Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Screw business as usual

Kirjoitettu 15.01.14
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Richard bransonin kirjoittaman kirjan pääsanoma menee tiivistettynä jotakuinkin näin “luo onnistunutta liiketoimintaa tekemällä hyvää”. Tämä on mielestäny hyvin järkeenkäypää ajattelua. Ajatellaanpa hetki markkinataloutta. Mistä ihmiset maksavat rahaa? Siitä että saavat jotain hyödykkeitä itselleen, eli he ostavat jotain mikä tekee heille itselleen hyvän olon, jos yrityksesi pohja perustuu siihen että ratkaiset tuotteellasi jonkun oikean ongelman joka on vaivannut ihmisiä teet väistämättä myös hyvää.

Screw business as usual käsittelee paljon henkilöitä jotka ovat tuoneet muutosta virgin groupin liiketoimintaan ja kuinka isossa firmassa avainhenkilöt ovat tärkeitä. Kirjassa korostetaan myös sitä kuinka motivoituneet ihmiset ovat yrityksen suurin voimavara. Myös Richard Bransonin ”tavis läheinen” yritystoiminta näkyy hyvin kirjan tarina painoitteisilla sivuilla.

 

Tee hyvää

Kirjassa oli täynnä tarinoita siitä kuinka pienet paikalliset yritykset kasvavat intohimon ja rehellisen liiketoiminnan kautta isommiksi firmoiksi. Yksi esimerkki siitä kuinka pieni elintarvikeketju selviää britaniassa suurien kauppaketjujen rinnalla. Paikallinen liike panosti siihen että tuotteet ovat tuoreita ja myös lähi alueilla tuotettuja kuitenkin kohtuullisella hinnalla. Pienien viljelijäkylien asukkaat olivat kiitollisia siitä että tämä pieni liike halusi auttaa nimenomaan paikallisia viljelijöitä myymään tuotteita ja sen takia loi aikojen saatossa hyvän brändin itselleen. Toinen esimerkki oli surffivaatteita tekevä firma joka halusi ekologisesti tehdä laadukkaita lämmittäviä surffivaatteita. Kaikki alkoi siitä että oli ajatus tuotteesta joka uupui markkinoilta. Perustaja testasi ja suunniteli vaatteet itse ilman minkäänlaista alku tietoa tuotteista. Tämä päivänä kyseinen merkki on suurimpien surffivaatteiden valmistajien joukossa kuitenkaan tinkimättään tuotteiden ekologisuudesta ja laadusta.

Mielestäni lähtökohtaisesti ei pitäisi miettiä millä tehdään meillä akatemialla rahaa vaan millä voimme parantaa jotain asiaa. Usein jos pelkkä raha on lähtökohta aletaan karsimaan siitä mikä on oikeasti hyvästä ja on juuri se pieni ero hyvän ja keskinkertaisen tuotteen välillä. Kun ensin tehdään asiat aidosti niin että halutaan parantaa jotain asiaa niin jossain välissä se rahakin alkaa tulemaan.

 

Ihmiset ympärillä / Firman sisällä ylentäminen

Tässä kirjassa ja myös Bransonia NBF:ssä kuunnellessa oli yksi tärkeä teema kokoajan korostettuna. Inhimillisyys. Kun kohtelet alaisiasi kun itseäsi haluaisit kohdeltavat on todennäköistä että alaisesi ovat motivoituneempia ja siksi tuovat enemmän arvoa yritysellesi. Yksi Bransonin nimikko jutuista on se että firmassa ylennytään VAIN firman sisäisesti. Mielestäni tämän pitäisi olla ainut keino ylentyä yleensäkää missään yrityksessä. Kuinka joku joka ei ole koskaa työskennellyt firmassa voisi tietää miten firmaa voitaisiin pyörittää paremmin? Kirjassa oli myös esimerkki ravintolatyöntekiästä joka alotti siivoajana ja jo silloin bransonin vieraillessa kyseisessä ravintolassa hän huomasi että eräs tarjoilia oli leikannut hiuksensa ja huomautti asiasta. Tämä pieni ele sai työntekiän melkein kyyneliin. Kyseessä oli dysfleksiasta diagnosin saanut nuori mies jolle oltiin kerrottu kouluikäisestä lähtien että sinun kohtalosi on lakaista katuja. Tätä nykyään kyseinen mies on ravintolapäällikkönä kyseisessä lontoon kuuluisassa ravintolassa.

 

Liiketoiminnan täytyy muuttua

Yritykset ja varsinkin suuret yritykset ovat niitä vaikuttajia tässä maailmassa jotka voivat ehkäistä meitä tuhoamasta omaa planeettamme. Kirjassa puhuttiin paljon siitä kuinka nyky-yhteiskunnasa on entistä helpompi menestyä tekemällä hyvää niin liiketoiminallisesti kuin ympäristöllisestikin koska kansan tietoisuus kasvaa tulevista ilmastamuutoksista. Liiketoiminnan täytyy muuttua siitä että ”ympäristö ohjelma” on muutakin kuin vain sanahelinää markkinointipuheessa siihen että oikeita tekoja aletaan tekemään. Onneksi muutosta ja liikettäkin on havaittu kyseisen asian tiimoilta. Eise al gore ihan turhaan ole ympäristömuutoksesta paasannut.

Toki tämä asia on meille hieman vähäpätöistä kun ainut missä voidaan säästää on paperin tuhlaaminen tulostaessa. Mutta myös monet kirjan esimerkki yrityksistä olivat pieniä aluksi mutta kasvoivat aikojen kuluessa. Alusta asti luotu vihreä rehellinen brändi voi auttaa myös meitä l

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!