Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 24.11.16
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lähdin lukemaan Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirjaa Tiimiakatemian rekryn näkökulmasta. Meidän tehtävämme on markkinoida Tiimiakatemiaa JAMKin 1. vuoden liiketalouden opiskelijoille (eli tursaille) sekä 2. asteen opiskelijoille, ja toivoinkin saavani Kormilaisen sissimarkkinointiakin sivuavasta kirjasta apua haasteeseen. Koin kuitenkin pienen pettymyksen luettuani kirjan, sillä olin kuullut siitä paljon ylistystä eikä teos lopulta vastannut kovia odotuksiani. Joitakin ajatuksia kirja kuitenkin herätti.

  1. Parhaat ideat ovat ilmaisia – ja varastettuja!

Kun rahaa ei ole törsätä markkinointiin älyttömiä summia, joutuu käyttämään todenteolla mielikuvitustaan – ja näin yleensä syntyvät parhaat ideat. Kekseliäät tempaukset ja hyvin toteutettu sisältö somekanavissa kuuluvat saiturimarkkinoijan välineisiin. On myös todennäköistä että kaikki hyvät ideat on keksitty jo, lainaa niitä surutta! Rekryssä olemme hyödyntäneet tätä oppia muun muassa juttelemalla Tampereen Proakatemian tiimiyrittäjien kanssa. Heillä on paljon kokemusta uusien opiskelijoiden rekrytoinnista sillä heillä meidän nykyinen, väliaikainen mallimme (2,5 vuotta tiimioppimista) on yleinen käytäntö. Meillä on paljon opittavaa heiltä ja aion olla heidän rekrytiimiinsä yhteydessä vielä uudestaan tämän syksyn aikana.

 

  1. Sisältö, sisältö, sisältö!

Sosiaalisessa mediassa sisällöllä todellakin on väliä. Kormilaisen kirjassa painotetaan jokaisen facebook-postauksen kohdalla miettimään Golden circle teoriastakin tuttuja kysymyksiä mitä, miten ja miksi. Jos sinulla ei ole mitään järkevää tai mielenkiintoista sanottavaa, anna olla. Somemarkkinoinnissa sisällöntuotannon aktiivisuus on kaiken ydin – seuraajille täytyy jatkuvasti tuottaa arvoa heitä kiinnostavalla sisällöllä. Mieti siis aina ensin, että mitä lisäarvoa sinä voisit tuottaa kohderyhmällesi, mikä heitä kiinnostaa? Somemarkkinoinnissa piilee myös suuri kyllästymisen vaara, jonka olen myös huomannut omissa projekteissani. Viime kesän jäätelökioskimme somemarkkinointi aloitettiin innokaasti ja hieman ”soitellen sotaan” tyylillä, mutta päivitystahti hiipui kuitenkin huomattavasti kesän loppua kohden. Tähän on monia syitä, mutta varmasti yksi syy oli suunnittelemattomuus: emme olleet miettineet loppuun asti mitä haluamme markkinoinnillamme saavuttaa ja millaista lisäarvoa voimme asiakkaille tuottaa. Olen myös tämän ja kirjan lukemisen myötä pohtinut, että kannattaako esimerkiksi Facebook-sivun perustaminen ja väkisin ylläpitäminen jos aitoa kiinnostusta siihen ei keltään löydy. Olen sitä mieltä, että jos tuntuu että kiinnostusta ei somemarkkinointiin löydy tarpeeksi, on parempi olla ottamatta tehtävää hoitaakseen. Tämä on ollut pieni ongelma myös meidän rekrytiimissämme, sillä tuntuu ettei keltään meistä löydy aitoa innostusta somen ylläpitämiseen. Mikä sitten ratkaisuksi? Ehkä meidän pitäisi hakea tehtävään erillinen henkilö, jonka täytyisi kuitenkin olla perillä rekrytiimin puuhista. Ei huonompi idea vaikka itse sanonkin.

 

 

  1. Juttele asiakkaalle

Olemme rekrytiimin kanssa pohtineet paljon, että mitä meistä oikeasti tiedetään ja ajatellaan Rajakadun 1. vuoden tradenomiopiskelijoiden joukossa. Kormilaisen kirjassa käsitellään yhdessä asiakkaiden kanssa tehtävää tuotekehitystä. Parhaan ja aidoimman näkökulman saa, kun juttelee tuotteesta oikeiden kuluttajien kanssa, jotka rakastavat tuotetta, inhoavat sitä ja joilla ei ole varaa siihen. Samaa periaatetta voimme hyödyntää myös rekryssä. Arvailu on täysin turhaa, meidän täytyy jalkautua kohderyhmämme joukkoon ja kysyä heiltä mielipidettä. Olemmekin jo ottaneet muutamia askelia tähän suuntaan, sillä eräs 1. vuoden tradenomiopiskelija on jo osallistunut meidän Tiimiakatemian tapahtumiimme ja olemme jutelleet hänen kanssaan aiheesta. Ehdottomasti asia, jota täytyy tehdä enemmän ja keväällä jalkaudumme Rajakadulle TA-kornerin merkeissä. Ideanamme on tuoda Tiimiakatemia lähemmäs opiskelijoita, ja luoda kosketuspintaa meidän ja tursaiden välille. Voisimme myös kysyä heiltä, millaista informaatiota he haluavat Tiimiakatemiasta – digitaalista materiaalia, tarinoita, tutustumiskäyntejä? Juttelemalla asiakkaalle syntyy uusia ideoita ja paljastuu sellaisia asioita, mitä itse ei ole edes tullut ajatelleeksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!