Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 11.12.16
Esseen kirjoittaja: Anni Näremaa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: VIlle Kormilainen
Kategoriat: 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saiturin markkinointikirja tuli luettua hyvään saumaan, sillä olemme aloittaneet Wirelle sisällöntuotantohaasteen. Tavoitteenamme on tuottaa sisältöä, jolla näytämme meidän matkaa täällä Tiimiakatemialla.

Aloitetaan Wiren näkyvyydestä. Kirja kertoo neljä kohtaa, joita toteuttamalla näkyvyys facebookissa tai muualla on saavutettavissa.

1. Strategia

Mitä: Mitä me tavoittelemme?
Wiren tavoite on saada lisää näkyvyyttä ja seuraajia eri medioihin.

Miksi : Miksi me teemme sisällöntuotantoa?
No, jo legendaksi muodostuneen mottomme, tarinan takia.

Miten: Miten me lisäämme näkyvyyttä?
Wiren tavoitteena on luoda monipuolista sisältöä enimmäkseen videon, mutta myös kuvien muodossa. Haluamme myös keskittyä kuvateksteihin.

Milloin: Mikä on hyvä aika julkaista sisältöä?
Meidän täytyy tutkia, mikä vuorokaudenaika on se paras aika julkaisuun.

2. Sitouta voimavarat

Ennen Wiren some on ollut minun vastuullani ja sanon suoraan, että siltä se näyttääkin. On siellä kuvia, mutta onko ne kiinnostavia – on eri asia. Nyt otamme käyttöön sometiimin, jotka suunnittelevat sisältöä ja aikataulutusta ja me loput sitten kuvaamme, editoimme ja julkaisemme yhdessä. Jaamme vastuuta kaikille.

3. Luo sisältöä

Nyt kun luomme uutta sisältöä Wirelle, tavoitteena on tehdä kiinnostavaa sisältöä, jota ei muualta saa.

4. Ole avoin

Tuliko Facebookiin kommentti, joka ei ole positiivinen? Ei hätää, ole avoin ja ota vastaan myös negatiivista kommenttia. Ei elämä ole ruusuilla tanssimista, joten uskalla ottaa vastaan myös se ei niin miellyttävä palaute. Älä sensuroi.

Me aioimme keskittyä keväästä lähtien Wiren Facebookiin, Instagramiin ja luomme meille oman Youtube-kanavan, joihon teemme pienin väliajoin erilaista sisältöä. Tavoitteenamme on kevään aikana tuplata seuraajamäärämme siihen nähden, miten jotakin muuta Tiimiakatemian tiimiä seurataan.

Kirjan vinkit YouTubessa menestymiseen – ÄLÄ TEE NÄIN

1) Älä ole YouTubessa, jos väline on epärelevantti
2) Jos asia on relevantti, mene YouTubeen
3) Älä laita päätä puskaan
4) Vältä useita kanavia
5) Älä satsaa yhteen juttuun
6) Älä lähde liikkeelle kalliilla
7) Menestys ei tule heti

Kirja neuvoo hyödyntämään tiedotteita. Se me kyllä Wiressä osataan, sillä olemme mm. saaneet julkaisuja talvitapahtuman tiimoilta Keskisuomalaiseen ja olemme käyneet radiohaastattelussa. Sama kaava jatkui Mahlan osalta, kun kävimme radiossa ja saimme lehtijutun Suur-Jyväskylään. Ja nämä kaikki ilmaiseksi.

Koko ajan puhutaan siitä, että videot tulevat yleistymään somessa, sillä se on se voima, joka tehoaa. Ja tottahan tämä on. Sen takia olemmekin suunnitelleet sisällöntuotannon suurimmaksi osaksi videoiden varaan. Luomme meille YouTube-kanavan ja tuotamme hauskaa, erilaista materiaalia. Tätä sisältöä jaetaan sitten muissa somekanavoissa.

Yksi kirjan markkinointikeino kehottaa jakamaan firman sisältöä omassa somessa. Olen huomannut tässä viime aikoina, että Wiren jengi on aika aktiivista jakamaan Wiren sisältöä/omia projektejaan myös omassa somessa. Tämä on hienoa, sillä se lisää meidän näkyvyyttä.

Anni Näremaa
Ideaosuuskunta Wire
anni@osuuskuntawire.fi

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!