Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Reseptejä Asiakassuhteisiin

Kirjoitettu 12.09.16
Esseen kirjoittaja: Teemu Lamminaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Reseptejä asiakassuhteisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Reseptejä Asiakassuhteisiin

 

Kirjan ensimmäinen otsikko sai aikaan pienen paniikin omaisen reaktion heti alkuun.

Myynti on tykkäämisbisnes!

Myynti on semmoinen sana, josta helposti tulee mieleen teinivuosien lehtimyynti puhelimella. Täysin tietämättömänä menet myymään lehtiä, eikä kukaan ole opettanut sinulle yhtään mitään myynnistä. Annetaan puhelinnumero ja sanotaan, soita sinne ja myy pari vuosikertaa. Säälistä saattaa joku mummo ostaa änkyttävältä myyjältä puhelimessa, mutta ei muuten. Tällaisesta kokemuksesta jää lähinnä traumat eikä todellakaan hyvää työkokemusta myyjän uralta.

Ensinnäkin sinun myyjänä täytyy seistä tuotteen takana ja uskoa siihen.

Yhtenä hauskana esimerkkinä oli myöskin asiakaspalvelijan asenne ja palvelualttius. Onko palvelu hyvää ja minkälainen fiilis henkilökunnalla on keskenään töissä. Se nimittäin näkyy asiakkaalle aika hyvin, jos hommat eivät miellytä henkilökuntaa. Kuinka lähelle henkilökunta tulee asiakasta, on myös yksi suuresti vaikuttava asia. Tästä hyvänä positiivisena esimerkkinä on aika uusi ravintola Jyväskylässä, LeQulkuri.

Ensimmäisenä kun tähän ravintolaan astuu sisään, siellä on vastassa heti hyvän tuulinen henkilökunta. Heidän kanssaan on helppo heittää läppää ja he lähtevät siihen heti mukaan. Henkilökunnan ja asiakkaan välille tulee heti paljon rennompi ja luottavaisempi fiilis. Tällöin itse en ainakaan jätä ravintolan arvostelua pelkästään ruoan varaan. Siinä jotenkin tulee heti sellainen fiilis, että ruoka on hyvää ja täällä tulee käymään varmasti toistekin.

Olemme pyrkineet saamaan Laivuriin samanlaista fiilistä. Asiakkaiden olisi helppo olla meillä ja meille saa antaa palautetta asiasta kuin asiasta. Vaikea on muuten lähteä kehittään puutteita, jos niitä ei pysty havaitsemaan itse. Omalle toiminnalle kuitenkin tulee niin nopeasti sokeaksi, ettei välttämättä tajua edes, jos jokin asia on huonosti.

Yhtenä hauskana esimerkkinä kirjassa oli myöskin Starbucks-kahvilan toiminta. He kirjoittavat asiakkaan nimen mukiin ja kun kahvi on valmista he huutavat asiakasta nimeltä. Tässä tilanteessa asiakas kokee olevansa paljon tärkeämpi yritykselle, kun hän saa ”henkilökohtaista” palvelua. Itse olen huomannut tässä pienen ongelman ulkomailla asioidessa. Henkilökunta ei ymmärrä välttämättä sinun nimeäsi vaikka kuinka yrität sen heille luetella kirjainkirjaimelta. Itse olen kyseisessä kahvilassa asioidessa saanut nimen Tim, eikä se taas välttämättä tunnu asiakkaasta kovinkaan henkilökohtaiselta ja mukavalta yllätykseltä. Varsinkin jos luulet, että nimesi meni oikein. Ja kun he vihdoin huutavat aivan jotain eri nimeä ja lopulta tuovat kahvin sinulle, kun et ymmärtänyt hakea sitä itse, niin se saattaa aiheuttaa nolostusta asiakkaalle, eikä sekään mikään paras mahdollinen vaihtoehto ole.

Kirjassa oli paljon erinäisiä vinkkejä asiakaspalveluun ja asiakassuhteiden hoitoon. Tämä kannattaa kyllä lukea, jos jossain vaiheessa tulet tekemään jonkin sortin myyntityötä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!