Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sateentekijä

Kirjoitettu 08.10.13
Esseen kirjoittaja: Olli Väätäinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sateentekijä
Kirjan kirjoittaja: Jeffrey J.Fox
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Jeffery J.Fox kertoo kirjassaan, kuinka huippumyyjä hoitaa vanhoja asiakassuhteitaan ja kuinka saadaan uusia asiakkaita. huippumyyjiä, joiden ansiosta yrityksen kassavirtaan tulee rahaa, kirjan kirjoittaja kutsuu sateentekijöiksi. Sateentekijät ovat aarteita organisaatioille ja yrityksille. He ovat kaikista myyjistä tehokkaimpia ja siksi parhaiten palkattuja organisaatioissa ja yrityksissä. Perusmyyjiä kyllä riittää, mutta huippumyyjät ovat harvassa. Kirja käsittelee paljon sellaisia myyjän taitoja, joita me tarvitsemme käytännössä kentällä. Esseessäni käsittelen kolmea itselleni tärkeintä koppia kirjasta.

 

 

Ensimmäinen koppi: Kohtele asiakkaita, kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

 

Haluaisitko sinä, että sinua ylilaskutetaan? Alipalvellaan? Joudut odottamaan puhelinvaihteessa pitkän aikaa kuunnellen särisevää taustamusiikkia? Tai, että sinusta ei välitetä, eikä koskaan kiitetä? Aina pitää osata nähdä asiat asiakkaan silmin. Kohtele asiakasta kuin parasta ystävääsi ja tee se, mitä lupaat asiakkaalle, niin näet hämmästyttäviä tuloksia ja kauppaa alkaa syntyä.

 

 

Toinen Koppi: Näytä asiakkaalle rahat

 

Organisaatioissa ostamisen perus motiivi on, että sen avulla ratkaistaan joku ongelma. Tällainen ratkaisu voidaan aina ilmoittaa myös rahayksikkönä. Sateentekjiä on mestari kääntämään tarjoamansa ratkaisun rahakielelle, jotta asiakas näkee ja ymmärtää oman hyötynsä. Toisin sanottuna sateentekijä myy organisaatiolle rahaa. He myyvät lyhyempiä seisonta-aikoja, vähentynyttä huoltotarvetta, parempaa polttoainetaloutta, enemmän tuottoa sijoituksille, pienempää energiankulutusta tai parempaa pitoa suksenpohjaan.

 

Uima-allas kauppias ei myy pelkästään mukavampaa vapaa-aikaa, vaan myös kiinteisön arvon nousua. ”

 

Sateentekijän tärkein työkalu on eurostaminen, jonka avulla todella määritellään, minkä arvoinen tuote on asiakkaalle. Aina se halvempi tuote ei oikeasti ole edullisin vaihtoehto. Tätä varten myyjän pitää osata ”euroistaa” tuotteensa, eli määritellä tuotteen muut edut rahassa, joita voivat olla pitempi elinkaari, kattavampi takuu ja muut vastaavat tiedot.

 

 

 

Kolmas koppi kirjasta: Helpointa myydä nykyisille ja vanhoille asiakkaille

 

Sateentekijä miettii kaiken aikaa, miten voisi vielä helpottaa ja ratkaista asiakkaidensa ongelmia. Eli hän miettii seuraavaa ratkaisuehdotusta ja kauppaa. Vanhoja ja nykyisiä asiakkaita on helpompi lähestyä kuin uusia, koska heihin on luotu jo tunneside. He luottavat sateentekijään ja hänen organisaatioonsa. Asiakas on jo aikanaan ottanut riskin, ja osti sateentekijän ratkaisun hänen ongelmiinsa. Ja jos myyty ratkaisu on asiakkaan mielestä onnistunut, asiakas on kiitollinen ja varmasti uskollinen myös jatkossakin.

 

Sateentekijällä on aina suunnitelma siitä, mikä voisi olla seuraavan kaupan tai myyntityön kohde ”

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!