Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

RED

Kirjoitettu 17.04.16
Esseen kirjoittaja: Jake Vitikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: RED - Tee asiakkuudesta kokemus
Kirjan kirjoittaja: Kaj Storbacka & Oskar Korkman & Hannu Mattinen & Markus Westerlund
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tällä kertaa lukemisvuorossa oli asiakkuuksia käsittelevä kirja nimeltä RED- Tee asiakkuudesta kokemus. Kirja kertoo lyhyesti esiteltynä markkinointiviestinnästä, asiakkuuksien johtamisesta sekä brändin luomisesta.

 

”Asiakasta ympäröivien viestien ja merkitysten ylenpalttisuuden keskellä pieni on kaunista!”

 

Yritysten markkinointiviestintä ei saisi olla enää pelkkää brändin huutamista kovaan ääneen. Ja yleensä voittajaksi on selviytynyt se kuka huutaa kaikista kovimpaan asiakkaalle. Markkinoinnissa taistellaan kenen huudon viimeisimpänä asiakas muistaa. Ehkä enemmän onkin vähemmän? Täytyy pohtia asiaa, kun mietimme omaa markkinointistrategiaamme Bisnerassa. Kirjassa sanotaan, että yritysten täytyisi ottaa uudempaa näkökulmaa ja ottaa huomioon, että asiakas on tekijä eikä kohderyhmä. Tulevaisuuden menestyjät perustavat viestinnän suunnittelun siihen, miten asiakkaat oppivat käyttämään toimittajan tarjoomaa kokemusten kautta. (RED= Relationship Experience Design) Olemme Bisnerassa jättäneet mielestäni markkinointiviestinnän ”heikolle hapelle”. Emme ole tarpeeksi pohtineet sitä, minkälaista viestiä haluamme viestittää asiakkaillemme ja minkälainen on se meidän brändi. Yritinkin lukea kirjaa niin, että pohdin koko ajan meidän B2B asiakkaita ja miten meidän kannattaisi heille viestiä ja minkälaista sisältöä meidän kannattaisi tuottaa. Mutta ensin tietysti pitäisi suunnitella meidän brändi…

 

”Brändistä tulee tärkein väline, jolla yritys voi tehdä asiakkailleen ja henkilöstölleen ymmärrettäväksi yrityksen tarkoituksen ja sen, miten se voi tukea heidän arvontuotantoa.”

 

”Markkinoijien ei tulisi verrata kilpailijoiden tuotteen/palvelun eroihin, vaan ilmaisemaan asian ydin eli se, miten toimittaja haluaa tukea asiakkaan arvontuotantoprosessia.”

 

Meidän tulisi Bisnerassa miettiä, mitä palvelullamme oikeasti haetaan asiakkaalle ja mitä me haluamme ilmaista tekemisellämme. Se ei voi olla vain, että suunnittelemme markkinointikampanjoita. Meidän pitäisi pohtia syvemmin, mihin ne kampanjat johtavat asiakkaan näkökulmasta? Miksi teemme kampanjan? Mikä on se suurempi tavoite? Kirjassa asiaa selitettiin vaippayrityksen kautta. He eivät halunneet vain markkinoida heidän myymiä vaippoja vaan vaipat olivat vain väline markkinoida, että heidän yrityksensä haluaa luoda vauvojen hyvinvointia. Joten olisi hyvä, että asiakkuuksien johtamisen näkökulmasta yrityksen vision ja brändin on oltava ytimeltään yhteneviä. Eli visio ja brändi on yhdistettävä ViBraksi…

”Kun ViBraa rakennetaan koko asiakkuutta silmällä pitäen tuotteiden tai palvelujen ympärille, voidaan löytää uusia merkityksiä. Nämä merkitykset ovat todellisia ja sisältävät lupauksia, jotka täyttyvät asiakkuuden osana.”

 

Merkityksen luominen tapahtuu pääasiassa kahdentyyppisten prosessien tuloksena. Toinen tähtää järjestyksen luomiseen, toinen ikävystymisen torjumiseen. Niiden välille pitäisi saada tasapaino, jotta kuluttaja tuntee elämänsä arvokkaaksi ja merkitykselliseksi. Keskittyessämme Bisnerassa markkinointikampanjoiden tekemiseen B2C asiakkaille, täytyy ottaa huomioon merkitysten luominen. Miksi asiakas ostaisi kampanjoimaamme tuotetta, jos sille ei ole mitään merkitystä asiakkaalle?

 

”Vahvojen brändien sielut ovat meemejä, koska niiden kautta sekä lähettäjät että vastaanottajat luovat itselleen merkityksiä.”

 

Pyrkiessämme tuottamaan asiakkaillemme kovia ja hävyttömiä markkinointikampanjoita, on tuo meemin voima otettava huomioon. Meemit voivat olla esimerkiksi sävelmiä, ideoita, iskulauseita, vaatemuoteja. Meemi on oikeastaan mitä tahansa, mihin sisältyy tietoa ja mikä luo uutta käyttäytymistä, mutta vain jotkut meemit leviävät viruksen tavoin. Onko meemi totta vai ei, on vähemmän merkitystä kuin sillä, vetoaako se mieleen. Jotta brändistä tulee vahva, sen täytyy sisältää merkityksiä jotka ovat niin vahvoja, että ne voivat elää itsellisinä. Nykyään sellaisen voisi todeta olevan Elisan Saunalahti Missionaries, lähes kaikki tietävät ne jo, huikeiden mainosten ansiosta. Tai Adidaksen kolmiraitaverkkarit hipstereillä! Näitä kun luomme niin meillä riittää töitä! 😀

 

”Hyvä visio innostaa yritystä, sen asiakkaita ja omistajia.”

 

Reflektioni loppuun haluan listata lyhyesti innostavan vision ominaisuuksia, jotka löytyvät kirjasta. Nimittäin Bisneran oma visiokin on hieman mielestäni vaiheessa. Ja jos haluamme rakentaa Bisneran oman ViBran, on tärkeä ymmärtää kunnolla, miten visiota voidaan käyttää toistemme innostamiseen.

”Visio antaa suunnan ja innostuksen, strategia taas toiminnat, joissa on sisältöä. Näin saadaan vastaus miten-kysymykseen, kun ensin tiedetään, mihin halutaan mennä.”

 

Visio on innostava, kun:

  1. Se on ajatuksena jalo
  2. Sen saavuttaminen on haastavaa
  3. Se on ilmaistu tunteisiin vetoavin sanoin
  4. Se kertoo, miten voimme auttaa asiakasta tuottamaan itselleen arvoa, silloin se innostaa myös asiakasta!
  5. Se on jokaista lähellä: Visio pilkotaan eri organisaatiotasoille osavisioiksi, joiden laatimiseen työntekijät osallistuvat.

Visio ei ole tarpeeksi innostava, jos:

  1. Se perustuu yrityksen toimintoihin, kuten sen kannattavuuteen, markkinaosuuteen, positiointiin tai organisaatioon. Tämä ei riitä: Vision pitää olla syy eikä seuraus!
  2. Se on liian yleisluontoinen, esim. ”tuottaa lisäarvoa”. Tätähän kaikki juuri yrittävät!
  3. Se on vain järkiperäinen, esim. ”tuottaa X-tuotetta Y-asiakkaille kannattavasti”. Se ei vetoa tunteisiin!
  4. Se on pelkkä tuote. Sen pitää olla tuotteesta saatava hyöty!
  5. Se on aikasidonnainen tehtävä, ja siitä puuttuu kestävä merkitys, joka motivoi senkin jälkeen, kun tehtävä on suoritettu.

 

Jake Vitikainen

Bisnera

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!