Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Re:publica @Berlin

Kirjoitettu 26.06.17
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Re:publica & Media Convention
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemme Berliinissä, ja takataskussani kuumottaa lippu Re:publica-tapahtumaan. Minulla ei ole oikeastaan juurikaan hajua tapahtuman sisällöstä ”jotain digi-ja markkinointijuttuja kai”. Rupean tutkimaan tapahtuman nettisivuja päivää ennen tapahtumaan, ja löydän sieltä useamman kiinnostavan puheenvuoron. Huomaan myös, että tapahtuman yhteydessä järjestetään toinen tapahtuma: Media Convention. En kuitenkaan saa oikein kokokuvaa tapahtumasta, ja odotankin sen olevan perus business-tapahtuma pukumiehineen ja jakkupukunaisineen.

Tulee uusi aamu. Punaan huuleni ja kaivan matkalaukusta päälleni jotain vähän hienompaa. Lähdemme lompsimaan kämpiltämme kohti Station Berliiniä, missä tapahtuma järjestetään. Pienin hutiosuman jälkeen löydämme perille, uuden tuttavamme saksalaisen mediaopettajan kanssa. Heti uusi tuttavuus, JES!

Menemme tapahtuman porteista sisään, ja katson suu ammollaan ympärilleni. Ei pukumiehiä tai jakkupukunaisia, vaan erilaisia hassun ja hauskan näköisiä ihmisiä. Tapahtuman piha-alue on täynnä pieniä ruoka-ja juomakojuja, sekä hengailu-alueita. Ihan kuin olisimme tulleet suoraan festareille! Jatkamme matkaa eteenpäin, ja astumme sisään suurensuureen halliin, josta sieltäkin aistin heti rennon meiningin. Miljöö on vanha tehdasmainen, juuri minun silmääni miellyttävä. Tapahtumapaikka on hieman sokkeiloinen, mikä tekee siitä entistä kiinnostavamman. Lähdemme kuuntelemaan ensimmäistä puheenvuoroa, jossa päädymmekin rennosti istuskelemaan lattialle tyynymeren sekaan.

Kuulemme tapahtuman aikana monta erilaista puhujaa, ja aiheet vaihtelevat musiikkibisneksesta jopa kannabikseen vaaroihin ja höytyihin saakka. Yksi puheenvuoro on kuitenkin selkeästi yli muiden: Eat – Innovate – Love: How the world of work is transforming. Tämän setin vetää pinkkiin paitaan pukeutunut mukavan oloinen mies; Reza Moussavian Telekomilta. Mitä sitten opin tästä setistä, ja miksi se oli yli muiden?

Moussavianin puheenvuoro käsitteli sitä, kuinka työmaailma ja työnteko ovat muuttumassa; work 4.0. Hän kertoi paljon esimerkkejä siitä, minkälaisia uusia keksintöjä on tullut ja mitä on tulossa. Hän oli osannut jäsennellä asiat selkeäksi kokonaisuudeksi, joka varmasti helpotti paljon esityksen ymmärtämistä. Oli hauskaa kuulla uusista keksinnöistä, joita Moussavian luetteli esityksessään esimekiksi kuskittomat taksit ja robottikollegat.

Välillä minusta tuntui kuin hän olisi kertonut juttuja suoraan Tiimiakatemian käytänteistä. Oli hienoa huomata, kuinka me olemme jopa edellä aikaamme! Hän puhui siitä, kuinka työntekijät pitäisi ottaa mukaan organisaatioiden ongelman ratkaisuun, suurissakin yrityksissä. Hänen kaavansa ongelman ratkaisuun meni yllättävän tutulla tavalla: määritä oikea ongelma, tee nopea kokeilu ja nopea feilaus, opi tekemästäsi ja luo sen pohjalta todellinen tuotos. Tätä kaavaahan mekin olemme pyrkineet noudattamaan. Keksimme johonkin ongelmaan ratkaisun, ja pyrimme mahdollisimman nopeasti viemään ideamme asiakkaalle ja tekemään nopean kokeilun.

Uusia kokeiluja onkin luvassa nyt kesän aikana. Toinen niistä on Design Cube pop-up, ja toinen lastenvaate pop-up Kukkuluuruu. Molempiin liittyen olemme käyneet jo asiakaskäynneillä potentiaalisten asiakkaiden luona, ja ideastamme on innostuttu. Kukkuluuruun tiimoilta olemme myös kyselleet palautetta ja ideoita mahdollisilta asiakkailtamme eli äideiltä, esimerkiksi siitä missä Kukkuluuruun tulisi sijaita, ja miksi sekä millaista ohjelmaa siellä voisi järjestää. Näiden pohjalta on helpompi lähteä rakentamaan täysin uutta pop-uppia, vieläpä meille vähän tuntemattomalla teemalla lastenvaatteet.

Olemme myös juuri perustaneet uuden Facebook-sivun Pop it up JKL, joka on kattosivusto kaikkien meidän pop-uppien markkinoinnille. Nämä edellä mainitut pop-upit ovat myös siis kokeiluja siitä voisiko Pop it up JKL:stä luoda kannattavaa liiketoimintaa. Ties vaikka pop-upeissa olisi jonkun meidän tulevaisuus yrittäjänä.

Moussavian korosti puheenvuorossaan myös sitä, että omat ideat täytyy murskata. Minullakin on joskus taipumusta rakastua omiin ideoihini, ja niistä irrottaminen on hankalaa. Onnekseni tärkeä taito, mikä on Tiimiakatemialla kehittynyt, on toisten kuunteleminen. Parempi siis välillä olla hiljaa, ja antaa muiden sparrata ja kertoa omia näkemyksiään asioista. Esimerkkinä meidän Pop-up tyttöjen kokoonpano: minä, Essi, Stiina ja Miia. Olemme kaikki tosi erilaisia tyyppejä, ja vaikka se välillä ärsyttääkin, on se tietenkin enemmän vahvuus. Tyttöjen ansiosta minun hullut ja epärealistiset ideat saavat välillä kyytiä, tai niistä kehkeytyy jotain toteuttamiskelpoista.

Kaikenkaikkiaan ihastuin Re:publicassa sen rentoon meininkiin, miljööseen ja laajaan puheenvuoro ja workshop tarjontaan!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!