Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sex and Sales

Kirjoitettu 20.05.17
Esseen kirjoittaja: Ville Mäkeläinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: TEDx
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Sex and Sales, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Sex and sales

 

Myyntitaidot ovat mielestäni tärkeimpiä taitoja liike-elämässä. Sanaan myynti kuitenkin usein rinnastetaan suhteellisen negatiivisia ajatuksia. Kun puhutaan sanasta myynti, tulee ensimmäisenä mieleen tämä valehteleva, vittumainen puhelinmyyjä, joka kuulostaa kissanpennulta. On tietysti ihmisiä, jotka tekevät mitä vaan klousauksen eteen, monesti tässä vaiheessa se valkoinen pikku valhe ei tunnu suurelta rikkeeltä. On myös ihmisiä, jotka kusettavat jatkuvasti baarissa, että saisivat tytön mukaansa. (itse nuorena innokkaana pojankloppina kusetin Gigglin Marlinissa, että opiskelen Jyväskylässä oikeustieteellisessä, jostain syystä ei mennyt läpi..) Mutta jos olet joskus saanut houkuteltua naisen baarista mukaasi, niin täytyy sinulla myös hieman olla myyntitaitoja. Ja kaikilla meillä ihmisillä on myyntitaitoja, kaikki lähtee vaan motivaatiosta. Eli kysymys kuuluukin; mikä motivoi sinua myymään?

Jos saan hieman paskaa puhua Suomen myyntikulttuurista, niin sanoisin, että olemme insinöörikansaa henkeen ja vereen. Ollaan saatanan kovia työmyyriä ja tarkkoja tekijöitä, mutta ennemmin keskitytään suunnittelemaan tuotetta kuin mentäs myymään sitä oikeille asiakkaille. Sitten kun myydään, niin hukutetaan asiakas teknisiin ominaisuuksiin ja unohdetaan kokonaan kysyä, että mitäs sä nyt oisit halunnut?

Ja ne kuuluisat selitykset, miksi ei voi myydä. ”Oli niin paljon melua, en kehannut soittaa. En kehannut soittaa, koska oli syysloma, kiirastorstai, liian aikaista, epäilin että hän oli lounaalla tai kokouksessa. Tammikuussa on liian aikaista ja kesällä ei missään nimessä. Toimistoltakaan en kehannut soittaa, kun muut häiriintyvät. Kotonakin koira ois saattanut haukahtaa kesken puhelun niin en soittanut.”

Kun puhutaan romantiikasta ja seksistä, on usein hyvä, että hidastetaan vähän vaihetta, eikä hypätä suoraan kuivana kakkoseen. Myyntimiesten täytyy tehdä sama. Mutta iso osa myyjistä kärsii hieman nolosta sairaudesta, nimeltään PPD = premature presentation disorded.

Tämä tarkoittaa sitä, että skipataan esileikit kokonaan asiakkaan kanssa, ja hypätään suoraan ratsaille. Eli siis myyntimies on valmis jo ennen kuin asiakas on yhtään lämmennyt. Miehet, kuulostaako tutulta?😉 Monet myyntimiehet ovat hyvin verrattavissa koiriin. Kun tullaan ovesta sisään, hypätään suoraan nylkyttämään jalkaa. Eli myyntimies koittaa suoraan klousata kauppaa ja päästä haluamaansa lopputulokseen, ja unohtaa aluksi asiakkaan mielenkiinnon herättämisen eli JALLITTAMISEN.

Monilla miehillä taas myyntigeeni aktivoituu vasta sitten, kun pääsee sen naisen lähelle. Silloin hidastetaan asioita, kysytään oikeita kysymyksiä, kuunnellaan, esitetään kiinnostunutta ja koitetaan vakuuttaa että mä oon juuri se ratkasu sun kaikkiin ongelmiin. Tämä pitäisi kaikkien muistaa myös ollessaan asiakkaiden kanssa puhelimessa.

Jos haluat olla hyvä myyntimies, niin mieti kuin kunnon rakastaja. Sinun täytyy olla strateginen. Keskity asiakkaaseen. Kysy kysymyksiä, selvitä tarpeet. Tätä kautta saat selville tietoa, jota todennäköisesti voit käyttää myöhemmin myyntivalttina. Jos asiakasta ei saada lämmiteltyä ja hänen mielenkiintoonsa herätettyä, on asiakkaan todella helppo kieltäytyä. Ja tämähän on täysin ymmärrettävää. Silloin et ole saanut asiakasta ymmärtämään tuotteesi tarkoitusta, ja asiakas ei ymmärrä minkä ongelman se ratkaisee tai minkä tarpeen se tyydyttää.

Ole intohimoinen, innosta tahtoa. Näytä asiakkaalle mitä hän haluaa tai tarvitsee. Tarkkaile myyntisignaaleja, ja käytä niitä hyödyksesi. Kun näissä onnistut, saat klousattua kaupan ja tyydytettyä asiakkaan. Ja silloin te molemmat saitte sen mitä halusitte, eikä tällä kertaa tyytyväinen ole pelkästään mies ja muna.

Kun sitten joskus kuitenkin klousaat, niin nauti hetkestä! Mutta älä liian pitkään. Muistakaa, ei se saalis, vaan se jahti!

 

Ville Mäkeläinen

ville@vrt.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!