Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 02.09.15
Esseen kirjoittaja: Venla Luhtanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirja on pihille markkinoijalle luotu. Kirjan perustui pitkälti Caseihin ja media-ilmiöihin joita on toteutettu Suomessa. Tämä teki kirjasta helppolukuista ja siihen oli helppo samaistua, kirja oli myös aavistuksen tehty huumoripohjalla, joten se oli kaikin puolin mukava lukea.

Ville Kormilainen kertoi kirjassaan paljon ajatuksiaan sosiaalisen median käytöstä. Facebook näyttäisi olevan tänä päivänä pihin markkinointimiehen pelastus. Facebook-markkinointi ei maksa juurikaan mitään. Käyttämällä hieman aikaasi siihen on markkinoinnin keinot rajattomat. Sosiaalista mediaa meille on tarjolla jokaisen kohderyhmän löytämiseen, mutta Facebook tuntuu olevan pitkälti se ensimmäinen valinta. Kaikkihan ovat Facebookissa. Tähän asti olemme tiimiyrityksessäni Facebookkia käyttäneet muutamaan projektiin. Loppujen lopuksi, vai harvaan niistä on näin loppupeleissä kannattanut panostaa. Nämä projektit ovat olleet lyhytaikaisia, jolloin ei ehkä ole saavutettu samaa hyötyä mitä jatkuvan projektin fb-mainonnalla saavutettaisiin. Vaikka sosiaalisessa mediassa mainostaminen saattaa tavoittaa kyllä kohderyhmää, on hyvä ennen projektia punnita hieman kannattaako siihen käyttää aikaa hyötyynsä nähden.

Facebook on hyvä kanava, mikäli projekti on pitkäaikainen ja on selkeä tavoite mitä sillä Facebookilla sitten tavoitellaan. Kormilaisella oli kirjassaan neljä neuvoa, joiden pohjalta olisi hyvä lähteä miettimään. En olisi koskaan edes tullut ajatelleeksi, että Facebook mainonnasta kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, joten tähän onkin helppo palata tulevien projektien myötä. Eli,

  1. Strategia
  2. Sitouta voimavarat
  3. Luo sisältöä
  4. Ole avoin

Mieti mitä haluat jakaa seuraajillesi ja mitä seuraajasi haluavat lukea. Laadi selkeä tavoite sille mitä Facebook-sivuillanne tavoittelette. Kun sinulla on selkeä tavoite, voit saada hankittua itsellesi vaikka miljoona tykkääjää. Riippuen siis siitä, mitä sivuillanne on seuraajalleen antaa. Kukaanhan ei paina tykkää nappia huvikseen. On luotava sisältöä, joka sitouttaa seuraajat. On todella helppoa laittaa pystyyn Facebook-sivut, eihän se vaadi tekijältään juuri mitään. Mutta, ennen kuin perustat ne sivut, mieti, onko sinusta ylläpitämään niitä? Facebook-sivut eivät päivity itsestään. Luo sisältöä aktiivisesti. Tykkääjiä ei kerätä ilman aktiivisia päivityksiä. Sisällön luominen päivittäin on äärimmäisen tärkeää, jotta lukijat saadaan aktiiviseksi. Avoimuus ja läpinäkyvyys kuuluvat myös avainsanoihin yritysten somessa. Antamalla esimerkiksi asiakkaiden/tykkääjien julkaista omalla seinälläsi, luot positiivisen ja avoimen kuvan yrityksestäsi ja näin ollen tuot kuluttajat lähemmäksi itseäsi. Vastaamalla avoimesti ja osallistuttamalla tykkääjiä voidaan luoda henkilökohtaisia kohtaamisia asiakkaan kanssa – myös somessa.

 

Tämän kesän ja syksyn projekteissa on yksi Salamajärven trailrun –juoksukilpailu. Projektiryhmän pojat ovatkin hoitaneet omaksi osakseen markkinointia. Markkinointibudjetin olemme saaneet nyt vasta kasaan, mutta tämän tapahtuman markkinointia on tehty tähän asti hyvin tuloksin – melkein nollabudjetilla (markkinointikulut on nollattu yhteistyöpaketeilla heh).

Verkostojen rakentaminen on markkinointimiehen tärkein asia. On etsittävä oikeat ihmiset ympärille. Kormilainen kertoi kirjassaan luottotoimittajan hyödyistä ja yhteistyön merkityksestä. Sijoittamalla vähän aikaa siihen, että löydät itsellesi luottotoimittajan, maksaa se itsensä pian takaisin. Projektin tiimoilta olemmekin olleet yhteydessä Kivijärven läheisyydessä oleviin medioihin ja toimittajiin. Tuloksena on monia lehtiartikkelia, sekä itse tapahtumapäivänä muutama lehtijuttua lisää. Lehtiartikkelit eivät kuitenkaan ole kovin kohdennettua mainontaan – varsinkin kun lehdet ovat olleet kuntien paikallista lehdistöä. Mutta tämän avulla olemme tavoittaneet myös niitäkin, ketkä ovat lajista kiinnostuneita ja halukkaita sitä kokeilemaan. Toivottavasti myös tämän avulla olemme saaneet lisättyä tunnettuutta Salamajärven kansallispuistolle ja ehkä myös kerättyä yleisöä tapahtumapäivälle.

Projektin aikana olen huomannut, on että tapahtuma on kuin markkinoinut itse itseään. Jo heti alkumetreillä huomasimme että puskaradion voima on aika vahva, sillä itse tapahtuman Facebook sivu oli saanut toista sataa tykkääjää, ilman että tapahtumaa oli esimerkiksi saatu edes viralliselle polkujuoksijoiden tapahtumasivustolle.

Yksi asia mikä helpottaa tämän projektin markkinointia on sen kohderyhmä. Tämän selkeämmäksi se ei voi mennä. Siksi onkin ollut helppo viestiä itse tapahtumaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Facebookissa on polkujuoksijoille paljon omia yhteisöjä ja sivuja, joiden kautta olemmekin kontaktoinut juoksijoita vinkkaamalla että nyt myös Keski-Suomessa pääsee juoksemaan. Tapahtuman omilla sivuilla on tehty selkeäksi, että tapahtuma tulee järjestymään myös seuraavana vuonna, joten siksi uskonkin sen keränneen paljon seuraajia tulevia vuosia ajatellen. Facebookin yhteisöt ovat nopea ja helppo paikka tavoittaa tapahtuman kohderyhmää, ja se on ennen kaikkea ilmainen.

Polkujuoksuun markkinointiin lähtee kirjasta kyllä käytäntöön muutama asia. Ensinnäkin, laitetaan Facebook kuntoon. Siellä puolen on ollut hiljaista eikä kukaan ole oikein jaksanut sitä päivitellä. Surullisen monesti Facebookin hyödyntäminen kaatuu siihen, että ei ole ketään joka sitä haluaa ja jaksaa aktivoida. Oppimisen paikka on tässä myös johtajuudessa. Tehdään sovitut tehtävät niin kuin ne on sovittu (ja sovitaan se somevastaava). Eli päivitellään ahkerammin ja aktivoidaan tykkääjiä siihen, että tapahtuma on todellakin jo parin viikon päästä. Tapahtuman jälkeen myös paljon kuvamateriaalia nettiin, julkistetaan voittajista kuvat, tehdään itse tapahtumasta houkuttelevan näköinen ja varmistetaan osallistujien tyytyväisyys.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!