Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saunaraft experience

Kirjoitettu 07.09.14
Esseen kirjoittaja: Maiju Kuitunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: B. Joseph Pine ja James H. Gilmore
Kategoriat: 1. Oppiminen

Saunaraft experience, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

The Experience Economy.. Tuo kirja, joka on ollut useamman ikuisuus projekti. Itselläni kirja on llut nyt noin kuukauden verran. Olen aina välillä lukenut sitä pienissä pätkissä. Kirjasta on mahdollista saada paljon irti, jos vain keskittyy lukemiseen. Hyödynsin kirjan antia saunalautta M/S Löylyyn.

 

”..When he buys an experience, he pays to spend time enjoying a series of memorable events that company stages-as in a theatrical play- to engage him in a personal way.” (B. Joseph Pine ym. 1999, 2)

Kuten kirjassa mainitaan on kokemus ollut aina viihteen sydän näytelmissä ja konserteissa. Kuitenkin viihteen vaihtoehdot ovat laajenneet käsittämään useita muita kokemuksia. Jopa Walt Disney hyödynsi näkymiä, ääniä, hajuja, makuja ja textuureja luomaan uniikin kokemuksen Disney Worldissa.

Tuntuu, että nykypäivänä kuluttajat ovat entistäkin vaativimpia. He haluavat tuotteesta/palveusta kaiken mahdollisen irti. Saunalautallakin, varsinkin usemman kerran risteilyllä olleet, heittelevät paljon kehitysideoita ja osaavat myös vaatia palvelua meiltä. ”Tuossa olis noi grillisafkat, niitä voi jo alkaa grillaamaan.”, ”Osaatteko suositella mitään ruokapaikkaa Jyväskylästä, josta saa poroa?”.

Monesti meiltä on kysytty, mistä asiakas maksaa risteilyllä. Olemme selittäneet, että hintaan kuuluu kiinteät kulut (vuokrat, poltto-aineet), meidän palkka, mutta myös kokonaisvaltainen palvelu, mitä muilta Jyväskylän lautoilta ei saa. Grillaamme asiakkaiden ruuat, pidämme huolta, että kertakäyttöastoita ja muita välineitä on tarpeeksi esillä, siivoamme välissä sotkuja, saunassa on tarjolla pesuaineta ja survival kit ja juttelemme asiakkaiden kanssa ja kertoilemme asioita Jyväskylästä.

Päätuotteemme on itse saunalautta (tilat), lisäpalveluna tarjoamme houstipalvelua (saunan lämmitys, grillaus, siivous..), tukipalveluna tarjoamme saunatuotteita, survival kitin ja bluetooth-kaiuttimen. Jo näillä toimilla ja palveluilla olemme saaneet aikaiseksi ennenkokemattomia elämyksiä asiakkaillemme. Parasta onkin ollut saada kuulla asiakkailta, että saunalauttailu on heidän tämän kesän kovin juttu!

 

”You sit down at a station and begin to experience the play for yourself.” (B. Joseph Pine ym. 1999, 28)

Miten sitten voimme tarjota asiakkaillemme mahtavan elämyksen, jonka hän tulee muistamaan ja ostamaan toisenkin kerran? Käyn seuraavaksi lävitse kirjassa esitettyä neljää e:tä (Education, escapism, esthetic ja entertaiment).

 

Kuva 4 E:stä, http://smallfarms.cornell.edu/ sivustolta

Oppiminen

”To truly inform a person and increase his knowledge and/or skills, educational events must actively engage the mind.” (B. Joseph Pine ym. 1999, 32)

Asiakkaamme ovat kesän aikana saaneet lisätä tietouttaan saunalautoista, niiden mitoista, moottoreista, ja yritystoiminnasta. Monia on kiinnostanut mitä kaikkea kuuluu saunalautta bisneksen pyörittämiseen, näimpä olemme päässeet kertomaan omista toimintatavoistamme ja prosesseista. Saunalautan tekniset tiedot ovat pakosta tullut tutuksi myös itsellenikin.

Tiimiakatemian brändiäkin on tullut levitettyä ihmisten tietoisuuteen aikalailla kesällä. Lautalla on tiimiakatemian kyltti oven päällä, josta onkin herännyt keskustelua, että ketkä lauttaa oikein pyörittää. Samalla on tullut kerrottua mikä paikka Tiimiakatemia oikein on ja miten siellä toimitaan ja missä nyt mennään.

Monesti olemme päässeet myös turistioppaan rooliin. Olemme esitelleet mitä kaikkea Jyväsjärven rantojen läheisyydestä löytyy ja minkälaista historiaa paikoilla on. Näin olemme lisänneet asiakkaiden tietoutta Jyväskylästä.

 

Escapism (todellisuuden pako)

Escapist experience are not just about embarking from but voyaging to.” (B. Joseph Pine ym. 1999, 34)

Lauttamme teema on kesämökki keskellä kaupunkia. Asiakkaat pääsevät kaupungin ja töiden kiireitä pakoon nopeasti, sillä lautamme sijaitsee Jyväskylän satamassa, keskustan tuntumassa. Jyväsjärvi tarjoaa kauniin ja rauhoittavan pakopaikan asiakkaillemme. Olen kuullut useiden asiakkaiden sanovan, että aivan kuin olisimme jossain paljon kauempana kuin Jyväsjärvellä tai Jyväskylässä.

Lisäksi asiakkailla on käytettävissä henkilökuntaa, joita he voivat passuuttaa. He voivat laittaa meidät grilllaamaan, jutustelemaan, siivoomaan ja niin edelleen. Asiakkaat voivat vain nauttia olostaan, eikä heidän tarvitse murehtia arkiaskareista, sillä me hoidamme ne heidän puolesta. He saavat hetken ajan tuntea itsensä arvostetuiksi ja spesiaaleiksi meidän huomassa.

Puusaunamme tarjoaa asiakkaille tunnelmallisen paikan rauhoittumiselle. Saunassa ei arjen huolet mieltä paina, vaan siellä pääsee nauttimaan hyvästä seurasta ja lempeistä löylyistä. Usein saunassa syntyy hyviä keskusteluja ja ideoita tulevaan.

 

Estetiikka

”An esthetic experience must be true to itself and come off as real to its guests.” (B. Joseph Pine ym. 1999, 35)

Aloitetaan ulkomuodosta, mitä silmät näkevät ensiksi satamaan tultaessa. Saunalauttamme todellakin näyttää aivan kesämökiltä. Se on ruskea ja perinteisen näköinen kesämökki, joka on vain ponttoonien päällä. Sisäänkäynnin kaiteiden yläpuolella roikkuu kotoisasti tuikkulyhdyt. Sisään astuessa rauhallinen värimaailma jatkuu. Harmahtavaa, sinertävää ja rusehtavaa. Jotta lautta ei näyttäisi pelkästään mökiltä, on seinille ripustettu myrskylyhtyjä ja koriste pelastusrenkaita.

Pimeän tullen olemme satsanneet tänä vuonna valaistukseen. Saunassa kiukaan tulien loimutessa, olemme lisänneet sinne myös parit ledit, jotta siellä pystyy saunomaan pimeämmälläkin. Terassille viritämme pienet myrskylyhdyt, jotta näkee kenen vieressä istuu. Ja saunan puoleiselle sivulle sytytämme tuikut. Aitoa mökkitunnelmaa.

Mitä kesämökki olisikaan ilman järvimaisemaa. Sitä on asiakkaille tarjolla yllin kyllin. Monet asiakkaat ovat pitäneet siitä, että ovat päässet saunasta suoraan järveen, senkus on vain hypännyt.  Myös kaupunki tarjoaa estetiikkaa. Jyväkylä näyttää hämärässä valojen loistaessa todella upealta.

 

Viihteellisyys

Saunalautalla on asiakkaiden käytössä bluetooth-kaiutin. Asiakkaat voivat siis laittaa musiikkia soimaan aivan oman makunsa mukaan. Tästä ovat useimmat pitäneet, sillä heidän ei tarvitse kuunnella musiikkia mistä eivät pidä.

Tarjoamme asiakkaille hyvät puitteet viettää aikaa ystävien kanssa. Puitteemme tarjoaakin hyvän pohjan viettää aikaa ystävien kanssa, joka puolestaan lisää viihtyvyyttä. Ihmiset merkitsevät myös paljon viihtyvyyden kannalta. Siksi pyrimmekin olemaan helpostilähestyttäviä ja kiinnostuneita asiakkiasta, sillä olemme aika näkyvä osa lautan palvelua. Kertoilemme erinäisiä juttuja ja kyselemme asiakkaiden taustoista.

Sauna tarjoaa asiakkaillemme kosteat ja lempeät löylyt. Koska sauna toimii, lisää se asiakkaiden viihtyvyyttä lautalla. Mitä saunalautta olisikaan ilman kunnon saunaa. Saunassa on tarjolla myös pesuaineita, jotta asiakkaiden ei tarvitse raahata niitä itse mukana. Lisäksi löylyvedessä on aina mukana tilkka saunatuoksua.

 

Näin vain kävimme lävitse saunalautta M/S Löylyn neljää e:tä. Tästä onkin hyvä jatkaa saunalautan kehittämistä vieläkin paremmaksi elämykseksi. Usein neljä e:tä jää itsellä projekteissa hyödyntämättä kunnolla. Jatkossa täytyykin paneutua siihen paremmin, sillä sen avulla saa pohdittua palveluaan/tuotettaan monipuolisemmaksi ja paremmaksi.

 

maiju@mittava.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!