Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 23.05.14
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En ole pitkään aikaan lukenut markkinointikirjoja (johtuen varmaan MT:n aiheuttamasta ähkystä) mutta nyt aihealue tuntuu taas kiinnostavan. Inhoan lukea raskaita teoriapohjaisia kirjoja, tuntuu etten saa niistä mitään irti kun silmä pomppii kokoajan pienestä tekstistä poispäin. Essi-valkku suositteli Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirjaa Myllytupaa silmälläpitäen ja vinkkasi sen olevan tosi freesi. Laiskaa ihmistä ilahdutti toki pieni sivumäärä ja se, että kirja on suhteellisen tuore.

Jo kirjan alussa Kormilainen toteaa että markkinointia on miltei mahdotonta tehdä ilmaiseksi. Tänä päivänä kaikki maksaa ja ilmainen on jo lähempänä myyttiä. Myllytuvalla yksi tärkeimmistä asioista on hyvä budjetointi ja se että kulut pidetään minimissään. Siispä markkinointiinkaan ei ole käytetty paljoa rahaa. Ehkä tärkeintä Myllytuvan markkinoinnissa on tuntea asiakkaat. Minähän olen tässä vielä untuvikko enkä asiakkaita ole päässyt tapaamaan mutta Anniinalla ja Sallalla on hyvinkin selkeä kuva siitä millaista porukkaa siellä lamppaa. Kun tiedetään asiakasryhmät, voidaan miettiä missä he viettävät aikansa ja mitä kanavia he seuraavat.

Facebook

On yllättävää miten hyvin facebook toimii Myllytuvan markkinoinnissa, sillä asiakaskunta ei kuitenkaan ole siitä nuoremmasta päästä! Olemme kevään aikana tehneet jo muutaman päivityksen blogiin joita olemme sitten myös postailleet facebookiin.

Ensimmäinen ihmetyksen aihe oli kevään ensimmäinen päivitys, jossa kyselimme asiakkaiden toiveita ja jo vähän paljastettiin sitä että Myllikselle on tulossa kolmas tyyppi hommiin. Tuo päivitys keräsi yli 70 tykkääjää ja paljon kommentointia, vaikka siinä ei sen kummempaa sisältöä ollut. Seuraava hauska sattumus oli kun Salla oli tehnyt uuden kansikuvan meille facebookiin (löytyy alta). Salla ei edes tiennyt että se tulee kaikelle kansalle näkyviin ja päivitti sen ilman tekstiä taikka mitään. PELKKÄ KUVA keräsi tykkäyksiä 126 kappaletta ja taas ahkeraa kommentointia!

Näkyvyyden huippu saavutettiin kun tein blogipäivityksen itsestäni ja päivitin sen meidän kolmen kuvan kera myös facebookiin. Sen on nähnyt nyt jo reilusti yli 3000 ihmistä ja jälleen kerran yli sata tykkäystä ja paljon kommentteja. Aikaisemmin Mylytuvan päivityksien näkyvyys on ollut keskimäärin n. 700.

Hienointa tässä on se että ihmiset ovat oikeasti aktiivisia. Kommenttikentissä on kyselyitä tapahtumista, onnentoivotuksia ja muisteloita edellisiltä kesiltä. Oleme kevään aikana saaneet ainakin 100 tykkäystä lisää pelkästään päivitysten avulla. Tavoitteenamme on tuhat tykkäystä kesän jälkeen (nyt niitä on 660, kappas, tätä kirjoittaessa oli tullut taas yksi lisää eli 661!).

Kormilainen painottaa kirjassa sitä että sillä ei ole MITÄÄN väliä jos sosiaalisen median sivullasi ei ole oikeata sisältöä. Sisältö, sisältö, sisältö. Meidän asiakkaillemme toimii selkeästi kesäiset kuvat, iloiset ja osallistavat päivitykset ja se, että päivitykset ovat meidän itse kirjoittamia ja siellä on tietoa ja kuvia meistä.

”Jos sisältö on skeidaa, et hyödy siitä mitenkään.”

Facebook-markkinointia suunniteltaessa on hyvä miettiä että pystyykö tuottamaan sivuilleen mitää järkevää sisältöä, vai alkavatko omat ideat jo valmiiksi haukottamaan. Jos näin, älä vaivaudu. Kirjassa luetellaan neljä ohjenuoraa jotka olivat mielestäni hyödyllisiä:

1. Strategia: Mitä päivitetään, miksi päivitetään ja miten päivitetään. Mieti päivityksillesi tietty tyyli (onko se kirjakieltä, onko päivityksen lopussa jonkun nimi) joka sopii omaan toimintaasi. On myös hyvä miettiä että mikä on se juttu miksi asiakkaan kannattaa tykätä sivustasi (esimerkiksi pelkkä tuotteiden mainostaminen ei ole ehkä hyvä idea).

2. Sitouta voimavarat: Kuka päivityksiä tekee? Kuka niitä suunnittelee? Jos kukaan ei ole vastuussa ylläpidosta, on sivujen pitäminen melko turhaa. Myöskin sekavat ja ei-yhdenmukaiset päivitykset ovat hallaa fb-markkinoinnillesi. On hyvä sopia yhteisesti kuka asiaa hoitaa.

3. Luo sisältöjä: Niinkuin aiemmin mainittu, sisältö on tärkein asia päivittämisessä. Mieti kuka on asiakas ja millä tyylillä hänelle kannattaa markkinoida. Parasta on jos pystyt tekemään sisältöjä joita ei varmasti muualta saa.

4. Ole avoin: Älä poista kenenkään kommentteja (elleivät ne ole FB:n sääntöjen vastaisia) ja pyri vastailemaan mahdollisimman hyvin. Negatiivisten kommenttien poistaminen on ehkä se pahin virhe mitä fb-markkinoinnissa voit tehdä.

Älyttömän hyvä nyrkkisääntö:

”Yritä jokaisella päivityksellä herättää asiakkaassa jonkinlainen tunne.”

Blogi

Myllytuvan markkinoinnissa blogia käytetään melko onnistuneesti ja se on helppo liittää facebook-markkinoinnin kylkeen. Blogissa on helppo jakaa kuvia ja tunnelmia hieman syvällisemmin. Tästä sainkin idean Brand Storen markkinointiin! Olemme pähkäilleet fb-markkinointiamme ja miettineet tehokkaita kampanjoita ynnä muuta. Sisältö ei ole mielestäni kovin kummoista, mitä sattuu aina mieleen juolahtamaan.

Kirjassa Kormilainen vinkkaa että mieti mikä kiinnostaa melkeinpä jokaista asiakastasi. Sieltä se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta: TIIMIYRITTÄJÄN BLOGI! Sekä nykyisiä akatemialaisia, entisiä akatemialaisia, aikuispuolen tyyppejä että kv-verkostoa ihan varmasti kiinnostaa mitä tapahtuu meidän päivittäisessä elämässä.

Otetaan siis joku yksittäinen tyyppi jolle sattuu ja tapahtuu (tai laitetaan sattumaan ja tapahtumaan) ja tehdään hauskoja ja avartavia blogipäivityksiä. Sitten linkataan ne facebookiin ja voilá: meillä on kiinnostavaa sisältöä! Miksi sitä aina pitää miettiä kaikista vaikeimman kautta, hitto vie. Blogista saa tehtyä hienon näköisen, sinne saa paljon kuvia ja hyvää tekstiä. Facebookiin kun ei viitsi kymmentä riviä enempää kirjoittaa.

ELI:

Blogi -> hauska, päräyttävä ja TA:lainen päivitys -> linkataan facebookiin myyvän tekstin ja kuvan kera -> HYVÄÄ SISÄLTÖÄ.

Loppukaneetit

Kirjassa ei periaatteessa ollut hirveästi uusia juttuja, mutta pitkästä aikaa markkinoinnista lukeminen tuntui virkistävältä ja hyviä oivalluksia syntyi. Kirja tavallaan palauttaa perusasioiden ääreen ja sanoo ääneen ne asiat jotka helposti unohtuvat tai ne pyyhitään maton alle. Oikein miellyttävä lukukokemus, ja se oli vieläpä hauskalla tavalla kirjoitettu. Mukavaa kun joku kertoo omista kokemuksistaan avoimesti ja ilman turhaa kirjakieltä ja kaunistelua. Ai että.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!