Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Risto Siilasmaa – Nokian nousu ja uppoaminen

Kirjoitettu 01.12.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Luukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Paranoidi Optimisti
Kirjan kirjoittaja: Risto Siilasmaa
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Paranoidi optimismi kirja kertoo ilmiöstä nimeltä Nokia. Olen jo pitkänä halunnut lukea tämän kirjan, koska olin vielä niin nuori silloin kuin nokia oli huipulla, että en oikeastaan tiennyt niistä ajoista mitää. Olin kuullut vain tarinoita, mutta halusin lukea syvemmin, miten tämän teknologia jätin tarina on mennyt. Kirjan luettuani tajusin, kuinka iso nokia oikeasti oli. Se teki Suomesta tunnetun ja lisäsi uskottavuuttamme koko maailmassa. Parhaimmillaan Nokia oli tunnetumpi kuin Mcdonald´s.

Kirja kertoo Risto Siilasmaan tarinan siitä, kuinka hän nousi omalla fiksulla asenteellaan ja kovalla työllään Nokian hallituksen puheenjohtajaksi. Hän on myös perustanut F-securen ja toiminut sen toimitusjohtajana. Kirjassa käydään hetki hetkeltä Riston tarinaa pienyrittäjästä arvostetuksi yritysjohtajaksi. Kirjan alussa Risto kertoo, kun hän meni ensimmäistä kertaa Nokian hallituksen kokoukseen. Hän oli 42vuotiaana yli 10 vuotta nuorempi kuin seuraavaksi nuorin jäsen. Vaikka hänellä oli yli 10vuoden kokemus yrityksen johtamisesta oli Nokian hallituksen kokemukset silmiä avaava. Nokia todella oli yksi maailman suurimmista yrityksistä ja asialista oli sen mukainen. Puhuttiin miljardikaupoista ja 3vuotis strategioista ja uusien pääoma sijoittajien etsimisestä. Jotain Nokian suuruudesta kertoo se, että kun he olivat esimerkiksi Kiinassa vierailulla heitä, kyyditettiin Audi A8 autoilla hotellista tehtaalle. He kulkivat pitkin Pekingin leveitä katuja auto saattue perässään. Nokialla oli Kiinassa todella suuret markkinat ja Kiinan nopea kehitys varmisti sen, että myös tulevaisuuden näkymät olivat hyvät.

Sopeutuminen muutoksiin vaatii yrittäjämäistä ajattelutapaa.

Riippumatta siitä onko yritys pieni vai suuri pitää johdon oppia yrittäjämäistä asennetta, jotta yritys voisi menestyä. Jatkuvasti pitää suunnitella uusia strategioita ja luoda uutta. Vanhat kaavat muuttuvat epärelevantiksi nopeasti ja muutos on ainut mikä on pysyvää. Nokialla tehtiin paljon asioita oikein nimenomaan tämän oikean asenteen ansiosta. He hankkivat parhaat tekijät, uusimman tiedon ja suunnittelivat jatkuvasti uusia visioita. Näen tämän yrittäjämäisen asenteen erittäin tärkeänä myös tulevaisuudessa. Tiimiyrittäjillä on siinä suhteessa mahtava tilanne, koska kaikilla täällä olevilla on enemmän tai vähemmän tätä asennetta. Uskon, että siitä on tulevaisuuden työssä hyötyä vaikkei jatkaisikaan yrittäjänä. Varsinkin litteässä organisaatiossa on hyvä mahdollisuus päästä vaikuttaa asioihin ja luomaan uutta, jos vain on itse aktiivinen ja tuo näkemyksiään esille. Akatemialla opitaan yhdistämään tämä yrittäjämäinen asenne tiimityöskentelyyn, dialogiin ja epävarmuuden sietämiseen. Tähän kun vielä lisätään opit eri projekteista niin uskon, että akatemialaiset pärjäävät työelämässä mainiosti. Itselläni on aika paljonkin yrittäjämäistä asennetta ja viimeisenä akatemia vuotena onkin iso päätös tehtävän, että jatkonko yrittäjänä vai en. Tällä hetkellä videokuvausprojektimme Aleksin ja Mäksän kanssa on siinä vaiheessa, että akatemian mittarilla meillä on hieno ja toimiva projekti. Mutta vielä on kuitenkin matkaa siihen, että saisimme siitä hyvän kuukausipalkan ja kannattavaa sekä jatkuvaa liikevoittoa. Onneksi vielä on vuosi aikaa akatemian alla kehittää tekemistä ja lisätä osaamista niin, että voisimme vuoden päästä laittaa oy:n pystyyn. Yhteistyön ja avoimuuden merkitys korostuu myös Nokian tarinassa ja uskon, että meillä kolmella yhteistyö pelaa mainiosti.

Yksinkertaisuus on kaunista

Nokian yksi suurimpia sudenkuoppia oli se, että he eivät panostaneet esteettisesti kauniisiin tuotteisiin. Muut toimijat kuten Apple panostaa nimenomaan siihen, että laitteet näyttävät kauniilta eikä niissä ole mitään ylimääräisiä johtoja tai komponentteja. Asiakkaat haluat,että laitteet näyttävät kauniilta. Stereotyyppisesti ainakin nuoret naiset ja tytöt ostavat puhelimiaan osittaiin ulkonäön, värin ja brändin perusteella, joten nokia jäi pahasti Applen jalkoihin. Myös Applen kauniit valkeat isot näytöt tietokoneissa kiinnittävät massojen huomion koska ne sopivat sisustuselementiksi, vaikka työhuoneeseen. Nykypäivänä varsinkin kaikki johdottomuus ja hiotut yksityiskohdat vetoaa asiakkaisiin ja tässä kehityksessä Nokia jäi pahasti telineisiin. Kun korttitalo lähtee kaatumaan, niin on vaikea lähteä sammuttamaan tulipaloja yksi kerrallaan. Näin Nokia juuri teki eikä keskittynyt siihen, että olisi saanut isommalla tasolla tilanteen kuntoon.

Yksi iso oppi kirjasta oli myös Pitkäjänteisyys ja jatkuva tulevaisuuden haastaminen ja suunnittelu. Nokialla oltiin ennen romahdusta tyytyväisiä lukuihin ja tuloksiin, vaikka esimerkiksi Risto haastoi paljon tätä ajatusta. Hänen mielestään luvut olivat menossa laskuun, vaikka näyttivätkin näennäisesti hyvältä.

Tämä herättääkin kysymyksen, että mitä luvut kertovat tulevasta? Isoilla firmoilla saattaa olla miljoonia liikevaihtoa,joka näyttää nopealla vilkaisulla mutta jos asiaa tarkastelee enemmän voikin olla että firma tekee tappiota ja on menossa hyvää vauhtia konkurssiin. Muutenkin pelkkä liikevaihdon tuijottaminen on vaarallista tulevaisuuden suunnittelun kannalta. Tärkeämpää on miettiä itse tuotetta. Onko se hyvä ja onko kate hyvä ja mitä tulevaisuuden markkinoita on näkyvissä. Jollakin tuotteella voi olla pieni liikevaihto mutta isot markkinat aukeamassa, jolloin tämänhetkiset luvut eivät kerro mitään liiketoiminnan kannattavuudesta.

Kokonaisuudessan kirjassa oli paljon uutta yritystarinan näkökulmasta ja oli mielenkiintoista lukea Nokian eri vaiheista. Oli kuitenkin jossain määrin haastavaa peilata kirjan tekstiä omaan tekemiseen, koska Nokian tarina on niin paljon suurempi ja aivan eri mittakaavassa akatemian projekteihin. Tämä kirja antoi varmasti paljon hyvää tietoa tulevaisuutta varten. Kuka tietää minkälaisia yritysjättejä akatemialta vielä nousee…Kenties meidän höyrymedia…

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!