Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Radikaalimpi Mittava

Kirjoitettu 23.04.14
Esseen kirjoittaja: Maiju Kuitunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Radikaali brändi
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin ja Jukka Hakala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

Radikaalimpi Mittava, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Radikaali brändi käsittelee modernia brändiajattelua. Kirjan ovat kirjoittaneet Nando Malmelin ja Jukka Hakala. Käsittelen esseessäni kirjassa esiintyviä kohtia: visuaalinen identiteetti ja radikaali johtaja.

Mittavan visuaalinen identiteetti

Osuuskuntamme virallinen nimi on Osuuskunta Mittava Innovations, mutta tuttavallisemmin meidät tunnetaan Mittavana. Esittelemme usein itsemme pelkkänä Mittavana, koska se lyhyempi ja ytimekkäämpi. Meidät löytää netistäkin www.mittava.fi. Välillä nimenne aiheuttaa ihmetystä ja huvitusta, mutta onneksi positiivista sellaista!

Mittavan logo on toteutettu muotoilulla fontilla ja fontin yläosassa on sinistä. Logo on mielestäni hyvin pelkistetty ja tuo hyvin esiin Mittavaa. Tiimin ja talon sisällä myös möllikkä (sininen pallero, joka edustaa mittavan arvoja) toimii Mittavan maskottina.


Nettisaitti ei vastaa tällä hetkellä Mittavan identiteettiä. Kohellusta, kaaosta ja asiakkaista välittämistä. Nyt sivuilla komeilee vain kuvia kumiankasta ja hedelmistä. Etusivulla olevien projektikuvauksien kuvat eivät aukene. Tiimiyritys sivu kaipaa päivitystä ja tekstien ja kuvien uudelleen asettamista. Palvelut sivu kaipaa myös tarkennusta tietoihinsa. Yleisilme sivuilla on aika ankea, harmaata ja tylsää. Sivut ovat kuitenkin selkeät ja mietelauseet kiva lisä.

Onneksemme olemme saaneet joukkoomme media-assistentti opiskelijan. Hänen avustuksella saamme päivitettyä Mittavan sivustoa. Otamme Unkarin reissun jälkeen uudet kuvat, jokaisesta Mittavalaisesta. Unkari reissun aikana työssäoppijamme pääsee yhden tiimiläisemme opastuksella jo päivittämään Mittavan kotisivuja. En malta odottaa lopputulosta!

Facebook-sivusto on meillä käytössä lähinnä Tiimiakatemian sisäiseen viestintään. Tätä kautta myös kaverit ja perheenjäsenet pääsevät seuraamaan toimintaamme. Tällä hetkellä julkaisuja tulee satunnaisesti. Tähän kun keksisi jonkin kivan jipon millä saisi hyviä ja tasatahtiin tulevia päivityksiä, jotka vielä kiinnostaisivat kohderyhmäämme.

Printtimateriaali alkaa pikku hiljaa lähestymään Mittavan omaa identiteettiä. Niissä näkyy luovuus ja hauskuus. Lähetämme aktiivisimmille asiakkaillemme asiakaspostia vapuksi. Kirjeeseen mukaan laitamme Mittavan tuote-esitteen, I <3 Tiimiakatemia-tarroja, itse tehdyt vappukortit ja parit paukkupommit. Nämä asiakaspostitukset kuvaavat myös mielestäni hyvin Mittavan luonnetta.

 

Radikaali johtaja

Ilokseni olen saanut seurata ja olla mukana Mittavan face liftissa. Tarkoituksenani on ollut saada nostettua Mittavan brändiä ja saada samalla koko Mittava mukaan siihen. Tosin ilman yhteistyötä ja yhteistä visiota, emme olisi tässä tilanteessa kuin nyt. Tarkoituksenamme on ollut lisätä parempia mielikuvia Mittavasta. Aikaisemmin meidät on tunnettu outona ja jakaantuneena tiiminä. Ainakin yleisen palautteen puitteissa voin todeta, että nämä mielikuvat ovat murenemassa kohti positiivisempia mielikuvia.

 

Johtoryhmän tavoitteena on tähdätä Golden step-palkintoon ensi syksynä. Tämä on johtanut siihen, että olemme tiiminä ottaneet enemmän roolia talon sisäisissä asioissa, kuten vahvareissa ja muissa esiintymistilanteissa. Olemme alkaneet tuomaan myös projekteja enemmän esille koko talolle ja järjestämään pieniä mukavia tempauksia akatemialaisten hyväksi. Tämän tavoitteen ansiosta on oma työtaakkani helpottanut, sillä tiimiläisistämme on ”huomaamatta” tullut Mittavan brändilähettiläitä.

Itse pidän hulluttelusta ja erilaisista kokeiluista niin muutenkin, mutta ennen kaikkea viestinnän ja markkinoinnin saralla. Tavoitteenani on ollut kannustaa tiimiläisiä heittäytymään ja ruokkimaan hulluimpiakin ideoita esityksissä ja muissa ulosannin kohteissa. On mukavaa katsoa kuinka Mittava kasvattaa erilaisia Mölliköitä, jotka kuitenkin tähtäävät yhteiseen tavoitteeseen.

Kaiken kukkuraksi tällä Mittavan brändäämisellä on mukavia sivuvaikutuksia. Mittavalaiset ovat alkaneet ottamaan enemmän roolia, tuomaan julki omia halujaan ja tarpeitaan ja ennen kaikkea tekemään töitä niiden eteen! Haaveilut isoista projekteista ovat alkaneet muuttumaan todellisiksi. Nyttenkin kamppailemme Kuopion joulumarkkinoiden järjestäjän paikasta. Ne eivät olekkaan mitkään pient juhlat. Lisäksi esille on alkanut kumpuamaan tiimiläisten henkilökohtaisia haaveita ja tekoja niiden eteen.

Olen todella ylpeä Mittavalaisista ja heidän toimistaan Mittavan brändin hyväksi.

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!