Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sateentekijä

Kirjoitettu 03.04.16
Esseen kirjoittaja: Jarna Lehtola
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sateentekijä
Kirjan kirjoittaja: Jeffrey J. Fox
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Loimme Aitolle asiakasstrategiaa, ja kaikki lähtee asiakaskäynneistä. Sovimme, että teemme suunnitelmat ja tavoitteet asiakaskäynneille, kokoamme käynneistä raportin sekä huolehdimme jatkotoimenpiteistä asiakkaan kanssa. Asiakasstrategian tekeminen auttoi mutta halusin vielä konkreettisia vinkkejä, joten luin Jeffrey J. Foxin kirjan Sateentekijä, joka herätteli ideoita asiakaskäyntiäni ja etenkin jatkotoimenpiteitä varten.

 

Minulla on suunnitteilla smoothiebar Muurameen avattavan kuntosalin yhteyteen. Kävinkin tapaamassa kuntosalin yrittäjiä asian tiimoilta. Kirjan mukaan ennen asiakaskäyntiä olisi hyvä ottaa seuraavia asioita huomioon:

1. Käynnin tavoite

Tavoitteena minulla oli saada heidät kiinnostumaan ideasta ja sopia yhteistyökuvioista. Tässä onnistuin mielestäni hyvin ja jatkotoimenpiteenä teen heille muutaman erilaisen yhteistyöehdotelman, jonka jälkeen istumme alas sopimaan idean toteutuksesta.

2. Kysymyksiä asiakkaan tarpeen kartoittamiseen

Suunnittelin asiakaskäyntiä paljon ja olin pyytänyt mukaani smoothiebar –yrittäjän Henryn, jonka kanssa tulisin tekemään yhteistyötä. Hän osasi kysyä kysymyksiä, jotka liittyivät rakenteellisiin vaatimuksiin. Minä taas hoidin yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä, joten sain kaiken vastauksia. Myös kuntosaliyrittäjät saivat vastauksia, sillä olin miettinyt etukäteen mahdollisia kysymyksiä.

3. Jotakin, mitä voi näyttää asiakkaalle

Minulla ei ollut mitään piirustuksia tai vastaavaa mutta sitäkin parempaa –nimittäin itseni. Näytin heille, motivaationi ja persoonani. Kun olin tekemässä lähtöä, yrittäjä sanoikin minulle, että hän oli minusta erittäin vakuuttunut ja sopisin heidän porukkaansa loistavasti. Omalla persoonallaan pystyy ja kannattaa tehdä vaikutus.

4. Ennakointi asiakkaan mahdollisiin huolenaiheisiin

Yksi huolenaihe, jonka osasin arvata oli se, kuinka paljon smoothiebarin tuominen kuntosalin yhteyteen vaatii yrittäjiltä työtä. Vastaus oli, että ei juuri mitään. Kerroin heille ideaani ja Henry osasi omalla kokemuksellaan vahvistaa kertomaani.

5. Erottumiskeinot kilpailijoista

Muuramen alueella ei ole kilpailijoita, joten tämä ei edes ollut huolenaiheena.

6. Asiakkaan saamat edut

Kyseinen kuntokeskus on täysin uusi Muuramessa, joten asiakkaatkin ovat uusia. Kuten jokainen fiksu yrittäjä ja asiakaspalvelija tietää, asiakastyytyväisyyteen kannattaa panostaa. Smoothiebar on lisäpalvelu kuntosalin asiakkaille mutta myös itse yrittäjät hyötyvät lisätuloista. Ja samalla kun minun porukkani astuu kuvioihin, heidän oma työmääränsä vähenee.

7. Etujen rahaksi kääntäminen eli euroistaminen

Jos jostakin ei ole rahallista hyötyä, ei se ole kannattavaa. Yhteistyöehdotelmassa on lisää yrittäjien saamasta rahallisesta hyödystä. Tätä kohtaa minun on vielä mietittävä syvemmin, sillä rahallinen hyöty on yksi syy yhteistyömme onnistumiseen –tai epäonnistumiseen, mikäli en osaa sitä heille kertoa.

8. Strategia asiakkaan vastaväitteiden käsittelyyn

Käynnin aikana en joutunut tällaiseen tilanteeseen mutta olen varma, että yhteistyöehdotelmaa läpikäydessä vastaväitteitä on tulossa. Olen tätä jo hieman miettinytkin mutta ennen tositilannetta pitää asiaan paneutua vielä paljon syvemmin.

9. Kaupan päättämisen strategiat ja 10. Mahdolliset yllätykset ja kuinka niihin varaudutaan

Näin pitkälle ei olla vielä päästy mutta näitäkin on hyvä alkaa jo miettimään. Ensiksi kuitenkin keskityn tähän hetkeen eli hyvien yhteistyöehdotelmien tekemiseen. Pidän kuitenkin mielessä jo tulevaisuutta ja mahdollisuuksien mukaan pyrin ennakoimaan, jottei tulisi epämukavia yllätyksiä.

 

Sateentekijä oli kirjana erittäin hyvä. Vaikka monet asiat olivatkin ”itsestäänselviä” niitä ei välttämättä kuitenkaan tajua tai osaa käyttää oikein. Suosittelen kirjan lukemista jokaiselle, sillä vinkkien avulla meistä jokaisesta voi tulla sateentekijä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!