Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 26.06.17
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaipasin luettavaksi markkinointikirjaa, sillä tuntuu etten ole lukenut sellaista hetkeen. Toimin myös Design Cube pop-upin markkinointivastaavana, joten uudet ideat ja opit eivät varmaksi ole pahitteeksi. Nappasin siis luettavaksi Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirjan. Kirja tarjoaa ideoita, kuinka markkinointia voi toteuttaa pienellä budjetilla. Kirjassa kerrotaan paljon erilaisia caseja, ja muutenkin teksti on höystetty huumorilla, joten se on kivaa luettavaa. Vaikka kirja antaakin vinkkejä halpoihin ja tehokkaisiin markkinoinninkeinoihin, niin se muistuttaa myös siitä, että markkinointiin kannattaa aina silti nähdä vaivaa ja aikaa.

Kormilainen antaa kirjassaan neljä vinkkiä, joiden avulla näkyvyys sosiaalisessa mediassa on toteutettavissa. Olemme juuri perustaneet Pop it up JKL sivuston, joka toimii kattosivustona meidän tulevien pop-uppien markkinoinnille. Perustimme sivuston aika spontaanisti, sen suuremmin suunnittelematta, joten nyt olisi hyvä aika perehtyä siihen, mikä tarkoitus sivustollamme on. Ennen tätä, selvyydeksi pieni tiivistelmä, mikä on Pop it up JKL:

”Pop it up JKL yllättää erilaisilla ja iloisilla pop-up myymälöillä ympäri Jyväskylää. Pop-up myymälöissämme on ollut mukana jo kymmeniä yrityksiä, ja lisää on luvassa. Meiltä neljältä naiselta löytyy intohimoa käsityötä, suomalaista muotoilua ja designia kohtaan, joten pop-uppimme pyörii erityisesti näiden teemojen ympärillä. Hyppää mukaan matkaan, ja tiedät, mihin ilmestymme seuraavaksi. Pop it up!”

Sitten niihin neljään vinkkiin:
1. Strategia: Mitä, miksi, miten ja milloin julkaisemme?
Pop it up JKL sivun päätarkoituksena on markkinoida pop-uppejamme, ja saada selkeyttä siihen, että niiden kaikkien takan on yksi toimija. Sivu on mielestäni kohdistettu pääosin kuluttajille, toki myös potentiaaliset pop-upeissa mukana olevat yrityksien edustajat olisi hyvä saada seuraamaan sivua. On siis selvää, että sisältö tulee olemaan pääosin pop-upeista ja mukana olevista yrityksistä ja tuotteista. Jokaiselle pop-upille teemme oman julkaisukalenterin, jota johtaa kyseisen projektin markkinointipäällikkö. Suurempi kysymys on mielestäni se, mitä sisältöä voimme luoda myös pop-uppien välissä, ettei sivusto ”kuole”.
Tärkeää on tietenkin tehdä aina sellaista sisältöä, mistä asiakkaat höytyvät. Mieleeni tuli, että voisimme esimerkiksi aloittaa blogin, jossa jaamme erilaisia vinkkejä pop-uppien tai tapahtumien järjestämisestä. Keskeinen aihe blogin kirjoittamisessa voisi olla myös vastuullinen kuluttaminen, sillä se on myös teemana useissa pop-upeissamme. Tämän saman voisi toki toteuttaa myös videon muodossa.
Sivulla voisimme jakaa myös artikkeleja ja mielipiteitä suomalaiseen muotoiluun liittyen, joilla saisimme herätettyä keskustelua. Hyvä aihe olisi myös kysyä seuraajilta, mitä yrityksiä he haluaisivat nähdä pop-upeissamme. Näitä ideoita kyllä piisaa, joten niitä pitää jalostaa yhdessä tyttöjen kanssa, ja lähteä kokeilemaan mikä toimii ja mikä ei.

2. Sitouta voimavarat: Kuka suunnittelee ja tekee päivitykset? Kuka julkaisee? Kuka huolehtii, että sovitut hommat tapahtuvat eli on vastuuhenkilö?
Niin kuin aiemmin mainitsinkin julkaisukalenterit ja aikataulut luodaan pop-up kohtaisesti, ja niistä vastaa kunkin projektin markkinointipäällikkö. Kun taas mietin Pop it up JKL sivua, minusta tuntuu, että itselläni on ehkä eniten intoa lähteä johtamaan sitä eteenpäin. Hommat tietenkin jaettaisiin porukalla, mutta tässä olisi minulle hyvä johtamisen haaste. Ihan ensimmäisenä taidan ehdottaa ja delgoida blogihomman Essille, sillä hän on siitä innostunut.

3. Luo sisältöjä: Millaisia sisältöjä luomme? Mitä arvoa ne luovat asiakkaalle?
Tämä kohta sivuaa hyvin paljon strategia kohtaa. Sivun luomaa arvoa on vielä tässä vaiheessa hankala miettiä, kun sisältöjä ei ole suunniteltu sen tarkemmin. Haluaisin kuitenkin, että seuraajamme saisivat sivun kautta helposti tiedon uudesta tuotevalikoimasta Jyväskylän alueella. Pop-uppiemme myötä sivu kannustaisi myös järkevimpiin valintoihin kuluttamisessa ja antaisi tietoa vastuullisesta kuluttamisesta. Sivu luo toki myös mahdollisuuden pienemmille design yrityksille saada oman nimensä näkyviin ja kuuluviin.

4. Ole avoin: Älä sensuroi! Ota vastaan myös negatiivinen palaute, ja vastaa siihen asiallisesti. Tietenkin sääntöjen rajoissa.

”Jos itseä ei kiinnosta jakaa omaa tuotetta somessa, tuskin myöskään asiakkaita se kiinnostaa.”

Kormilainen korostaa kirjassa sitä, kuinka helppoa ja tärkeää on myös omien kanavien hyödyntäminen markkinoinnissa. Esimerkiksi meidän pop-up porukalla on varmasti yhteensä monia tuhansia Facebook- kavereita, joten jakamalla juttumme omiin feedeihimme saamme aivan varmasti uusia seuraajia. Tämän teimmekin jo heti sivun perustettuamme, ja tällä hetkellä ilman mitään markkinointia sivullamme on melkein 100 tykkääjää omista verkostoistamme. Ei mikään suuri määrä, mutta hyvä alku!
Itse olen melko aktiivinenkin jakamaan omia tekemisiäni henkilökohtaisissa kanavissani, sillä olen todella innoissani jutuista, mitä teen. Tämä on mielestäni hyvä merkki myös sen kannalta, että olen varmasti löytänyt niitä juttuja, mistä tykkään ja olen ylpeä siitä mitä teen.
Omina kanavina pidän myös muiden projektieni kanavat, sekä tietenkin meidän kaikkien yhteisen kanavan Tiimiakatemian-sivut. Näitä kannattaa ehdottomasti myös hyödyntää, ja olemmekin jakaneet esimerkiksi Kukkuluuruu yrityshaun niin EkoTekon kuin Jyväskylän Designtorinkin sivuilla.

Omien kanavien lisäksi tietenkin omien verkostoiden kanavat ovat tärkeässä roolissa markkinoinnissa, ja yksi markkinoinnin tärkeimpiä asioita ovat verkostot. Meidän pop-upeissa positiivista on se, että mukana on yleensä monen monta yritystä, jotka haluavat tietenkin itsekin jakaa tietoa pop-upeista. Pyrimme tekemään sen mukana oleville yrityksille mahdollisimman helpoksi jakamalla heille esimerkiksi valmiin sähköisen flyerin pop-upista, jota he voivat jakaa eteenpäin. Toki muutkin yhteistyökumppanit tulee ottaa huomioon, ja esimerkiksi Design Cubessa olemme saaneet yhteistyöhön Jyväskylän Kaupungin.

Kormilainen kannustaa kirjassaan hyödyntämään tiedotteita. Olemme ottaneet tästä neuvosta vaarin jo useampien projektien kohdalla, ja saaneet esimerkiksi EkoTekosta, Designtorista sekä Kahvirallista juttua Keskisuomalaiseen, ja ihan ilmaiseksi. Mediatiedotteen kirjoittamiseen menee tietenkin hetki aikaa, mutta se kyllä maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Lehtinäkyvyyden myötä olemme päässeet myös pari kertaa Radio Kompassille kertomaan omista projekteistamme, mikä on ollut tosi hieno ja kannattava juttu, sillä oikeat radiomainokset maksavat monta sataa euroa. Allekirjoitan siis ehdottomasti Kormilaisen vinkin tiedotteista, ja aion hyödyntää sitä tulevaisuudessakin.

Kokonaisuudessaan kirja sai minut ajattelemaan Pop it up JKL sivun merkitystä pidemmälle, joten sillä oli oikein positiivinen vaikutus. Markkinointiin löytyy paljon edullisia, jopa ilmaisia keinoja, kun antaa mielikuvituksen laukata!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!