Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 24.11.15
Esseen kirjoittaja: Jarna Lehtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Muistan viime eli ensimmäiseltä vuodeltamme kun teimme Aiton kanssa suunnitelmaa, miten markkinoimme osuuskuntaamme. Mitä sosiaalisia medioita käytämme, mitä niihin julkaistaan ja kuka on viestintäpäällikkö. Näin jälkikäteen koko tuolle suunnittelulle voi jopa naureskella vaikkakin ideana se oli ihan hyvä. Keskitynkin esseessäni Aiton markkinointiin sosiaalisessa mediassa.

Kirjassa puhutaan Facebookista markkinointivälineenä. Suuremmissa, pidempiaikaisissa projekteissa Facebook voi olla varsin hyvä mainostuskanava. Kirjassa tuli esiin hyvä pointti: ”Yritä jokaisella päivitykselläsi herättää asiakkaassa jokin tunne.” Kuitenkin on aina syytä miettiä, mitä mainonnalla halutaan saavuttaa. Siksi onkin hyvä miettiä seuraavaa:

1. Strategia. Mitä päivitetään, miksi päivitetään ja milloin päivitetään. Mikä on se syy, jotta käyttäjät tykkäävät julkaisustasi. On myös hyvä miettiä julkaisujen ulkoasua.
2. Sitouta voimavarat. Kuka päivitykset tekee ja suunnittelee? Sivujen ylläpitämiselle on oltava joku vastuuhenkilö, sillä jos ei sitä ole ei sitä kukaan välttämättä tee.
3. Luo sisältöjä. Tämä liittyy osittain strategiaan sillä kukaan ei tykkää mistään huvikseen. Millaisia sisältöjä haluat tuoda julki ja onko julkaisustasi oikeasti hyötyä.
4. Ole avoin. Älä huolestu kommenteista äläkä poista niitä mikäli ne eivät riko Facebookin sääntöjä. Pyri vastaamaan kommentteihin asiallisesti ja tätä kautta herättelemään keskustelua.

Samaa kaavaa pystyy soveltamaan esimerkiksi Instagramiin. Aitolla on sekä Facebook että Instagram mutta varsinkin ensimmäisenä mainitun päivitysaktiivisuus on ollut todella heikkoa. Miksi me edes olemme somessa? Nykytilanteessa olen sitä mieltä, ettemme välttämättä tarvitsisi kumpaakaan. Toki on kiva välillä päivittää Instagramiin esimerkiksi projekteista tai Tiimiakatemian yhteisistä jutuista mutta jos suuri osa seuraajista on Tiimiakatemialaisia, onko kannattavaa ylläpitää somea. Jos haluaa tuoda julki vaikka päräyttäviä projekteja Tiimiakatemian keskuuteen, onnistuisi se kyllä vahvuuslaskennassakin.

 

Kuten jo aiemmin sanoin, osuuskunnan Facebook on ehkä turha ja se kannattaa ennemmin tehdä projektikohtaisesti jos niin kokee hyödylliseksi. Viestintäpäällikön vastuuna on huolehtia somenäkyvyydestä mutta vastuu kuuluu silti meille muillekin. Varsinkin tänä syksynä on käyty keskustelua viestintäpäällikön vastuualueista ja tehtävistä. Vuodenvaihteessa aloittaa taas uusi vp, jonka valinta ei ollut helppo, sillä kellään ei ollut hirveää hinkua siihen rooliin. Onkin syytä tarkastella viestintäpäällikön sekä myös somen tarpeellisuutta osuuskunnassamme. On joko keksittävä ratkaisu sen aktivoimiseen tai sitten radikaalisti kuopata viestintäpäällikön rooli sekä somekanavamme markkinoinnissa.

Kirjassa puhutaan omien kanavien hyödyntämisestä. Tiimiakatemian somekanavat ovat aktiivisia ja niillä on paljon seuraajia. Tiimiakatemia on myös huomattavasti tunnetumpi kuin yksittäinen osuuskunta. Voisimmeko esimerkiksi lopettaa Aiton oman some”markkinoinnin” ja tuoda ne tärkeimmät jutut julki Tiimiakatemian viestintävälineiden kautta? Uskon itse, että tällöin panostettaisiin niihin olennaisiin juttuihin ja julkaisuiden sisältö sekä informatiivisuus olisivat tuottoisampia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!