Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 03.09.15
Esseen kirjoittaja: Otto Ilari Schmidt
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kolehmainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirja sopii mielestäni hyvin tiimi yrittäjälle. Kirja kertoo eri tarinoita ja neuvoja siitä kuinka mahdollisimman pienellä budjetilla saa aikaan toimivaa markkinointia. Ite poimin ne kohdat kirjasta, jotka koin eniten hyödyttävän omaa tilannettani markkinoinnissa. Otankin Ea- projektin pitkospuihin ja alan veulaamaan Saiturin Markkinointikirjan oppeja ja ajatuksia projektiini.

 

Onneksi on Facebook (ja muu some)

 

Facebook tuntuu jo markkinoinnin kliseeltä. Heti kolisemalla sivut pystyyn ja sitten vaan  tuuppaamaan tykkää ja jaa kilpailua. Se voisi olla yksi esimerkki, jolla voisin lähteä suunnittelemaan Facebook markkinointia. Ea – kurssikoulutuksien sijaan arpoisin aalto maljoja ja klapi motteja. Tykkääjiä tietysti saattaisi kertyä ihan mukavasti. Toinen juttu on kuitenkin se, että kovinkaan moni tykkääjä tuskin olisi kovinkaan sitoutunut hommaan. Saiturin markkinointikirjassa mietittiin neljä kohtaa, jotka toimisivat Fb-markkinoinnissa:

 

Strategia

Mitä voisin tarjota ea – kursseillani?

Valtaosa ensiapukursseille hakevista on työssäkäyviä henkilöitä, joilta edellytetään ensiapukoulutus osaaminen, eli toisin sanoen ensiapukortti. Tämä kohderyhmä jakautuu vielä kahteen osaan eli työnantaja puoleen ja työntekijä puoleen. Eroa näillä on siinä että työnantaja tekee sopimuksen ensiapukurssien vetäjän kanssa ja maksaa työntekijöidensä koulutuksen. Toinen puoli on hyvinkin yleinen esimerkiksi henkilövuokra firmojen kautta, jossa työnkuva edellyttää ea – kortin ja työnhakijalla pitää olla kortti hankittuna henkilökohtaisena kustannuksena. Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että kohderyhmä on sellaista, joka haluaa ensiapukortin mahdollisimman nopeasti ja edullisesti. Toisin sanoen minun pitää olla joustava ja kilpailukykyinen. Etuna efr koulutuksessa on se, että puolet ajasta on itseopiskelua. Tämä on erittäin positiivinen seikka etenkin työnantajalle, joka säästää rahaa kun tämän työntekijät ei istu kuuttatoista tuntia luennoilla.

Kohderyhmään kuuluvan henkilön päätyessäni sivustolleni haluan tämän näkevän tuotettua videosisältöä kursseista, joita olen vetänyt. Haluan myös kohderyhmäläisen näkevän luentojen olevan osallistavia ja aktiivisia. Ei siis mitään kalvohelvettiä. Modernin ajan tasalla olevan viestin tulee muutenkin välittyä sivuilla käydessä. Haluan siis, että sivuilla vierailevalle henkilölle välittyy viesti Ammattitaitoista ensiapukoulutusta paketoituna sinulle.  Joka kerta kun teen päivityksen sivuille kysyn itseltäni: Miksi julkaisen tämän? Jos vastaus ei täsmää edellämainittuun lauseeseen en julkaise sitä.

 

Sitouta voimavarat

Kun teen facebook sivut, pitää niitä myös käyttää. Ei ole kovin myyvää jos asiaks tulee vierailemaan sivuille, jossa viimeisin päivitys on tullut kuukausi sitten vierailusta. Pyrin myös rakentamaan facebook sivuistani asiakaspalaute kanavan. Tarkoituksenani on jakaa esimerkiksi lahjakortti niille, jotka arvostelevat facebookissa ensiapu kurssini. Ea – koulutushan pitää uusia kahden vuoden välein.

 

Luo sisältöjä

Luon sisältöä sivuille eri videoilla ja kuvilla, joissa neuvotaan jokapäiväisissä ensiapu tilanteissa. Pyrin kehittämään hommaa niin, että muutkin kuin asiakkaani tykkäävät sivuistani ja sivuilla julkaistu materiaali herättäisi keskustelua tykkääjien kesken. Pää aiheena on siis turvallisuus ja samalla pyrin välittämään asiakkailleni sellaisen kuvan, että palvelu jatkuu koulutuksen jälkeenkin.

 

Ole avoin

Pyrin luomaan mahdollisimman vapaan ilmapiirin sivustolleni, jotta asiakkaat olisivat mahdollisimman avoimia ja antaisivat rakentavaa palautetta. Ajattelinkin jollakin tavalla kannustaa asiakkaita antamaan palautetta, kuten alennuksella käydystä kurssista palautetta vastaan. Myös negatiivisia palautteita ei pidä sensuroida vaan ottaa palaute vastaan ja pyrkiä muokkaamaan toimintaa paremmmaksi.

 

 

Twitter

Twitter on kulminoitunut enemmän business puolelle, eli yrityksien käyttöön. Se on siis Ea – kouluttajan näkökulmasta varteen otettava vaihtoehto, kun haetaan yrityksiä asiakkaaksi. Tulen siis perustamaan myös twitter tilin Ea – koulutukselle.

 

Pinterest

Pinterestikin on varteenotettava sivusto. Suunnittelin luovani pinterestiin sellaisen “arjen ensiapu” sivun, jossa käytettäisiin kaikkia arjessa esiintyviä tavaroita ensiapuvälineinä.

 

Mediaa

 

Lehtijutut ovat aina ilmaista mainosta. Kirjassa on ohjeita kuinka ei kannata tehdä tiedote ja kuinka se sitten kannattaa. En lähde tässä laatimaan suoraa tiedotetta vaan kerään pari aihe ideaa, jolla voisi lähteä vikittelemään medioita.  Yksi ajatus on elämys/virkistys tuotanto ensiapukurssien ohella. Käytännössä järkättäisiin viikonlopun kestoisia “leirejä” joissa ns. maalihenkilöt mahdollistaisivat ensiavun testaamisen käytännössä. Samalla koulutus toimisi virkistäytymis keissinä. Pienemmällä kaavalla voisi lähteä markkinoimaan “urbaani selviytyjä” koulutuksia, joissa ihmisille koulutetaan kuinka selviytyä haavereista kaupunkimiljöössä. Lisäksi itsellä on kokemusta metsässä selviytymisessä yms, joten käytännössä taivas on toiminnassa rajana.  Pääajatuksena on kuitenkin se, että median huomion saa parhaiten kehittämällä jotakin tarpeeksi yksinkertaista ja samaistuttavaa mutta kuitenkin uutta ja jännittävää.

 

 

Video kanava

 

Olen kiinnostunut videoiden tuottamisesta jo pidemmän aikaan. Nyt ajatuksena olisikin facebook sivun ohella alkaa luomaan videomateriaalia ensiavusta ja siitä kuinka voi pelastaa jonkun hengen pienillä asioilla. Toisena ajatuksena on kehittää itseäni kameran edessä esiintyessä ja luoda laadukasta sisältöä pienellä budjetilla. Kanava tulee olemaan youtubessa ja aloitan yhdellä aiheella, joka voisi olla esimerkiksi  “viikon ensiapu vinkki”, jota sitten julkaisisin vakituisin väliajoin. Mitään valmista ideaa minulla ei siis videoille ole, mutta käytännössä kanavalla olisi kolme eri aihealueen videoita, jotka liittyvät jollain tavalla ensiapuun, mutta eri näkökulmista. Esimerkiksi yksi aihe voisi olla suunnattu normaalille työssäkäyvälle ihmiselle, jolle sattuu arjen haavereita. Toinen voisi olla työympäristöissä tapahtuvat turmat ja kolmas sitten urheiluun ja muihin extreme lajeihin liittyvä aihealue. Kanava olisi siis youtubessa ja kanavan markkinointi tapahtuisi käytännössä facebookin ja twitterin kautta,

 

Omat kanavat käyttöön

 

Kirjassa kuvaillaan hyvin kuinka monet firmat uutta markkinointitempausta tehdessään unohtaa omat kanavansa. Meillä uskomattoman hyvä kanava on Tiimiakatemia. Siellä on jo itsessään kymmeniä potentiaalisia asiakkaita, joita voi hyödyntää harjoitellessa koulutusta. Toinen tulee markkinointiin. Osuuskunnilla on erittäin kattavat yhteydet lukuisiin Jyväskylän alueen asiakkaisiin. On siis etu jos jokin potentiaalinen ostaja kuulee vihiä jo ennalta luotettavalta lähteeltä koulutuksen laadukkuudesta. Lähden kehittämään myynti strategiaa Tiimiakatemian kautta. Ensin pyrin saamaan koulutettavia talon sisältä, kerään palautteen, kehitän toimintaani ja seuraavaksi pyydän osuuskuntien kontaktien yhteystietoja. Näin säästän huomattavasti aikaa markkinatutkimuksessa etsiessäni potentiaalisia asiakkaita.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!