Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinäkin olet brandi

Kirjoitettu 01.12.13
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tee itsestäsi brändi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tee itsestäsi brändi

Sini Ahonen, 2013

Tee itsestäsi brändi on asiantuntijabrändin rakentamisen opas. Kirja kertoo miksi itsensä kannattaa brändätä ja mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Sen lisäksi kirjassa kerrottaan paljon hyviä vinkkejä elekielen käyttöön, itsensä ilmaisuun ja kiinnostavan tekstin kirjoittamiseen.

Olen erittäin kiinnostunut brändin rakentamisesta ja varsinkin henkilö brändeistä, koska loppupeleissä asiakas ostaa ensimmäiseksi myyjän, ei yritystä tai tuotetta. Olen myös lähdössä mukaan markkinoimaan Formula Renault kuljettajaa (aika vahvasti henkilöbrändäykseen perustuva laji) ja kaipaan ideoita projektiin. Tässä esseessä käsittelen nimiä, omia vahvuuksiani ja heikkouksiani, esikuviani,omaa visiotani (oma visioni on tulla rokkaavampien elämysten asiantuntijaksi) ja blogeja.

Red lips and high heels

 

Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut nimet jäävät helpommin mieleen kuin toiset? Mitäpä veikkaat, onko mieleen jäävä nimi hyväksi vai haitaksi henkilön brändille? Kuinka helposti sinun nimesi jää mieleen? Entä montako samannimistä löytyy Googlesta?

Olen pyöritellyt nimikysymystä aika monet kerrat elämässäni.  Nimeni on Sini-Tuulia Ahonen, siskoni on Suvi-Juulia Ahonen. Meillä molemmilla oli pienenä (kyllä, minäkin olen ollut pienempi) pitkä vaalea tukka ja siniset silmät. Mitä veikkaat, kuinka moni muisti nimemme heti oikein? Monta kertaa kuuli Sini-Juuliaa ja Suvi-Tuuliaa ja kun nimet vihdoin menivät oikein päin, seuraava kysymys oli viivalla vai ilman? Tätä komboa sai selitellä niin monet kerrat, että lopulta päädyimme molemmat käyttämään vain nimiemme ensimmäistä osaa. Sen jälkeen tarvitsi enää selittää vain, että i tulee ennen u:ta ja isompi on i:llä.

Henkilön brändäystä tukeakseen, Katleena kehottaa kirjassa kirjoittamaan mahdollisimman paljon omalla nimellä. Rockabillyyn, Pin uppiin ja fiftari-kulttuuriin perustuvassa harrasteblogissa omalla nimellä kirjoittaminen ei tuntunut kuitenkaan luonnolliselta vaihtoehdolta, koska Sini-Tuulia Ahonen (tai Sini) on ja tekee paljon muutakin. Niinpä päädyin käyttämään taiteilijanimeä (kuten monet muutkin pin up kulttuurissa). Valitsin taiteilija nimekseni Molla (edesmenneen äitini lempinimi) la Donna (netistä löytyneen nimigeneraattorin 50609 ehdotus, joka sattui sopimaan muita paremmin).

Mollana koen omiksi vahvuuksini vahvan kiinnostuksen ja motivaation asiaa kohtaan, karisman (josta minulle on usein mainittu esiintyessäni yleisölle), hymyn (joka viestii elämän asenteesta ja kumpuaa arvoistani) ja punaisen tukan (usko pois, siitäkin on hyötyä tässä lajissa). Henkilö brändäyksen kannalta olen valinnut myös autoni aika hyvin. Varsinkin karting piireissä minut tunnetaan ’aina hymyilevänä punapäänä, jolla on se keltainen kuplavolkkari’. Minulla on myös Tiimiakatemian myötä loistava alusta kehittää juuri niitä asioita, joita haluan oppia. Suurimmat haasteeni tässä ovat lukihäiriö (erityisesti blogin kannalta), itsekriittisyys, introverttius (ja siitä johtuva suuri sisäänpäinsuuntautuneisuus) ja varsinaisen asiasisällön vähyys (taas blogia ajatellen). Pieni haaste on myös suomalaisuus (myönnä pois, täällä ollaan paljon varautuneempia erilaisuuteen). Olen pohjimmiltani todella kunnianhimoinen, mutta tarvitsen tekemiseeni sytykkeen. Tarvitsenkin työn, jossa minun on mahdollista edetä ja josta todella nautin. Minulle on tärkeää myös se, ettei työtä ole sidottu 8 – 16 aikaan. Minä haluan luoda tunteita ja rakentaa elämyksiä erilaisten teemojen ympärille. Erityisesti haluan tuoda elämääni ja työhöni Rockabilly, pin up ja fiftari-kulttuuria. Siitä syntyi ajatus rokkaavammista elämyksistä.

No mutta, eihän lapsikaan opi mikä on oikein ja mikä väärin jos kukaan ei näytä hänelle esimerkkiä. Kirjassa neuvotaankin hakemaan mallia omaan brändiin esikuvilta. Minulla on muutama ihminen joita pidän tällä hetkellä esikuvinani. Ensimmäinen esikuvani on oma äitini. En itse saanut kunniaa tutustua häneen (hän kuoli kun olin 4-vuotias), mutta ajan kultaamat tarinat, joita sukulaiseni ovat minulle kertoneet, ovat vaikuttaneet paljon siihen millainen ihminen haluan olla ja millaisen roolin olen Mollana ottanut. Ne arvot olivat myös suurin syy siihen, miksi valitsin äidin lempinimen osaksi omaa taiteilijanimeäni.

Toinen esikuvani on Walt Disney. Hän on muuttanut maailmaa ja saanut luotua useita aivan uusia ulottuvuuksia pelkän tahdon ja uskalluksen avulla. Hän on suurin inspiraation lähteeni aina, kun lähden miettimään jonkin asian elämyksellisyyttä.

Kolmas esikuvani on Bettie Page, viattoman viekotteleva Pin up-malli, joka toi loistavasti esille sen, kuinka vahvan roolin ihminen voi ja saa ottaa kameran edessä. Monet ovat pitäneet hänen kuviaan (varsinkin siihen aikaan) erittäin pornografisina ja halventavina, mutta todellisuudessa Bettie vain nautti kameran edessä viettämästään ajasta todella paljon, eikä siksi suotta ujostellut.

Vielä yksi esikuva ja sitten voidaan siirtyä muihin puuhiin. Vicky Kidd-Gallicha perusti vuonna 2007 persoonallisempiin juhla-asuihin erikoistuneen liikkeen Rockstars and Royalty. Tämä firma vaikutti vahvasti valintaani lähteä vaatetusalalle (ammattikouluun). Mekkojen tyylit harvemmin sytyttävät minua, mutta on aivan uskomatonta miten kukaan jaksaa ommella niin tarkkoja yksityiskohtia ja pystyy keksimään aina jotain uutta jokaiselle asiakkaalleen.

 

Megafonina blogi

 

Katleena ja Jari Parantainen alleviivaavat blogeja loistavana työkaluna itsensä brändäyksessä, koska ne ovat helppo tapa jakaa ajatuksia ja päästä lähelle ihmisiä. Blogin kohderyhmän on oltava selkeä ja hyvin rajattu. Blogi, jonka sisältä vaihtelee kalastuksesta villasukkiin ja siitä kissojen kaulan kasvuun, voi olla mielenkiintoinen kirjoittajalleen, mutta itse en ainakaan jaksaisi seurata niin laajalti vaihtelevaa sivua. Ja sama pätee Pinterestissä! Ei muotikansion keskelle vaan voi laittaa kalanperkausohjeita (nimimerkillä raivostunut harhaanjohtavien kansioiden selailuun).

Yhdellä ihmisellä voi myös olla useampia blogeja eri aiheita varten. Esimerkiksi minulla on viisi blogia:

  • ’Passion has red lips’ kertoo omassa elämässäni tapahtuvista rockabillyyn ja pin upiin liittyvistä asioista. Sen kohderyhmänä ovat samanhenkiset ihmiset ja suurin tavoite tuoda minut lähemmäs kyseistä kulttuuria ja muistuttaa itselleni kuka haluan olla.
  • ‘Put on some red lipstick and live a little’ taas perustettiin yhdessä projektiryhmämme kanssa fiftaritapahtumia varten. Blogissa tullaan jakamaan tapahtumien eri vaiheita ja muutenkin koko projektin etenemistä. Tällä blogilla koitamme tavoittaa ihmisiä, jotka kiinnostuisivat osallistumaan tapahtumiimme ja pidämme omaa inspiraatiotamme yllä.
  • ’Sinin oma esseepankki’ löytyy verkkoportfoliostani ja julkaisen sinne kaikki esseet, jotka Tiimiakatemian aikana kirjoitan.
  • ’Behind the scenes’ blogin perustin reflektoidakseni arkea Tiimiakatemialla. Harmillista kyllä en ole vielä tänä syksynä jatkanut tätä, joten viimeisin päivitys on tehty kesällä, Tour de Filmin viimeisen kiertueen jälkeen. Tavoitteena minulla olisi päivittää tämä joulun alla ajantasalle, koska olen huomannut verkkoportfolioni päivittämisen todella kannattavaksi oman oppimiseni kannalta.
  • Viimeisen blogin perustin opinnäytettyötäni varten verkkoportfoliooni. Sain tehtyä sen avulla osan opinnäytetyön kirjallisista materiaaleista ja blogia esitellään edelleen vaatetusalan opiskelijoille, kun he alkavat miettiä opinnäytetöitään (tai ainakin minulta on pyydetty luvat verkkoportfolion esittelyyn tässä tarkoituksessa, ja mikäs siinä, sitävartenhan minä koko sivun alun perin rakensin. Ja onhan se ollut muutenkin hyvä juttu! Verkkoportfolioni kävijäluvut vaihtelevat 8 – 200 päivässä, vaikka päivitystä ei ole tehty moneen kuukauteen).

 

”Sun täytyy varoa mitä sä haluat, koska sä saat sen”

– Andy McCoy, Hanoi Rocks

 

Viimeisenä haluan vielä korostaa tavoitteiden tärkeyttä. Älä anna Tiimiakatemian sanelemien kirjapistetavoitteiden tai tiimin rahatavoitteen vääristää kuvaasi tavoitteista. Sinun on hyvä tietää mihin pyrit ihmisenä, mitä varten brändäät itseäsi, miksi kirjoitat blogiasi ja ihan yleisesti oman elämäsi tarkoitus. Markkinoijan tie koulutusohjelman viimeisellä kontaktikerralla meitä pyydettiin miettimään omaa visiotamme ja omia tavitteitamme. Oman vision tuolla jo mainitsinkin, mutta alla olevassa kuvassa on vielä muutamia muita asioita joita mietimme silloin.

Omia tavoitteitani vuoden päähän (eli 10.10.2014) ovat esimerkiksi:

  • Olen ollut mukana tekemässä ainakin kahta rockabilly/pin up tapahtumaa
  • Julkaisen säännöllisesti sisältöä blogissani ja olen saanut enemmän aktiivisia lukijoita
  • Tarkkailen jatkuvasti alan uusia trendejä ja muita tapahtumia.

Pitkällä tähtäimellä haluan mm. toimia yrittäjänä ja ajaa läpi Route 66:n 50-luvun jenkkiautolla (1957 Chevrolet BelAir, 1959 Chevrolet Impala tai 1958 Mercury Turnpike Cruiser)

 

Sinäkin olet brändi.
Sini kiittää ja kuittaa!

 

Ps. Katleena kuvasi ovelasti brändin, maineen ja imagon suhdetta pelikuvana. Brändi on henkilö peilin edessä, maine seuraa kantajaansa varjon lailla (perustuu kokemuksiin ja tapoihin toimia) ja imago on kuvana vääristävässä peilissä (peilikuvaan vaikuttaa myös tulkitsijan omat kokemukset ja ennakkoluulot).

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!