Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ryhmän vetäjä

Kirjoitettu 20.10.13
Esseen kirjoittaja: Maiju Kuitunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Fasilitointi luo uutta
Kirjan kirjoittaja: Piritta Kantojärvi
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Piritta Kantojärven Fasilitointi luo uutta teos oli mielestäni oikein mielenkiintoinen. Kirja sisälsi paljon käytäntöön vietäviä työkaluja ja hyviä vinkkejä. Minua on aina hieman jännittänyt ottaa vastuuta esimerkiksi synnytyksestä ja täytyy myöntää, että olen vältellytkin sitä roolia. Myös tiimimme viimeisimpien synnytysten huono laatu sai minut laittamaan hetkeksi huomion Kantojärven kirjaan.  Kantojärven kirjasta saa mielestäni hyvän teoriapohjan ryhmäprosessin ohjaamiseen.

Ensinnäkin voisin selventää mitä fasilitointi tarkoittaa, sillä itselläni ei ollut sanasta kummoista kuvaa. Fasilitointi on Kantojärven mukaan neutraalia ryhmäprosessin ohjaamista. Fasilitaattorin tehtävänä on avustaa ja sparrata ryhmän työskentelyä puuttumatta itse asiasisältöön. Tieto, että fasilitattorin ei pidä puuttua sisällön tuottamiseen oli tarpeellinen tieto, sillä olen pohdiskellut onko se kannattavaa ja sekoittaako se vain roolijakoa. (Kantojärvi 2012, 11).

Yksi itselleni hyödyllinen työkalu, jonka Kantojärven kirjasta löysin, on luovan ongelmantarkaisun prosessi työpajan runkona. Koska hahmottaakseni kokonaisuuden, minun pitää nähdä esimerkiksi tässä tapauksessa tulevien tapahtumien runko. Missä vaiheessa tehdään ja mitä. Käyn luovan ongelmanratkaisun prosessin runkoa hieman läpi seuraavaksi. (Kantojärvi 2012, 29-31).

Aloittaminen. Hyvä vinkki oli, että luodaan aluksi oikeasti turvallinen ilmapiiri. Tila on tarpeeksi tilava ja penkit on aseteltu niin, että esimerkiksi ryhmäläiset näkevät toisensa. Rupatellaan kenties hieman ja tehdään vaikka yksi Kantojärven harjoitteista, kuten kuvakortit. Kuvakortit menetelmässä katsotaan kuvaa ja tulkitaan sen merkitystä käsillä olevaan aiheeseen. Kuvaa voi käyttää myös virikkeenä ideoille. Tästä on varmasti mukava aloittaa! (Kantojärvi 2012, 29).

 

Selkeyttäminen. Selkeyttämisen tarkoituksena Kantojärvi pitää sitä, että selkeytetään lähtötilanne ja kiteytetään fokus. Tässä kohdassa kartoitetaan myös kysymykset, jotka kuvaavat ydinongelmaa. Selkeyttäminen on mielestäni myös ertittäin tärkeää, sillä muutoin osallistujien motivaatio voi olla hukassa ja käsiteään ydinongelmaa kuvaava kysymys turhan monin eri tavoin. Kysymyksen huonon selkeytyksen olen huomannut parissa viimeisemmässä  tiimimme synnytyksessä. Moni oli käsittänyt kysymyksen väärin ja se aiheutti näreyttä ja ärsytystä. Toivottavasti olemme ottaneet tästä jo oppia seuraavaan haasteeseen. (Kantojärvi 2012, 30).

Ratkaisujen suunnittelu. Tässä vaiheessa tuotetaan ideoita ja valitaan niitä. Jalostetaan ideoista mahdollisia ratkaisuja ja analysoidaan ratkaisuja ja peilataan niitä alkuperäiseen kysymyksen asetteluun. Yksi todella tärkeä vinkki, jonka nappasin oli, että keskitytään kerralla joko avaamiseen (divergenssi) tai sulkemiseen (konvergenssi). Tämä on mielestäni välillä unohtunut meidän tiimin synnytyksistä. Tämä tarkoitta sitä, että kun ideoita on heitelty, joku on sitten viskannut sen heti suoraan roskikseen, vaikka sulkemisen aika ei vielä olisi. (Kantojärvi 2012, 25-30).

 

Toiminnan valmistelu. Tässä kohdin suunnitellaan, miten ratkaisu viedään käytäntöön. Tässä tulee myös valmistautua vastarinnan käsittelyyn. Vastarintaa ei tule pelätä, kuten Alf Rehn Teoksessaan Vaaralliset ideat toteaa, että kritiikki vain muokkaa ideasta paremman ja näyttää onko siitä mihinkään. (Rehn 2011). Tässä kohdin voi käyttää Kantojärven mainitsemaa harjoitusta Point. Pointin tarkoituksena on kuvata ratkaisun plussat ja mahdollisuudet. Haasteista tehdään kysymyksiä ja etsitään niihin vastauksia. (Kantojärvi 2012, 30 274).

Lopetus. Lopetuksen kohdalla arvioidaan miten tavoitteet ja odotukset toteutuivat. Tällöin myös sovitaan mitä seuraavaksi tapahtuu ja tehdään loppuhuipennus hyvässä hengessä. Hyvä oppi siihen kuinka saada ryhmä aktiovoitua tekemään yhteenveto oli esimerkiksi folioveistos. Kiteytetään työpajan paras anti tekemällä siitä veistos ja lopetetaan raikuviin aploodeihin! (Kantojärvi 2012, 225-227).

Huh, eiköhän näillä tiedoilla pääse jo alkuun. Fasilitointi luo uutta oli mielestäni todella hyödyllinen kirja ja pidin todella paljon siitä, että se sisälsi hyviä käytännön esimerkkejä ja paljon erilaisia työkaluja. Aion tulevaisuudessa hyödyntää näitä tietoja varmasti ja varsinkin Kantolan mainitsemia työkaluja.


 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!