä luomaan näitä mielikuvia oikealla tavalla. Jos haluat olla radikaali brändi pitää sinun viestintäsi pohjautua yrityksesi ytimeen. Mitä ongelmaa ratkaisemaan yrityksesi on perustettu? mikä on visiosi, missiosi, arvosi ja miten yrityksesi toimii päivittäin näihin pohjautuen? Vain näistä asioista viestimällä brändi voi olka radikaali. Jos väittää olevansa tehokas pitää väite kummuta yrityksen arjen toiminnasta. Muuten valehdellaan ja silloin totuus ja puhe eivät kohtaa. Silloin luodaan valebrändiä ja siitä jäädään nykyaikana helposti kiinni.

”Radikaali brändi on organisaatiota ohjaava ajattelutapa -toimintaa ja viestintää yhdistävä visio”

Reflektiossani tarkastelen Tiimiakatemiaa radikaalin brändin valossa. Näkyvätkö arvomme toiminnassamme ja viestimmekö jostain muusta kuin niistä?

Kohtaavatko toiminta ja arvot?

Jotta tähän kysymykseen saataisiin vastaus pitää lähteä selvittämään miksi Tiimiakatemia on olemassa.

Luomiskertomus Mikan evankeliumin mukaan

Ja niin oli tullut aika, kun Timo Partanen oli päättänyt laittaa perinteisen oppimisen tiensä päähän. Hän kutsui oppilaansa Rajakatuun, luokka 147:aan, missä kaikkien oli määrä lähteä maailmanympärysmatkalle ja oppia siinä sivussa vähän markkinointia.

Niin…Alun perin Tiimiakatemia lähti silloisen Timo Partasen halusta muuttaa opiskelu passiivisesta aktiiviseksi. Käytännön tekeminen pohjautui teoriaan nimeltä kokemuksen kehäteoriamalli (käytännön työssä positiiviset mielikuvat vahvistavat oikeaan suuntaan oppimista. Samalla kirjoista opittu teoria konkretisoituu). Yritystoiminta hyppäsi mukaan pelkän markkinoinnin tilalle vähän myöhemmin, kun oppilaat päättivät perustaa yrityksen, jotta matkarahojen keräys maailmanympärysmatkalle onnistuisi.

Siksi toimimme näin. Nämä perustavat tekijät näkyvät edelleen toiminnassamme ja tämän pohjalta uskallan väittää, että akatemia toteuttaa arvojaan arjessaan (hieman tiedostamattaan).

Jos siis viestimme arvojemme pohjalta emme valehtele.

Arvomme ovat uuden luominen, tiimiyrittäjyys, kansasinvälisyys, verkostot sekä tekemällä oppiminen. Kuten aikaisemmin sanoin toteutamme näitä huomaamattamme päivittäin. Akatemian vieraat pääsevät tuskin koskaan kunnolla sisälle siihen miten arvomme näkyvät toiminnassa. Siksipä kehitysehdotus: Arvotaulujen alle kuvaus miten arvomme näkyvät arjessa. Kyseiset taulut helpottaisivat arvojen sisäistämistä Tiimiakateemikoillekin.
Miten viestimme?

Viestiminen radikaalista brändistä

Akatemialla arvot ja toiminta kohtaavat eli tältä osin olemme Radikaali brändi. Siitä kuitenkin pitää viestiä ulospäin mikäli brändiä mielii rakentaa. Tässäpä pari hyvää syytä miksi:
• Viestimätön organisaatio kertoo itsestään hiljaisuudellaan
• Emme voi hallita sitä miten ihmiset meistä puhuvat, mutta voimme antaa heille puheenaiheita

Mielikuvien rakentaminen on kaaoottinen prosessi varsinkin, kun Internet on mahdollistanut sen, että kuka tahansa voi olla julkisuuteen viestejä tuova toimittaja. Viestinnän tyhjiöllä on tapana täyttyä.

Brändiviestintä alkaa samoista asioista kuin perinteinen mainonta. Ensin pitää päättää ketkä ovat meidän kohderyhmää. Tämän jälkeen pitää päättää mitkä kanavat heidät tavoittavat ja mitä heille halutaan viestiä. Brändinäkökulma astuu kehiin tässä vaiheessa. Koska brändi on mielikuvan rakentamista pitää miettiä minkälaista mielikuvaa kyseiselle kohderyhmälle pitää rakentaa. Kirjasta löytyi hyvä työkalu mielikuvan rakentamisen helpottamiseksi. Työkalun nimi on tavoitemielikuvataulukko. Tässäpä tavoitemielikuvataulukon käyttö esimerkin kautta:

Yksi kohderyhmistämme on tulevat akatemian tiimiyrittäjät. Nämä henkilöt ovat nuoria jotka etsivät uusia opiskelumahdollisuuksia. Tiimiakatemialle potentiaalista opiskelijaa kiinnostaa yrittäjyys sekä käytäntö ennen opiskelua. Tiimiakatemiasta voidaan myös kiinnostua kansainvälisyyden ja maailmanympärysmatkan ansiosta. Yksi paikka mistä heidät on mahdollista tavoittaa on Facebook. Facebookkia varten käytetään seuraavan näköistä tavoitemielikuvakaaviota.

Tavoitemielikuvataulukko

Kyseisellä työkalulla pystytään kiteyttämään halutun viestin sisältö niin, että otetaan huomioon se mielikuva mitä sillä halutaan lähettää.

Lopuksi

Tiimiakatemia toteuttaa arvojaan toiminnassaan monessa suhteessa. Olemme siis potentiaalisesti radikaali brändi. Se miten arvomme näkyvät jokapäiväisessä toiminnassa tarvitsisi vielä kiteytystä sekä tiimiyrittäjille että asiakkaille. Nyt kun olemme rakentamassa sosiaalisen median strategiaa on yhä tärkeämpää, että viestintä pysyy johdonmukaisena. Siksi tavoitemielikuvataulukko työkaluna on erittäin tärkeä. Tavoitemielikuvataulukkoa käytän jokaisen kanavan valinnan yhteydessä, jotta voimme organisoidusti toteuttaa viestinnässä mielikuvan rakentamista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!