Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Rajakadun oppeja

Kirjoitettu 25.01.16
Esseen kirjoittaja: Milla Lehtonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Palvelumuotoilu teoksen täydentämään tietoani kurssilla opittuun, silloin huomasin miten kirja avarsi minulle vielä enemmän sitä miksi aihe on ollut niin keskeisessä roolissa koko ensimmäisen syksyn. Palvelumuotoilu aukesi minulle nyt kokonaisuudessaan ja miten tärkeä rooli sillä on varsinkin tulevaisuuden yritysten kilpailussa. Kirjan pääsanomana asiakaslähtöisyys ja –tyytyväisyys laittoi minutkin miettimään miten yksilöity palvelu tuodaan tekemään yrityksestä muita arvokkaampi samalla hinnalla.

Huomasin miten palvelumuotoilua on mahdollista soveltaa jokaiselle alalle millä tiimiyrityksemme tällä hetkellä toimii, olisiko siinä mahdollisuus parantaa ja kehittää toimintaa, tulisiko se aina huomioida projektien kuvauksessa. Tässäkö on se keino millä erotumme muista ammattilaisista? Tiimiyrityksemme ei sisällä suurta joukkoa koulutettuja ammattilaisia sen takia haluamme erottua ja antaa asiakkaille syyn valita juuri meidät. Totta kai voimme kilpailla hinnassa vastaan jotakin suurta yritystä pyytämällä vain pientä korvausta työstämme. Kuten kirjassa kerrottiin, useasti halpa hinta verrataan suoraan huonompaan laatuun. Tarvitsemme arvolupauksen asiakkaalle jonka avulla voimme kohdata asiakkaan odotukset meidän omiin odotuksiimme. Näitä yhdistämällä palvelumme arvo kasvaa asiakkaan silmissä todella arvokkaaksi ja hän kokee hyödyn ja hinnan välisen suhteen. Vaikka esimerkkinä F2-veneprojektissa lähdemme myymään yhteistyösopimuspakettia johon meillä on mahdollisuus antaa joustoa asiakkaan tarpeen mukaan. Tulemme kertomaan paketista yrityskäynnille, jossa saamme kontaktin asiakkaaseemme ja sitä kautta solmimaan yksilöityä palvelua yrityksen tarpeisiin. Emme sullo kaikkia pieniä ja suuria yrityksiä samaan muottiin. Tapahtuman jälkeen olemme valmiita keskustelemaan seuraavasta vuodesta ja lisäpalveluista itse tapahtumaan. Emme jätä asiakasta sen jälkeen kun sopimukset on kirjoitettu, haluamme jättää positiivisen kuvan että asiakas kokee halua asioida kanssamme uudelleen. Olemme tehneet erilaisia suunnitelmia ja kuvanneet riskit, asiakasryhmät, tavoitteet ja tehneet kyselyä eli taustatutkimusta. Näin olemme päässeet lähemmäs asiakasta.

Teoksessa puhutaan myös asiakasprofiilista ja palvelupolusta joihin olemme päässeet tutustumaan itse kurssilla. Kirjan avulla näistäkin huokuu se tärkeys, miten tärkeää on tiedostaa asiakaskunta ja sen tarpeet. Niillä tiedoilla yritys pystyy kehittymään. Kootaan asiat niin että tietyn tuotteen tarkkaan mietitty asiakaskunta hyötyy ja kiinnostuu siitä varmasti.  Palvelupolussa mietitään asiakkaan aika kokemuksen kuluttamisesta. Näitä on tärkeä hyödyntää jokaisessa projektissa jotta tulos on odotettu ja päästään varmasti toivottuun lopputulokseen. Asiakasprofiloinnin tärkeys on suuri sillä mitä auttaa tutkimus aineisto ryhmästä joka ei kumminkaan olisi tuotteen ostaja tai ei lamaudu myynnissä jos kukaan ei osta ja selvästi eläkeläinen ei olisi ostamassa itselleen uutta potkulautaa.

Palvelumuotoilu on tärkeä tuoda osaksi liiketoimintaa, kuten kirjassa sanotaan palvelumuotoilun olevan liiketoiminnalle kaksoisvoitto. Sillä kehitettään jo olemassa olevia palveluita sekä asiakassuhteita paremmiksi. Sovelluskohteina kirjan teorioille näen suoraan tiimiyrityksemme jota kautta voimme oppia käyttämään oppeja joilla tulemme erottumaan muista. Oppien jälkeen osaan katsoa uudella tavalla liiketoimintamahdollisuuksia siinä missä miten pienellä parannuksella saadaan asiakkaalle tuotteesta suurempi arvon tunne ja luodaan brändille arvoa. Tärkeää on muistaa miten asiakkaan näkökulma ja liiketoiminnan näkökulma on kohdattava ilman että asiat kohtaavat palvelu ei ole menestyvä kummankaan silmissä.  Asiakkaan näkökulmasta hän hyötyy siitä jotenkin ja tulos on jotenkin yksilöllinen. Liiketoiminnan näkökulmasta yrityksen pitää jäädä voitolle palvelun tuottamisen jälkeen. Tällöin pitää tehdä suunnitelmia miten tuotteesta saadaan erottuva ja hyödyllinen tämä on projektiryhmän toiminta jolla he tekevät projektistaan toimivan, he myös miettivät miten palvelulla määritetään halutut tavoitteet kyseessä voi olla jonkun asiakkaan tehtävänanto esimerkiksi.

Palvelumuotoilussa suunnitelmallisuus on tärkeässä roolissa. Ennen itse palvelun toimintaa edessä on esitutkimus, jossa analysoidaan ja luodaan ymmärrys mitä ollaan tekemässä. Asiaa katsotaan asiakkaan näkökulmasta ja suunnitellaan toiminnallinen strategia. Ideointia tässä ei näköjään koskaan voinut olla liikaa ja tämä herätti minut. Miten monta vaihetta tähän prosessiin kuului. Ensimmäisellä pohdinta kerralla saatu idea oli vasta aivan kehitys asteella ja sen tuli käydä vielä monta eri suunnitteluprosessia läpi. Tässä opissa näen Innovaatioviikon olleen tämän teorian käytäntöön viemistä. Siellä saimme asiakaslähtöisen tehtävän annon jossa ensimmäinen päähän tullut idea tarvitsi sen palvelumuotoiluprosessin läpikäymisen. Siellä saimme pohtia ja kasvattaa ideaa hyödyntäen visuaalista ja ryhmän ideointia.

Businness Model Canvasin käyttöä aion ehdottomasti jatkaa tulevissa projekteissa ja tämän hetkisen toiminnan kehittämisessä. Näen siinä niin paljon hyvää, mikä varmasti selkeyttäisi toimintaa ja loisi aivan uudenlaisen alustan lähteä tarjoamaan jotain tiettyä tuotetta. Siinä kiteytyy kaikki mitä tulee huomioida liiketoiminnassa arvolupauksesta ydinprosessiin. Käydään tarkasti jokaisen vaiheen mahdolliset kysymykset läpi ja täydennetään palvelupolun tarjonta. Kirja juuri motivoi todella huolelliseen tekemiseen. Alusta asti kartoitetaan kaikki mahdolliset tulemat ja luodaan sitä kautta erilaisia ja uudenlaisia ratkaisuja asikkaille.

Opintojakso koostui melkein kokonaan tämän kirjan sisällöstä ja huomaan nyt miten toimme tämän syksyn aikana kirjan opit käytäntöön suunnitellessamme projekteja. Kun teimme asiakasprofiilia F2-kisoihin. Suunnittelimme tiimiyrityksemme tuotteita ja tarjoamaa. Koimme kirjan opit erilailla käytännön kautta ja kirja vain vahvisti niiden tärkeyttä ja toi lisää teoriaa miksi näin kannattaa toimia ja mitä suurta hyötyä on vaikka analysoinnilla ja ideoinnilla. Luettuani kirjan ymmärrän miten pitkä jänteinen prosessi on jos sen haluaa menestyvän. Asiakasarvon ja liiketoimintanäkökulmien yhdistäminen ei ole helppoa, mutta jos apuna käyttää palvelumuotoiluprosessia, on mahdollista saavuttaa pitkäaikaisia asiakassuhteita ja luoda asiakaslähtöisesti tyytyväisiä asiakkaita. Tämä on juuri se mihin tiimiyrityksemme pyrkii jäämään asiakkaiden mieleen ja kilpailemaan jollain uudella ja halutulla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!