Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin Markkinointikirja

Kirjoitettu 12.03.14
Esseen kirjoittaja: Mikko Niemelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin Markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ville Kormilaisen Saiturin Markkinointikirja oli virkistävä ja helppolukuinen kokemus. Sataan ja viiteenkymmeneen sivuun mahtui yllättävän paljon hyödyllistä tietoa markkinoijalle. Teoriatietoa tuki hyvin myös case-tapaukset, jotka vielä olivat kaikki suomalaisia. Hatunnosto. Kirja toi myös uutta uutta informaatiota minulle ja oli helppoudessaan mukavaa luettavaa. Tähän esseeseen kirjoitankin muutamista eri tapauksista jotka kolahtivat.

Kuinka markkinoin Facebookissa

Facebook ja ylipäätään some on kaikkien huulilla. Käsi ylös jos keksit ilman taustatyötä yrityksen jota et sieltä löydä. Niimpä. Facebook on pihin markkinointimiehen tai -naisen pelastus. On totta, että se on halpaa ja mielletään halvaksi tavaksi markkinoida. Kuitenkin onnistunut Facebookmarkkinointi ei voi missään tapauksessa olla vasemmalla kädellä tehtyä, jos tarkoituksena on tehdä se tehokkaasti. Nykyään kun kaikki löytyy jo netistä, tarkemmin ottaen Facebookista.

Miten pääsen alkuun?

1. Strategia
Mitä, miksi ja miten? Eli mitä julkaistaan, miksi julkaistaan ja miten julkaistaan. Strategiaksi ei voida kutsua esim. yksi päivitys per päivä – tyyliä. Facebookin kohdennetulla mainonnalla voi hankkia vaikka 100 000 tykkääjää. Kuitenkin jos fanisivulla ei ole mitään sisältöä, eli sanottavaa faneille, on se täysin hyödytön kummallekin osapuolelle. Eri yritykset käyttävät facebooksivuaan eri tarkoituksiin. Ensimmäinen firma mainostaa tarjouksia, toinen hoitaa reklamaatioita Fb’n kautta ja kolmas kerää tykkääjiä, mutta ei tarjoa sisältöä.  Facebook-strategia pitää pystyä tiivistämään yhteen lauseeseen. Esimerkkinä Mediatalo Aller käyttää omana ohjeistuksenaan Facebookin käyttöön seuraavaa: “Käyttäydy fiksusti.”

2. Sitouta voimavarat
Hieno strategia on luotu – mitäs sitten? Tarvitaan sisällönluoja. Jos yrityksessä ei ole ketään kenet voisi tähän hommaan sitouttaa, on Facebook markkinointikanavana turha. Aina kun itse eksyn johonkin facebooksivulle missä viimeisimmät julkaisut ovat vanhempia kuin 3kk, mietin aina ensimmäisenä onkohan sivu tai toiminta lopetettu.

3. Luo sisältöjä
Vuorovaikutus sivuston tykkääjien kanssa on avain onneen. Luo sisältöä, joka aktivoi ja herättää keskustelua. Facebookin etu on se, että kokeiluja voi tehdä niin paljon kuin haluaa. Luo ennakkoluulottamasti sisältöä ja tutki mikä toimii ja mikä ei. Kehitä toimintaa jatkuvasti. Tykkääjät ja kävijätilastot kertovat hyvin missä mennään, ja ennen kaikkea nopeasti.

4. Ole avoin
Jos ja kun sattuu niin, että joku päättää ladata kunnolla lokaa niskaan bittiavaruudessa. Markkinoinnin kannalta suurin virhe on poistaa negatiivinen kommentti tai käyttäytyä muuten huonosti asiakasta kohtaan. Jos joku päättää haukkua palvelun tai tuotteen, niin hyvä. Sivu on ainakin herättänyt kiinnostusta. Nopea ja hyvin hoidettu reklamaatio on paras tapa toimia. Hyvä perusperiaate on se, että sosiaalinen media on auttamassa asiakasta, eikä puolustelemassa yritystä/brändiä. Avoin kanssakäyminen asikkaiden kanssa myös Facebookissa on tärkeää. Tunne välittyy ruudulta toiselle. Hyvänä esimerkkinä kirjassa esiteltiin 875 grammaa – case, joka on siis perheenisän perustama Facebook-ryhmä, jossa hän kirjoitti päiväkirjatyyliin arjesta keskoslapsen kanssa. Ryhmä keräsi 118 000 tykkääjää ja yli 125 000 euron lahjoituksen lastensairaalalle.

Miettiessäni näitä ohjeita esimerkiksi Fello Entertainmentin tapahtumatuotantoon, huomasin että olemme vasta alussa. Sisällön luominen painottuu liikaa tapahtumien ympärille eikä ole säännöllistä. Emme ole osallistaneet yleisöä sivuillamme vaan olemme pelkästään tyytyneet tuomaan tapahtumia esiin muutamalla kympillä per kerta. Eli mekin tarvitaan strategia. Näillä eteenpäin.

Voiko viraalia myydä?

Viraalimarkkinointi se vasta onkin nykypäivää. Mikä sitten on viraali? Viraalimarkkointi on markkinointia, jossa mainosviesti kulkee nopeasti ihmiseltä toiselle. Jos sinulle tarjotaan kampanjaa johon sisältyy viraaliefekti – Älä osta. Viraalia ei vaan voi myydä. Ne syntyvät, vahingossa tai tarkoituksella. Kun luodaan viraalia, niin miksi sitten epäonnistutaan? Koska yritetään luoda jotain mitä on vaikea hallita. Keskinkertaisestakin markkinointitempauksesta voi syntyä viraali, mutta sitä ei voi suunnitella.

Miten sitten kehittää omaa markkinointia paremmaksi? Saiturimarkkinoijalla tai tavallisella tiimiyrittäjällä ei ole heittää tonneja markkinointibudjettiin. Helppo tapa kehittää omaa markkinointia on A/B – testaus. Luoda esimerkiksi kaksi erilaista mainosta kohdeyleisölle ja tutkia kumpi toimii paremmin ja jatkaa sillä eteenpäin.

Palataan vielä viraaliin esimerkin muodossa. Kirjassa esiteltiin Pirkka – case. Se siis alkoi julkaisusta heidän Facebooksivulleen, jossa kuluttaja kertoi löytäneensä ostamastaan tomaattimurskasta ampiaisen ja otti siitä kuvan sivulle. Tapahtui seuraavaa: Kuvasta tykättiin 7000 kertaa ja se jaettiin 125 kertaa. Tämän jälkeen alkoi syntyä kuvamanipulaatioita, missä pirkkatuotteiden välistä kurkisti milloin mitäkin ihmeellistä. Vaikka kyseessä oli hyvinkin negatiivinen palaute, ei Pirkka missään vaiheessa poistanut mitään sivuiltaan. Pirkka-kuvamanipulaatiot levisivät kulovalkean tavoin ja lopputuloksena oli se, että Pirkan Facebooksivu sai 8000 uutta tykkääjää.

Julkisuuden henkilöiden käyttö

Viimeinen koppi löytyi kirjan kymmenennestä luvusta, jossa kerrottiin julkkisten käytöstä mainosmannekiinina ja esiteltiin Case Makia. Mielestäni julkisuuden henkilöiden käyttö markkinoinnissa on Suomessa kovin pientä. Makian ja Kimi Räikkösen yhteistyön jälkeen seuraava mieleeni muistunut oli tv-mainos taitoluistelija Kiira Korvesta mainostamassa vitaeprota. Maailmalla tämä on täysin eri kokoluokkaa. James Bondilla on aina Omegan aikarauta ranteessaan. David Beckham on aina yhtä kuin Adidas, Pepsi ja H&M. Real Madridin pelaajat saapuvat harjoituksiin uusilla Audeilla, kentällä taistelee Messin Adidas ja Cristiano Ronaldon Nike. Tässä vain muutama esimerkki.

Julkkisten käytössä on riskinsä ja siinä voi pahimmillaan käydä jopa nolosti. Koitappa esimerkiksi laittaa Simo Silmu tai Matti Nykänen mainostamaan uutta alkoholitonta juomaasi. Mutta toisaalta se voi olla suoranainen lottovoitto yritykselle, kuten Kimi Räikkösen hankkiminen Makian mainoskasvoksi.  Miten sitten löytää oikea henkilö mainostamaan tuotetta/palvelua? Etsi fanisi. Jos löydät fanisi, saattaa joukossa olla myös julkkisia. Fanisi ovat niitä jotka ovat kiinnostuneita sinusta ja yrityksestäsi. Ovat he julkkisia tai eivät. Voin väittää, että maailman nopein suomalainen käytti Makian vaatteita jo ennenkuin sopimus solmittiin.

Mikko Niemelä
Ideaosuuskunta Into
mikko(at)markkinaattori.fi

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!