Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saunalautan tuotteistus kuntoon

Kirjoitettu 02.03.14
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Jari Parantainen
Kirjan kirjoittaja: Tuotteistaminen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saunalautan tuotteistus kuntoon
Lainasin Jari Parantaisen tuotteistamisen kirjan useasta eri syystä. Ensinnäkin aloitin juuri uuden koulutusohjelman: Rohkeat tekijät. (Koulutusohjelman tavoitteena onkin saada omia ideoita, palveluita tai tuotteita käytäntöön asiakkaille asti.) Toiseksi: Haluan löytää sen oman tuotteen, josta innostua ja joka tuntuu omalle. Kolmanneksi: Haluan viedä kirjan opit suoraan käytäntöön ja tulen peilaamaan esseessäni oppeja suoraan Saunalautta projektiin. Projekti kun starttailee tässä kontaktivapaan jälkeen. Kirja itsessään oli mukavan käytännönläheinen ja esseessäni pyrinkin tuomaan kirjasta bongatut uudistusideat suoraan Saunalautan käytäntöön ja jätän turhan pohdiskelun vähemmälle.

Silmille hyppäsi heti alussa kohta, jossa Parantainen painottaa, että jokainen on jonkun alan asiantuntija. ”Jos et ole tähän saakka pitänyt itseäsi sellaisena, on parasta, että alat vastedes ajatella ja toimia niin.” …Olen siis tästä lähtien Saunalautta-asiantuntija.

Pääsääntöisesti tuotteet jaetaan kahteen ryhmään: Asiakas joko haluaa tai asiakas tarvitsee. Saunalautan kohdalla vastaus on yksinkertainen. Asiakas haluaa ja tarkoituksena on tehdä tänä vuonna siitä entistä haluttavampi.

”Jos olisin kysynyt ihmisiltä, mitä he haluavat, he olisivat pyytäneet parempia hevosia.” © Henry Ford

Tuotteistajan 7 perisyntiä
Kirjan alkupuolella silmille pomppasi kohta, jossa Parantainen mainitsee 7 tuotteistajan perisyntiä. Alla olevat siis peilattu suoraan Saunalauttaan ja sen projektitoimintaan.

1. Piilottelet asiantuntemustasi
Totta. En ole kylläkään mielestäni sitä piilotellut, mutten ole tuonut sitä myöskään esille millään lailla. Seuraavaa projektiryhmää ajatellen tästä asiantuntijuudesta voi pyytää jopa rahaa, niin kuin Madekin teki.
2. vaihdat kohderyhmää jatkuvasti
Puoliksi totta. Saunalautan kohdalla kohderyhmä voikin vaihtua laidasta laitaan, mutta markkinointiviestissä sen täytyisi entistä enemmän painottua suurimmalle kohderyhmälle: Eli polttariporukoille ja yrityksille virkistyspäivätarkoituksiin.
3. et usko tuotteistamisen hyötyihin.
Puoliksi totta. Vuosi sitten en uskonut. Nyt ymmärrän tuotteistamisen merkityksen ja sen hyödyn, kuinka se yksinkertaistaa asiat.
4. päätät asiakkaasi tarpeesta kysymättä häneltä
Väärin. Aina toimimme asiakkaan tarpeet edellä. Tässä asiassa on kuitenkin kehittämisen varaa. Prosessin selkeyttämisessä on vielä paljon kehitettävää. Näin tulee selkeämpää asiakaspalvelua. (Bluebrint tehty jo selkeyttämään omaa toimintaa.)
5. keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta.
Väärin. Kyllä nippelitiedot on jäänyt välistä. Sauna, olut, ruoka, rentoutuminen ja yhdessäolo edellä ollaan Saunalauttaa myyty.
6. ratkaiset ongelman, joka ei ole polttava
Väärin. Yleensä olemme keskitytty vain suuriin ongelmiin ja jopa laiminlyöty vähemmän polttavia pieniä ongelmia.
7. aliarvioita työmäärän ja kehityskulut
Ylipäätänsä markkinoinnin, myynnin ja tuotteistamisen työmäärä ja kehityskulut rutkasti aliarvioitu. Tänä vuonna tulee muutos. Palvelun kehittäminen alkaa jo maaliskuussa ja osallistumme useille messuille.

Helpota ostamista
Kirjaa lukiessani silmille pomppasi toinenkin kohta: Helpota asiakkaan ostamista. Tämä on asia, joka on hautunut oman projektiryhmän sisälläkin jo tiiviisti. Eli ajankohtainen asia. Viime kesänä emme tajunneet tehdä muutoksia, joilla helpottaa asiakkaan ostamista. Tänä vuonna tulee. Esimerkiksi varauskalenteri asiakkaille näkyviin ja varausprosessi asiakkaalle mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen. Lisäksi olemme miettineet hinnastonkin yksinkertaistamista kahteen eri hintaluokkaan. Tällä hetkellä olemme menneet vanhoilla hinnoilla, jotka ovat liian porrastuneet. Niiden luetteleminen ei jää asiakkaalle mieleen.

Yksi ostamisen helpottavista tavoista on poistaa riskitekijät. Asiakas kun ei halua koskaan katua ostostaan. Parantainen listasi esimerkkiasioita, jotka asiakas tulkitsee riskin enteiksi ja tuovat epävarmuutta kaupantekoon. Peilaan taas Saunalauttaan.

– vetelä kädenpuristuksesi
Projektiryhmän sisällä ei kellään pitäisi olla vetelää kädenpuristusta, jossa ei katsekontaktia.
– halvan käyntikorttisi
Saunalautalla ei tällä hetkellä omaa käyntikorttia, mutta harkinnan tasolle laitetaan. Esitteet löytyvät.
– epäsiistin olemuksesi
Hygienia kunnossa ryhmässä. Olemuksesta puheenollen tänä vuonna tulevatkin Saunalautta T-paidat lisäämään ammatillisuutta.
– savuttavan autonromusi
Näille asioille emme voi vaikuttaa vielä tässä vaiheessa…
– sotkuisen työpöytäsi
Sinisen akatemian työpöytiä asiakas tuskin näkee, mutta Saunalautan ulkoasun kylläkin. Siistimme kerralla Lautan ulkoasun yhteisellä talkoopäivällä keväällä, jolloin maalaamme lautan. Lisäksi siivouspäivistä tulee vakio.
– syrjäisen osoitteesi
Saunalautalla on jo hyvä sijainti, ei muutettavaa.
– materiaalisi paino- ja kielivirheet
Uusi materiaali kevääksi. Edellisessä ei meidän silmiemme mukaan virheitä.
– puuttuvat tai suttuiset esitteesi
Uudet esitteet tulossa tänäkin vuonna. Myös lautan varaajalle tulossa esite, josta voi näyttää perustiedot helposti muille risteilyn asiakkaille.
– myöhästymisesi
Tänä vuonna vieläkin parempi ennakointi, jotta sauna on varmasti lämmin ja paikka siisti ennen asiakkaiden tuloa,
– puhelimesi, johon ei kukaan vastaa
Puhelimeen vastaaja ja soitonsiirto toiselle henkilölle, jos vastuuhenkilö ei syystä tai toisesta pysty heti vastaaman. Vastaamattomiin puheluihin kuitenkin aina soitettu takaisin.
– muut huonosti toimivat prosessisi
Blueprint tehty havainnollistamaan varausprosessia. Asiakkaan tietojen ja toiveiden kyselyprosessiin tulee keväällä muutos yksinkertaisempaan suuntaan.
– yrityksesi nuoruuden tai pienuuden
Näihin emme voi vaikuttaa.
– loputtomat selittelysi ja epävarmuutesi
Epävarmuudet ja selitellyt loppuvat selkeällä prosessilla ja projektiryhmän yhtesymmärryksellä.
– epäselvyydet yrityksesi luottotiedoissa
Osuuskunta Mittavalla luottotiedot kunnossa.

Jotta voimme vieläkin helpottaa asiakkaan ostoprosessia Parantaisen mukaan meidän on kerrottava potentiaaliselle ostajalle seuraavat kohdat. Ja kyllä, peilaan vieläkin nämä Saunalauttaan:

– Mitä esitietoa tarvitset, jotta voit myydä hänelle
Yhteystiedot, laskutusosoitteen, henkilömäärän, ruokatilauksen.
– Mistä myyjäsi ovat tavoitettavissa
Saunalautalta, Lautan puhelimesta tai sähköpostista.
– Milloin yrityksesi on auki
Toukokuun puolesta välistä Syyskuun loppuun. Joka päivä klo 8 – 24.
– Mistä toimipisteesi löytyy
Lutakon Sataman päädystä, lähellä Kuokkalan sillan juuria ja minigolfrataa.
– Paljonko asiakkaalla on oltava rahaa?
Nykyisillä hinnoilla 240€:sta ylöspäin.
– Mitä maksujärjestelyjä ehdotat?
Laskutus etukäteen tai käteinen.
– Miten ja milloin toimitat palvelusi?
Asiakkaan kanssa sovittuna aikana sisältäen asiakkaan tilaamat palvelut.
– Miten käsittelet mahdolliset ongelmat?
Asiakkaan turvallisuus edellä. Jos kyse asiakkaan negatiivisesta palautteesta, hänen kanssaan keskustelemalla korvauksesta.

Todo-Lista Saunalautalle ennen kauden alkua
Lopuksi vielä tuotteistamisen kirjan lukemisen ja Saunalauttaan peilaamisen jälkeen päähän syntyi selkeämpi kuva, mitä on tehtävä ennen vesille laskua. Perään vielä todolista näistä asioista.

Aikajanan tekeminen
– Tavoitteiden asettaminen
– Roolien selkeyttäminen jokaiselle
– Nettisivujen & sähköpostin uudistus
– Hinnaston parannus
– Törkeän lupauksen laatiminen
– Varausprosessien selkeyttäminen
– Uuden sopimuksen allekirjoittaminen
– Uuden markkinointimateriaalin tekeminen (Myös käyntikortit?)
– Asiakasryhmien tarkempi segmentoiminen
– Kohdennettu myynti & markkinointi
– Palvelun uudistuksien luominen
– Käytännön asioiden varmistaminen
– Vanhan kontaktilistan hyödyntäminen
– Teolle vuokraveneen kuljettajan tutkinto
– Uudet työvaatteet
– Saunalautan yhteinen talkoopäivä  & ulkoasun päivittäminen

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!