Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Radikaali Brändi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Radikaali brändi

Radikaali brändi on mielenkiintoinen kirja yritystoiminnasta ja sen johtamisesta. Kirjan mukaan brändi tulisi laittaa yrityksen keskiöön ja kaikkia asioita yrityksessä tulisi johtaa brändin näkökulmasta. Kirja etenee loogisesti selittäen ja avaten ensin mitä brändillä tarkoitetaan ja miten se tavallisesti koetaan. Kirja jatkaa nykyajan brändivallankumouksesta ja siitä kuinka yritykset voivat menettää kaiken jos menettävät brändinsä.

Kirjassa esitellään konkreettinen työkalu brändistä vastaaville. Se on osuvasti nimetty radikaalin brändijohtamisen malli ja sitä käsitellään laajasti monesta eri näkökulmasta. Malli lisää kirjaan konkretiaa ja syvyyttä, mikä ainakin minusta oli erittäin mielenkiintoista.

Luin tämän kirjan siitä syystä, että aloitan kohta Tiimiakatemia Brand Managerina. Brändin johtaminen on haastavaa ja minulla ei ole siitä kokemusta, joten olen ison haasteen edessä. Olen ehtinyt pohtia asioita joita haluaisin Brand Managerina suunnitella ja toteuttaa. En kuitenkaan aio tässä kirjoituksessa avata niitä asioita konkreettisesti, aion enemminkin pohtia Tiimiakatemiaa ja yhtä kolahdusta jonka sain kirjasta.

 

Brändi Tiimiakatemia

Tiimiakatemia on opintolinja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Tiimiakatemia on ympäri maailmaa levinnyt tyyli oppia, tiimiakatemioita on jo useissa maissa. Tampereella on proakatemia joka on samanlainen kuin Tiimiakatemia, mutta kysymys kuuluu miksi se ei ole nimeltään Tiimiakatemia? Partus tekee koulutusvientiä Tiimiakatemia brändille ja pyrkii muuttamaan koulutusjärjestelmää oppijalähtöisemmäksi, mikä on mielestäni upea asia.

Tiimiakatemia synnyttää rohkeita tiimiyrittäjiä sloganinsa mukaan. Tiimiakatemia muuttaa opiskelijoiden käsitystä yrittämisestä ja antaa tosi paljon tilaa opiskelijalle valita mitä haluaa tehdä ja saavuttaa. Tiimiakatemia on itsessään erittäin hieno paikka, koulutuslinja ja brändi. Tiimiakatemia brand managerina, vastuullani ei tietääkseni ole koko kakku.

Radikaali Johtaja

Radikaalilla brändillä on oltava radikaali johtaja. Kirja kertoo radikaalista johtajasta joka tekee, suunnitelee ja elää brändin todeksi organisaatiossa ja kaikkialla jossa organisaatiota edustaa. Radikaali johtaja on henkilö joka osaa innostaa, inspiroida ja vaatia. Hän suunnittelee hyvin mutta ennen muuta varmistaa, että asiat toteutetaan hyvin. Hyvä suunnitelma ei riitä, hyvän suunnitelman sisältö ja viesti on saatava ensin siirrettyä toteuttajille jotta he voivat siirtää sen eteenpäin.

Radikaali johtaja haluaa sen brändin jota hän johtaa muuttavan maailmaa siksi hän uskoo siihen ja haluaa muidenkin uskovan siihen. Tiimiakatemia on radikaali brändi joka on muuttanut ja tulee muuttamaan maailmaa ja oppimista. Oleellisin kysymys lienee, miten Tiimiakatemian brändi saataisiin ihmisten tietoisuuteen? Eikä sekään riitä, että ihmiset tietävät mikä on Tiimiakatemia, miten saamme heidät uskomaan tähän tuotteeseen?

Opiskelu Tiimiakatemialla on prosessi joka synnyttää meissä kaikissa monenlaisia tunteita ja kysymyksiä. Tiimiakatemia opintojen aikana kasvamme, opimme ja epäonnistumme. Opiskelujen jälkeen joillakin meistä on yritys ja lähdemme yrittäjiksi, osa meistä menee töihin ja osa lähtee haahuilemaan maailmalle. Jokainen opiskelija joka valmistuu Tiimiakatemialta on tuote. Jokainen joka opiskelee Tiimiakatemialla on tuote. Lukija ymmärtää, että en nyt esineellistä opiskelijoita tai alumneja vaan käytän tietynlaista kielikuvaa. Jokainen meistä ”tuotteista” joko rakentaa tai hajoittaa brändiä nimeltä Tiimiakatemia. Radikaali brändi on sellainen jonka henkilöstö uskoo siihen. Uskommeko me omaan brändiimme?

Tehtäväni Tiimiakatemian Brand Managerina on saada organisaatiomme henkilöstö eli me kaikki Tiimiakatemia tehtaan tuotteet uskomaan ja innostumaan brändistämme. Tiimiakatemian viestin on oltava selkeä, innostava ja sen tulee hyödyttää jokaista meitä.

Haluaisin, että me kaikki voisimme rakentaa yhdessä radikaalia brändiä nimeltään Tiimiakatemia. Ensimmäinen askel lienee se, että vastaamme kysymykseen uskommeko meidän brändiimme?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!