Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 23.10.14
Esseen kirjoittaja: Anders Bertlin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saiturin markkinointikirja

Ville Kormilainen

 

Tämä kirja oli erittäin helppoa lukemista, mitä arvostaa varsinkin silloin, kun kirjoja ei lue omalla äidinkielellä. Olen joutunut hylkäämään muutaman kirjan, koska ne ovat niin haastavaa tekstiä, että niiden lukemiseen menisi monta kymmentä tuntia. Mutta tämä kirja oli sen puolesta helppolukuinen. Toisaalta eihän tämä mikään maata mullistava kirja ole. Odotin aika paljon tästä kirjasta, joten pienoinen pettymys tämä kirja lopulta oli. Se voi myös johtua siitä, että akatemialla oppii koko ajan uusia asioita, eivätkä kirjassa mainittavat asiat ole akatemialla mitenkään erityisiä. Voidaan melkein sanoa, että jos ei lasketa Twitteriä ja lumiukon rakentamista myymälän pihalle, niin aika lailla muut markkinointikeinot on kokeiltu huonekaluliikkeessä. Ei sen puoleen voisi kyllä talvella rakentaa, ison lumiukon, joka ohjaisi meidän liikkeeseen. Mutta olisin kaivannut vähän syvällisyyttä tähän kirjaan, että kirja olisi mennyt vähän pintaa syvemmälle. Koska tämän ensimmäisen vaiheen olemme jo suorittaneet, mutta seuraavaan vaiheeseen oltaisiin tarvittu vähän apua. Mihin lähteä viemään markkinointia seuraavaksi? Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota? Mitä ei kannata tehdä?

 

Yksi kirjan parhaista opeista on kyllä se, että älä tee sellaista markkinointia, joka ei hyödytä sinun yritystäsi ja johon sinulle ei ole sisältöä. Tähän on heti otettava kiinni Dynaamian kohdalla. Tarvitaanko todella Facebookia ja Instagramia Dynaamialle? Minun mielestäni ei. Projektit joita teemme Dynaamian alla kyllä tarvitsevat varmasti näitä kanavia. Koska kaikilla projekteilla on omat markkinointikanavat, sisällön tuottaminen Dynaamialle on varmasti haastavaa. Itse näen Dynaamian sellaisena välineenä, jonka alaisuudessa teemme projekteja. Otetaanhan esimerkki. Maahantuontifirma X tuo maahan huonekaluja, joita he sitten toimittavat eteenpäin monelle eri yritykselle! Tarvitseeko tuo maahantuontifirma Facebookia ja Instagramia? Ei välttämättä koska mainonnan hoitavat liikkeet, joille tavarat viedään myyntiin. Samalla tavalla minun mielestäni Dynaamia toimii vähän niin kuin maahantuojana tai mahdollistajana, mutta itse markkinointi kuuluu jokaiselle projektille. No en minä kiellä, jos joku haluaa mainostaa Dynaamiaa, mutta itse en näe järkevänä tätä.

 

Huonekaluliikkeen kohdalla tehtiin niin, että jätettiin tässä vaiheessa esimerkiksi Twitter kokonaan pois, koska kukaan meistä ei ole Twitterissä eikä kenelläkään ole kiinnostusta sitä hoitaa. Ja niin kuin kirjassa moneen kertaan mainitaan, parempi on jättää joku juttu pois kuin, että kukaan ei hoida sitä! Kirjan viimeisellä sivulla on mielestäni tärkeä pointti. Vaikka kirjassa paljon puhutaan ilmaisesta mainonnasta, niin mikään mainonta ei ole ilmaista. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että aikakin on rahaa. Uskon, että jos nyt laskettaisiin tunnit, meillä olisi jo projektitunnit täynnä tältä syksyltä. Kaikkien mainoshommiin lisäksi nyt tulee myös nettisivut hoidettavaksi. Vaikka kuinka yritetään tehdä yksinkertaiset nettisivut, kuvien ja hintojen lisääminen vielä aikaa. Saa nähdä missä vaiheessa joudutaan ottamaan ulkopuolinen työntekijä hoitamaan myyntiä liikkeeseen. Sen aika ei ole vielä, mutta jos mennään tätä vauhtia eteenpäin, sen aika tulee. Vuorokauden tunnit ei enää kohta riitä myymiseen, markkinointiin ja nettisivujen hoitamiseen.

 

Huonekaluliikkeen talousseuranta on hyvällä mallilla, mutta markkinointisuunnitelma puuttuu täysin. Joten kirjasta innostuneena tein alustavan viiden kohdan markkinointisuunnitelman marraskuulle:

 

  1. Nettisivut ovat valmiita
  2. Tuhannen Facebook-tykkääjän raja rikkoutuu
  3. Suur-Jyväskylä -lehdessä vähintään yksi mainos
  4. Keskisuomalaisessa vähintään yksi mainos
  5. Tuhanteen talouteen on jaettu meidän mainos omatoimisesti postilaatikoihin

 

Varmasti aika huono markkinointisuunnitelma, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle. Meidän ensimmäinen mainos tulee Keskisuomalaiseen 22.10. ja jännä nähdä miten se vaikuttaa. En ole koskaan mainostanut missään lehdessä, joten minkäänlaista pohjatietoa ei ole. Tässä vaiheessa kokeillaan kaikkia mainosmahdollisuuksia ja niistä sitten valitaan parhaat.

 

Kirjasta jäi kyllä yksi mielenkiintoinen tilasto mieleen mikä on pakko jakaa myös täällä:

 

”Kuulin viimeksi, että yli 1000 katsojaa saa vain puoli prosenttia kaikista ladatuista videoista. Totuus siis on, että YouTube on säiliö täynnä alle 1000 katsojan videoita, joihin myös sinun videosi kuuluu.”

 

Tämä vain osoittaa minun mielestäni sen, että hyvän idean saaminen markkinoille on hyvin haastavaa ja vaatii paljon työtä. Niin kuin videoiden kanssa, mikään ei tule itsestään. Tämän faktan olemme me myös huomanneet liikkeessämme.

 

Eräs asia on muuten jännittävä. Alussa kun luki markkinointikirjoja, kaikki oli uutta ja mielenkiintoista. Nyt yhdestä kirjasta ei saa irti kuin muutaman hyvän jutun. Tästä kirjasta sain irti jo mainitsemani ja sen lisäksi pari tärkeätä juttua. Aina kun tekee mainontaa, olkoon se sitten Facebookissa ja tai lehdessä, pitäisi herättää jokin tunne ihmisessä, oli se positiivinen tai negatiivinen. Tämän lisäksi kannattaa markkinoidessa miettiä vastauksia niihin kysymyksiin, joita ihmisillä on. Meillä se on esimerkiksi: Mikä tässä liikkeessä on ideana? Mistä teille tulee tavaraa? Kuinka usein teillä vaihtuu valikoima? Voiko teillä maksaa pankkikortilla? Kuinka kauan olette olleet tässä? Tässä on hyvä mainospohja, näitä asioita ihmiset haluavat tietää.

 

Tässä tämä kirja, 50 pistettä täynnä! Tuntuu omituiselta!! Mutta taistellaan eteenpäin!!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!